Valtakunnan virallinen MotoGP-ääni on valmiina Valencian trilleriin

Kiiveri on toiminut kommentaattorina sarjan Suomen lähetysoikeudet omaavalla Nelosella yhtäjaksoisesti vuodesta 2003 lähtien. Kokeneenkin verbaalivirtuoosin ääni tosin saattaa väreillä tulevana viikonvaihteena, kun kauden päätösosakilpailu paketoidaan todellisissa nitrotunnelmissa Espanjan Valenciassa.

Moto2-luokka sai uuden mestarinsa edellisessä osakilpailussa Japanin Motegissa espanjalaisen Pol Espargaron hahmossa, mutta Valenciassa panoksena ovat edelleen MotoGP- ja Moto3-luokkien tittelit.

– Onhan tästä kehkeytymässä todella hieno päätös muutenkin upealle kaudelle, hehkuttaa selostamossa kovaa kyytiä 200 GP:n rajapyykkiä lähestyvä entinen aktiivikuljettaja Kiiveri.

”Marquezilta löytyy nopeutta
ja itsevarmuutta mestariksi”

Hondan Marc Marquez johtaa MotoGP-luokkaa 13 pisteellä Yamahan Jorge Lorenzoon. Kohutulokas Marquezille riittää neljäskin sija mestaruuden sinetiksi, vaikka hänen espanjalainen maanmiehensä Lorenzo voittaisikin Valenciassa. Pronssia poimiva Marquezin tallikaveri Dani Pedrosa on jo ulkona kultakahinoista.

– Mestaruus on Marcin omissa käsissä ja näen tilanteen sellaisena, että kyllähän hänellä pitää olla melkoisesti epäonnea matkassa mukana, jos mestaruutta ei tule. Toki vastus on äärettömän kova ja kokenut, mutta Marcilla löytyy myös jo itsevarmuutta siinä määrin, että hän on valmis mestariksi. Ja se on myös varmaa, että tiimi tekee kyllä kaikkensa sen eteen. Virheistä on otettu taatusti opiksi, tähdentää Kiiveri vinkaten Australian GP:n katastrofin suuntaan.

Kiiverin konsepteissa oli tosin kauteen lähdettäessä alleviivattuna aivan toinen suosikki. Se ei ollut siis Marquez, eikä mestaruutta puolustava Lorenzokaan, vaan kuninkuusluokassa yhä kiiltävintä vailla oleva Pedrosa.

– Pedrosa ajoi viime vuonna siksi vahvan loppukauden, että nostin hänet suosikikseni. Pedrosallekin taisi kuitenkin tulla yllätyksenä se, että tiimikaveri ja rookie-kuljettaja Marquez osoittautui sittenkin niin nopeaksi ja välittömästi testikaudesta lähtien. Se saattoi sekoittaa kokeneemman kuljettajan pakkaa ja nostaa paineet liian koviksi.

– Marquez on osoittautunut melkoiseksi ihmemieheksi, vaikka niitä kaatumisiakin on toki mahtunut kauteen odotetuskin aika paljon, jatkaa Kiiveri.

”Aki Ajon hemmetin kova
työnteko kantaa hedelmää”

Moto3-luokassa tilanne on sitäkin kutkuttavampi kolmen espanjalaisen kuljettajan kesken.

Aki Ajon johtaman Red Bull KTM-tehdastiimin Luis Salom johtaa sarjaa kahdella pisteellä Maverick Vinalesiin. Alex Rins tulee puolestaan kolme pistettä Vinalesin takana.

– Minun on ainakin vaikea noukkia ennakkosuosikkia tuosta kolmikosta. Heistä jokaisella on mahdollisuus olla maailmanmestari sunnuntaina. He kaikki ajavat kotiyleisönsä edessä ja heille kaikille Valencian rata on varsin tuttu.

Ajo Motorsportin Red Bull KTM-tiimi puolustaa mestaruutta. Moto3-luokan historian ensimmäisen tittelin vei nimiinsä saksalainen Sandro Cortese, jonka paikalle Salom tuli täksi kaudeksi.

