Vuodesta 2008 valmistettu KTM 690 Enduro R on edelleen suosittu malli

Sorateillä on moniin motoristeihin varsin vetovoimainen vaikutus. Sorateitä ajamalla pääsee kosketuksiin luonnon kanssa tavalla, joka autolla liikkuvalta jää sivu suun.  Valittaessa mukaan sopivaa pyörää on yksi parhaista vaihtoehdoista kiistattomasti KTM 690 Enduro R.

20182002005809.png?itok=6Aa6NRHs

Alun alkaen mallista oli saatavana sekä E- että R-versio, joista maastoon sopi paremmin R. Mallivuodesta 2012 lähtien tarjolla on ollut vain R-versio, jota tämäkin artikkeli käsittelee.
Sanottakoon heti kättelyssä: kyseessä ei ole mukava pyörä. Se on itse asiassa melko epämukava. Satula on kapea ja kova, ja moottorin värinät tuntuvat selkeinä sekä käsissä, jaloissa että selässä.

690 Enduro R on rakennettu kestämään kovaa ajoa haastavissa oloissa, sellaisissa, mille tervejärkinen kuljettaja ei missään tapauksessa altistaisi kadulle rekisteröityä pyörää. Pyörä on äärimmäisen ketterä ja myös vakaa ajettava. Vakaus ei kuitenkaan kostaudu erityisesti vaa’alla: pyörä painaa täyteen tankattuna 152 kiloa. Yksi merkittävä syy pyörän häkellyttävään nopeuteen on moottori, jossa on valtavasti voimaa – Biken mittauksissa on saatu 51 hevosvoimaa takarenkaalta. Silti polttoaineenkulutus ei ole erityisen korkea. Reippaassa ajossa kulutus on viitisen litraa satasella. 690 Enduro R:n kiihtyvyys on isoimmalla vaihteella samaa luokkaa lähes kaksi kertaa tehokkaamman KTM 990 Adventuren kanssa. Tämä kielii jotakin pyörän suorituskyvystä. 690 Enduro R:n virittämisessä onkin käytännössä ensisijaisesti kyse keventämisestä ja alustan säädöistä.

20182002005834.jpg?itok=9ufu6bIu

Auringonsäteet paljastavat etenkin ne osat, jotka kaipaavat kipeämmin tai vähemmän kipeämmin vaihtamista tai huoltoa: riippuen toki kuljettajan ambitioista ja tarkkuudesta. Toistuvia metsäreissuja ajatellen ovat välitykset aivan liian pitkät. Yhtä piikkiä pienempi eturatas toimii monen kuskin mielestä paremmin. Seisontatuen tappokatkaisija niskoittelee toisinaan, minkä seurauksena moottori saattaa sammua äkisti.

Ohjaustanko on vakiomallisena monien makuun hieman turhan matalalla reipasta ajoa ajatellen. Voi olla hankalaa ajaa seisten ja siirtää samalla painoa eteenpäin. Ohjaustangon korottaminen kahdella tai neljällä sentillä voi auttaa asiaa huomattavasti, ja tähän on monta eri keinoa. Yksinkertaisin ja halvin vaihtoehto on asentaa haarukan kolmion ohjaustangon kiinnikkeeseen puolikuunmuotoiset palat, riserit, joiden hinta on viiden kympin tienoilla.

20182002005849.jpg?itok=JTFPgduD

690 Enduro R:n kyydissä istutaan korkealla, maahan ulottumisen kannalta melkeinpä liian korkealla. Tarvittaessa lääkkeestä käy vaihtosatula tai madallussarja. Tuulensuojaa pyörässä ei vakiomallisena ole, minkä moni kokee kovilla nopeuksilla puutteeksi. Tähän vaivaan on avuksi tarjolla erilaisia tuulilaseja, joita voi hakea niin KTM:n kuin muidenkin valmistajien valikoimista. Muutoin paras keino mukavuuden parantamiseksi on vaihtaa tilalle mukavampi satula, jollaisen voi poimia esimerkiksi KTM Powerpartsilta tai amerikkalaiselta Seatconceptsilta.

Jarrupolkimella on taipumus vahingoittua sen osuessa maahan, ja kaupanpäällisenä se saattaa vahingoittaa myös oikeanpuoleista moottorin koppaa. Hyvä vinkki on vaihtaa jarrupoljin heavy duty -tyyppiseen, joka ei ole vain kestävämpi vaan joka voidaan myös kiinnittää sidelangalla pohjapanssariin, jolloin se ei katoa metsän siimekseen, mikäli se sattuisi tärinästä irtoamaan.
Lukuisat firmat valmistavat 690 Enduro R:ään sopivia äänenvaimentimia ja pakoputkistoja. Alkuperäisvaimentimen vaihtamisen ykköshyöty ei ole lisäteho vaan pienentynyt riski käräyttää itsensä kuumaan vaimentimeen. Vakiovaimennin kuumenee epätavallisen paljon, ja pyörää ojasta nostaessaan saa olla todella tarkkana, ettei polta itseään.

Pyörän suunniteltua käyttöaluetta ajatellen sähköjärjestelmä on suojattu äiti luonnon kosketukselta yllättävän heikosti. Johtojen suojaus hankautumista vastaan on melko heikko, ja jos haluaa vältellä ikävyyksiä, on autotallissa puuhasteltava hyvä tovi ennen ajoreissujen aloittamista.

20182002005916.png?itok=3_7189Va

Jarrut ovat erittäin tasokkaat. Vuosimallista 2014 alkaen pyörässä on vakiona sammutettava ABS. Vuodelle 2012 porausta kasvatettiin 80 millistä 84 milliin, minkä myötä 654 kuution iskutilavuus kasvoi täysiin 690 kuutioon. Samalla istuimen muotoilua uusittiin ja leveyttä kasvatettiin, mikä teki siitä tuntuvasti aiempaa mukavamman. Ainoa Enduro 690 R -pyörille määrätty takaisinkutsu koskee jarrupoljinta, jota ei ollut kiinnitetty kunnolla muutamassa harvassa yksilössä loppuvuoden 2013 ja kevään 2014 välisenä aikana.

Suurin malliin tehty muutos koitti mallivuoden 2014 kynnyksellä, kun moottori vaihdettiin 690 Dukestakin tuttuun versioon. Toisena vuoden 2014 muutoksena haarukan puristus säädetään toisen putken yläosasta ja esijännitys toisesta putkesta.

Uusin numero