Vuoksen suoralla jylisi

Imatranajojen ja ratamoottoripyöräilyn historia jylisi ja ujelsi nostalgian kyyneleet monen veteraanin silmiin. Tässä valokuvakavalkadi muistorikkaan viikonlopun tapahtumista.

Tätä ei ole ennen Imatrallakaan nähty. Vas No 1 Tepi Länsivuori ja Yamaha OW 16 (350ksm) vuodelta 1975. No 3 Dieter Braun ja Yamha YZ634 (350ksm) vuodelta 1972. No 4 Giagomo Agostini ja Yamaha OW 23 (500ksm) vuodelta 1975, No 1 Gianfranco Boneraja MW Agusta 500-4, No 32 Steve Baker ja Yamaha OW 45 (500ksm) vuodelta 1978.

Mies, joka hurmasi 1970-luvulla ja hurmaa edelleen, Giagomo Agostini elementissään. Jean-Francois Baldekin nauraa neitokaisen kanssa hurmurin jutuille. Kun Agolta kysytään hänen päällimmäistä muistoaan Imatralta ei vastauksena ole voitot tai tiukat kisat. Sen sijaan mestari muistelee iltaa jolloin hän unohti huoneessaan odottelevan tyttöystävän ja löysi toisen Imatran Valtionhotellin baarista. Tarina huipentuu siihen, kun uusi ja vanha kohtasivat Agon huoneen ovella.

Myös Phil Reed lukeutuu Imatran ajojen legendaarisiin ajajiin. 1975-vuodelta peräisin olevan viissatasen Suzuki RG.n ohjaimissa muistoajoihin osallistunut veteraaninkin päällimmäisiin Imatramuistoihin liittyy naisseikkailu, tosin ei oma. Reed kertoo tarinan vuodelta 1975, jolloin hän asusteli valtionhotellin yläkerrassa Barry Sheenen naapurissa. Brittikonkari heräsi aamulla naapurista kantautuviin naishenkilön riemun kiljahduksiin. Meteli herätti muitakin ja pian hotellin johtaja koputteli arasti Reedin ovelle pyytäen hiljaisuutta. ”Selitin kaverille, että brittinuorisolla on tälläisiä tapoja ja antakaa kaverille anteeksi, ei Barry tiedä vielä maanne tapoja. Kyllä se meteli aikanaan loppuu” kertoi Reed vakuutelleensa valittajalle.

125-kuutioisten kolminkertainen Maailmanmestari Luigi Taveri on saavuttanut kunnioitettavan 81-vuoden iän, mutta jaksaa silti kiertää muistoajoja ajokkinaan nelisylinterinen 250-kuutioinen Honda RC 162 vuodelta 1961.

Yamaha Classic Racing Team esiintyi Imatralla täysimääräisenä. Hollantilaisen Ferry Brouwerin isännöimä tiimi rahtasi Vuoksen rannalle 20 historiaa täynnä olevaa ajopeliä. Kuvassa tiimin 350- ja 500 kuutioiset menopelit.

Nykyisin Britannian kansalaisuuden hankkinut Rhodesialainen Jim Redman kyyti Imatralla 1963-mallista Honda CR 72-pyörää. Redman voitti aikanaan kuusi mestaruutta, vuosina 1962 ja 63 hän oli ykkönen sekä 250-, että 350 kuutioisissa. Seuraavina vuosina tuli kaksi titteliä kolmepuolikkaissa. Redman voitti kaikki tittelit Hondan satulassa.

Yamahan Classic-tiimin amerikkalaispilotti Steve Baker nautti Imatralla olostaan siinä määrin, että latasi 750-kuutioisella Yamaha OW 31-pyörällä poliisin tutkaan Vuoksen suoralla lukemat 252. Baker on päässyt mukaan jenkkilän arvostettuun Motorcycle Hall of Fameen ansionaan ensimmäinen amerikkalaisen voittama RR.n maailmanmestaruus.

Nelisylinteristä kolmepuolikasta Yamaha RR O8A-prototyyppiä näytösajoissa kyytivä Pentti Korhonen on toipunut hyvin vaikeasta sairaudestaan ja innostui Imatralla kääntämään kaasua rankalla kädellä. Tässä konkari ampuu ulos aseman mutkista perässään Rod Could.

Agustojen, Benellien ja Hondien jylinän vastapainoksi kuultiin pienen kaksitahtisen korkea äänistä laulua. nelisylinterisen Yamaha OW 15.n ulina nostatti parhaiten nostalgisia tunnelmia. Yamaha Classic tallin hollantilainen Jos Schurgers vääntää narua tiukalle lehmuskujalla.

Multimestari Agostini ei pettänyt kannattajiaan. Yamahan lisäksi konkari ehti ulkoiluttaa viissatasta kolmesylinteristä MW Agustaansa. Tässä menee kiitokset lehmuskujan uskollisille katsojille.

Lehmuskujan varrelle, kotitalonsa pihaan aitiopaikat varannut innokas joukko kiitti idoleitaan kannustavin tekstein. Tästähän Muistojen Imatranajoissa on pohjimmiltaan kysymys.

Muistojen Imatran ajo on täynnä vanhojen ystävien tapaamisia. Tässä Jari, Jarnon veli, Saarinen ja Kawasakin sarvissa menestynyt Jean-Francois Balde nostalgisissa tunnelmissa. Jari tuuletti näytösajossa veljensä satapiikkista Puch-pyörää vuodelta 67.

Muistojen ajojen tukijan Konekeskon edustaja Marita Tuoma pääsi ottamaan tuntumaa menneen ajan mestareihin varsin läheisesti. Nyt on Tepi Länsivuoren vuoro rutistaa.

Imatran moottorikerhon ja muistoajojen puuhamies Sami Backman piti osaltaan huolen tapahtuman vauhdikkaasta etenemisestä. Edellisvuosista poiketen ajonäytösten vauhtia rajoitti vain ajajaletkaa vetäneen johtoauton ominaisuudet. Iso ja voimakas BMW kelasi suorilla vauhtia yli kahden sadan, joten IMK-All Star lähtöön osallistunut Superstock-luokan kuljettaja Juha Kallio joutui pinnistämään Suzukistaan kaikki ulos pysyäkseen jonon keulilla.