Yamaha juhlistaa YZF-R1-mallin 20. juhlavuotta YZF-R1 GYTR -ratapyörällä voitokkaissa Suzuka 8 Hours -väreissä

Yamahan R-sarjan moottoripyörät ovat viitoittaneet tietä sekä radalla että sen ulkopuolella suorituskyvyllään, tekniikallaan ja ajonautinnollaan yli kahden vuosikymmenen ajan. Olipa sitten kyseessä kevyt YZF-R3 tai rajoja rikkova YZF-R1M, sarjasta löytyy supersportpyörä kaikille kuljettajille.

Vuonna 2018 tuli kuluneeksi 20 vuotta moottoripyörähistorian ikonisimman mallin – Yamahan YZFR1- pyörän – julkistamisesta. Ensimmäinen vuoden 1998 malli mullisti superpyörien suunnittelukonseptin. Moottorin koko ja sijainti, osien kokoonpano rungossa ja itse runko oli toteutettu aivan uudella tavalla.

Yamaha on pitänyt uraauurtavaa superpyöräänsä suunnittelun perustana kahden vuosikymmenen ajan ja saavuttanut ennennäkemättömiä tuloksia sporttipyörien maailmassa.

Markkinat mullistaneen pyörän 20. juhlavuoden kunniaksi Yamahan kolme kilpatiimiä osallistui legendaariseen Suzuka 8 Hours -tapahtumaan. Kilpapyöränä oli YZF-R1, jonka punavalkoinen retroväritys oli saanut innoituksensa alkuperäisestä vuoden 1998 YZF-R1-mallista. Special Edition -pyörien satulassa nähtiin yhteensopiviin nahkavarusteisiin
sonnustautuneet Yamaha Factory Racing Team -tiimin kuljettajat Alex Lowes, Michael van der Mark ja Katsuyuki Nakasuga, joiden sankariteot siivittivät tiimin historialliseen neljänteen perättäiseen voittoon tässä arvostetussa kestävyyskisassa.

Kunnioittaakseen tätä merkkitapahtumaa ja YZF-R1:n kahta voittoisaa vuosikymmentä, Yamaha Motor Europe ylpeänä ilmoittaa tuovansa markkinoille rajoitetusti saatavilla olevan, vuosimallin 2019 YZF-R1 GYTR -ratapyörän. Pyörässä on voitokkaan 20. juhlavuoden Suzuka 8 Hours -tunnusvärit sekä laaja valikoima suorituskykyä parantavia GYTR®-osia – Genuine Yamaha Technology Racing – sekä muita suorituskykyosia vakiona.

YZF-R1 GYTR on suunniteltu vain ratakäyttöön.

YZF-R1 GYTR -pyörän tärkeimpiin GYTR-varusteisiin kuuluvat kilpajohtosarja, ECU, CCU ja pikakaasu. Tässä ainutlaatuisessa kilpapyörässä on myös Öhlinsin FGRT 219 -etuhaarukkapaketti, TTX36 GP -takaiskunvaimennus ja säädettävä ohjausvaimennin sekä täysin titaaninen Akrapovič Evolution 2 -pakokaasujärjestelmä. Pyörän suojaamiseksi pyörään on asennettu Gilles Toolingin kampikammion suojukset ja pyörän akselit.

Moottoripyörään on valittavissa myös muita kuin Yamaha-kilpaosia, jotka ovat Official Yamaha Racing Team -kilpainsinöörien valitsemia ja asentamia. Insinöörien kätten jälkenä jokainen pyörä on koristeltu kilpatason hiilikatteella ikonisissa Suzuka 8 Hours -tunnusväreissä. Kun pyörä on koottu, moottori ajetaan sisään dynamometritestillä ja runkoon tehdään mukautetut säädöt – tämän jälkeen pyörä on täysin valmis valloittamaan kilparadat. Tämä laite on tarkoitettu todellisille kilpaajajille.

Yamaha Motor Europe julkaisee tästä ainutlaatuisesta pyörästä 20 kappaletta – yhden jokaiselle vuodelle, jona YZF-R1 on määrännyt tahdin superpyörien maailmassa. EICMA-näyttelyssä esiteltävä malli on prototyyppi, ja asiakkaiden saatavilla on lopulliset ja täydelliset spesifikaatiot sekä hintatiedot joulukuun puolivälissä, jolloin myös pyörän varausjärjestelmä aukeaa verkossa.

Kaikki onnekkaat, jotka saavat käsiinsä tämän moottorihistorian uniikkikappaleen, saavat myös automaattisen pääsylipun vuoden 2019 Yamaha Racing Experience (YRE) -tapahtumaan.

20180511211447.jpg?itok=vDr8gSTK

20180511211510.jpg?itok=eCRsyZuW
20180511211530.jpg?itok=NTmvFIRr

20180511211615.jpg?itok=_oqqO4ns

20180511211635.jpg?itok=5k3ohO_B