XXXV Kärhän lenkki ajetaan 6.9.

XXXV Kärhän lenkki, jonka järjestää Mäntsälän Moottorikerho, ajetaan alkuperäisistä suunnitelmista poiketen kokonaan Mäntsälän kunnan alueella, koska lupien hakeminen on ollut nopeampaa ja edullisempaa.

Kilpailukeskuksena on Mäntsälän kirkonkylässä Riihenmäessä oleva Etevan eli entisen Uudenmaan Erityishuoltopiirin hallintokeskus.

Kilpailureitin pituus on siirtymineen noin 105 kilometriä. Yhteen kierokseen kuuluu kuusi maastokoetta, joista maastokokeet 1-4 ajetaan kahteen kertaan. Täten tulee maastokokeiden määräksi yhteensä kymmenen. SM-luokat ja V40 luokat ajavat kaikki maastokokeet.

Kilpailussa on keskitetty ja paikallaan pysyvä huolto, joka on Riihenmäessä kilpailukeskuksessa. Kilpailijat tulevat huoltoon aina kahden maastokokeen jälkeen.

Enduron SM-sarjaa on tänä vuonna jouduttu muuttamaan, sillä Jämsän kilpailu jouduttiin perumaan, joten kilpailukalenteriin jäi vain kuusi osakilpailua. Mäntsälän SM-kisa piti alkuperäisen aikataulun mukaan ajaa jo 22.8., mutta samana viikonloppuna ajetaan MM-motorcrossin osakilpailu Vantaalla. Kisaan tarvitaan koulutuksen saaneita ja lisenssin omaavia järjestäjiä iso joukko, joten Mäntsälän moottorikerho anoi endurokilpailun siirtoa ja anomus hyväksyttiin.

Kisan siirtäminen on helpottanut järjestelyä ja reitin suunnittelua. koska viljakorjuu ehditään tehdä sitä ennen ja paras marjakausi on ohi eikä metsästyskään ole vielä alkanut.

Kärhän lenkillä ajetaan SM-luokat A125/2t, A250/4t, A vaoin, B 125/2t, B250/4t, B avoin, joukkuekisa, ja Suomen Cup luokissa V40. V50 sekä kansalliset luokat C125/2t, C250/4t, C avoin sekä merkkimestaruus.

Kerhojoukkuekisan joukkueessa on kolme A- tai B-luokan ajajaa. Moottoripyöränmoottorin iskutilavuus on vapaa. Lisäksi saa joukkueella olla yksi varamies.

Uutena joukkuekilpailuna ajetaan epävirallinen merkkimestaruuskilpailu. Siitä voivat ajaa sekä maahantuojien että yksityistiimien joukkueet. Joukkueessa on kolme A- tai B-luokan ajajaa sekä yksi varamies sekä joukkueenjohtaja. Joukkueen moottoripyörien tulee olla samanmerkkisiä. Moottoriniskutilavuus on vapaa.
– Merkkimestaruuskilpailu on uusi asia. Sen tavoitteena on lisätä mielenkiintoa enduroa kohtaan ja antaa kilpailuun uutta sisältöä. Toivomme, että merkkimestaruus kiinnostaa kilpailijoita, kilpailunjohtaja Pekka Aalto Mäntsälän moottorikerhosta toteaa.

Kuljettajien yhdyshenkilönä on Kärhän lenkin perustaja, viisinkertainen Päijänteen ympäriajon voittaja Pertti Kärhä.

Uusin numero