Villin GP-kortin Lahti: ”Tampereen kisa tulee olemaan elämäni hienoin hetki”

Tampereen Speedway Grand Prix-osakilpailussa kunnian saa Kuusankoskelta kotoisin oleva 22-vuotias speedwayammattilainen Timo Lahti.

Lahti ajaa speedwaymaailman kovimmissa liigoissa ja normaaliin kisaviikkoon sisältyy 3-5 kisaa Ruotsissa, Puolassa, Tanskassa ja Keski-Euroopassa.

Lahti on nuoresta iästään huolimatta jo täysiverinen ammattiurheilija, sillä mies kiertää hiekkaovaaleja jo neljättä kauttaan ammattilaisena.

Vuonna 2013 Lahti ajoi MM-sarjan karsintafinaalissa, josta 3 parasta lunasti paikan MM-sarjaan. Tuolloin vauhti ei vielä riittänyt vakituiseen MM-sarjapaikkaan, mutta nyt MM-sarjan debyytti tapahtuu villillä kortilla.

– Tampereen kisa tulee olemaan elämäni hienoin hetki. Pienestä pojasta olen unelmoinut joskus GP-kisaan pääseväni ja nyt se toteutuu. Ei tätä kukaan olisi uskonut 5 vuotta takaperin, kun ajoin ensimmäisiä sarjakisoja maailmalla. Mulla on ollut loistavat tukijoukot, sponsoreita on löytynyt kotikylältä ja koko perhe on ollut tekemässä töitä. Vaikka nykyisin mulla työskentelee mekaanikko, niin kyllä isä Juha tulee varikolle hommiin ja veli Teemu taas järjestelee tapahtumia yhteistyökumppaneille. Itse pääsen keskittymään 100 prosenttisesti tekemään huippusuorituksen, Lahti taustoittaa.

Speedwaymaailman huipulle nousu ei ole tapahtunut sattumalta. Lahti on tuttu näky Kouvolan harjoitussaleilla ja mies on harjoitellut koko talven kovia, yli 20 tuntisia harjoitusviikkoja. Harjoitukset koostuvat pääasiassa kestävyys-, nopeus- ja lihaskuntoharjoituksista.

Speedwayammattilaisen arki on jatkuvaa matkustamista eikä palautumisaikaa suuremmin ole.

– Ajan kisakauden aikana noin 80 kilpailua. Tyypillisellä viikolla tiistaina ajetaan Ruotsissa, keskiviikkona Tanskassa, torstaina taas Ruotsissa, lauantaina Suomessa tai Keski-Euroopassa ja sunnuntaina Puolassa. Kalusto kulkee autolla, itse joko lennän tai matkustan mekaanikon mukana autossa. Vaikka kesät ovat oikeasti melkoista reissaamista, niin elän todella unelmaani. Toivottavasti pysyn ehjänä ja pystyn jatkamaan uraani vielä pitkään.

”Samaa puuroa nekin syö”

Speedwayn huipulla erot ovat äärimmäisen pienet. Startin onnistuminen on erityisen tärkeää ja johdossa takasuoralle tuleva on erävoittoon aina vahvoilla, erityisesti Tampereen pitkällä radalla.

Viime vuoden GP:ssä ohituksia ei juuri nähty, mutta tälle vuodelle rataa on muutettu kurveja on leventämällä.

– Olen katsonut viime vuoden kisan moneen kertaan, silloin ajolinjoja oli käytännössä yksi ja ohittaminen erittäin vaikeaa. Kun rataa on muutettu, niin sen näkee oikeastaan vasta treenatessa mistä vauhti ja parhaat ajolinjat löytyvät. Startti on ollut meikäläisen vahvuus aina, joten luottavaisena voidaan lähteä, oli rata millainen tahansa.

– Vastassa on tietysti maailman parhaat kuskit, mutta ihan sama tilanne se on liigakisoissa maailmalla, samat jätkät ne sielläkin kiertää. Liigakisoissa olen niitä pystynyt voittamaan, miksi se ei täällä onnistuisi. Selkeä tavoite on päästä semifinaaleihin, sen jälkeen voi tapahtua mitä vaan. Semipaikka vaatii huippuonnistumista, mutta siihen ilmanmuuta tähdätään. Samat kaurapuurot ne muutkin syö ennen kisaa eikä me laitteissakaan tasoitusta niille jouduta antamaan. Lisäksi meillä on vielä todellinen ässä hihassa, nimittäin kotiyleisön tuki!, Lahti päättää.
 

Viimeisin numero