Viekö Euro5 meiltä viriviri-vaimentimet?

Uusien moottoripyörämallien kohdalla on totuttu siihen, että pyörävalmistajalla on heti uutuusmallin esittelyn jälkeen tarjolla myös ”viritysvaimentimia”. Tilanne on kuitenkin muuttumassa Euro5-normien myötä.

Tämä aihe pomppasi esille uuden Triumph Rocket 3:n koeajotilaisuudessa. Kuten yleensäkin, Triumphin edustajat esittelivät että uutuusmalliin tulee tarjolle yli 50 tarkkaan harkittua tehdaslisävarustetta, joilla asiakas voi parantaa pyöränsä matkaominaisuuksia, mukavuutta, ulkonäköä tai turvallisuutta. Jotakin kuitenkin puuttui listalta. Yleensä brittivalmistajalla on listalla ollut myös esimerkiksi Arrowin (urheilulliset mallit) tai Vance & Hinesin (modern classic -mallit) valmistamia äänenvaimentimia. Niiden avulla pyörä on muuttunut kevyemmäksi, ulkonäöltään usein paremmaksi, äänimaailma on syventynyt ja ehkä joissakin tapauksissa myös tehoa on saatu rahtunen lisää. Nyt vaimentimet loistivat poissalollaan lisävarustelistalta.

Kun tehtaan edustajalta kysyttiin, onko Rocketiin lisävarustelistalle tulossa myöhemmin myös äänenvaimentimia, oli vastaus lyhyt ”noup”. Ja tähän jatkoksi, että ”ei ainakaan meidän toimesta”. Syynä kuulemma on uudet Euro5-normit. Tarvikevalmistajilta – kuten Arrow, Vance & Hines, Akrapovic jne – vaimentimia tulee varmasti jatkossakin, mutta ainakin Triumph näkee ettei se voi vastuullisena moottoripyörävalmistajana tarjota tehdaslisävarusteena tuotteita, jotka mahdollisesti olisivat ristiriidassa Eurovitosen päästö- tai meluvaatimusten kanssa. 

Tätä olisi ainakin teoriassa mahdollista kiertää ilmoittamalla, että tarvikevaimennin on tarkoitettu vain ratakäyttöön, ei yleisille teille. Tämä olisi kuitenkin melko läpinäkyvää esimerkiksi juuri Rocketin kohdalla, jota tuskin kukaan ostaa ratapyöräksi. Seuraamme mielenkiinnolla minkälaisen kannan eri merkit uutuusmalliensa kanssa tähän asiaan ottavat, nyt kun kaikki uudet moottoripyörämallit ovat jo käytännössä Euro5-vaatimukset täyttäviä.

Uusin numero