– Tiimi ja Salom osoittivat heti kauden alusta lähtien, että heissä on ainesta jälleen mestariksi. Rins on ajanut kuitenkin koko ajan tasaisia suorituksia ja Vinales on pystynyt roikkumaan mestaruustaistelussa mukana. Tähän on nyt tultu. Viimeksi ennen päätöskisaa suurinpiirtein vastaava, mutta ei silti aivan yhtä tiukka tilanne vallitsi sarjan pienimmässä luokassa vuonna 1990.

Ajolle on tarjolla tallipäällikkönä jo neljäs maailmanmestaruus. Ensimmäisen mestaruuden suomalaistiimille ajoi ranskalainen Mike Di Meglio vuonna 2008. Marc Marquez viimeisteli toisen 2010 ja Cortese siis sen kolmannen viime vuonna.

Myös mekaanikon työt taitavalla Kiiverillä on ollut tilaisuus seurata alusta alkaen aitiopaikalta Ajo Motorsportin maailmanvalloitusta.

– Välttämättä kaikki eivät aikoinaan uskoneet siihen, että Toijalan perukoilta noustaan maailmalle ja GP-sarjan yhdeksi johtavaksi talliksi. Aki kuitenkin uskoi siihen ja hän on paiskinut töitä aivan hemmetisti. Se kova työnteko alkoi näkyä vuonna 2008, joka merkitsi eräänlaista taitekohtaa.

– Aki Ajo ja hänen tiiminsä nauttivat erittäin suurta kansainvälistä arvostusta. Aki pyörittää MotoGP-sarjan yhtä halutuinta tiimiä, johon kuljettajilla riittää todellakin tunkua. Aki on osannut hoitaa asiat pirun hienosti, kehaisee Kiiveri.

”Mika ajaa loistavaa kautta”

Mika Kallio omaa Moto2-luokassa teoreettiset mahdollisuudet MM-hopeaan.

Tosin kolmantena olevalla, Kallion Marc VDS-tiimikaveriksi ensi kaudella liittyvällä espanjalaisella Esteve Rabatilla on koossa 19 pistettä suomalaista enemmän.

– Ero oli jossain vaiheessa jo suurempikin, mutta Mika on pystynyt kaventamaan sitä. Onhan tuo MM-pronssi tietenkin tässä tilanteessa lähinnä teoreettista luokkaa, mutta kaikki on edelleen mahdollista.

Kokenut, 12. kautta GP-sarjassa kilpaileva Kallio avasi  Moto2-luokan voittotilinsä elokuussa Brnon radalla Tshekissä. Viimeksi Motegissa tilille napsahti vuorostaan ensimmäinen paalupaikka.

– On ollut jälleen hienoa nähdä Mikan ajavan loistavaa kautta. Hän on osoittautunut olevansa tasaisen luokan ehdottomasti nopeimpia ja varmimpia kuljettajia.

– Mikalla oli kauden alkupuolella vaikeuksia aika-ajosuoritusten kanssa, mutta kuljettaja ja tiimi ovat tehneet järjestelmällistä työtä ja nyt nuo aika-ajosijoituksetkin ovat parantuneet, muistuttaa Kiiveri.

”Niklaksen vauhti on löytynyt”

Uransa tähän mennessä parasta MM-kautta ajava Niklas Ajo on Moto3-luokan pisteissä sijalla 14.

Nappisuoritus Valenciassa voi nostaa hänet loppusijoituksissa kymmenen parhaan joukkoon. Avant Tecno-tiimin KTM-kuljettajalla on 16 osakilpailun jälkeen matkaa vain kuusi pistettä kymmenenteen sijaan.

– Niklas on löytänyt kolmannella MM-kaudellaan sen todellisen vauhdin. Aika-ajot ovat olleet ajoittain kompastuskivenä, mutta Niklas on osoittanut moneen otteeseen, että kisavauhti riittää hyvinkin sinne kympin sakkiin.

Ajon kauteen on mahtunut myös epäonnea ja sen myötä muista kuljettajista aiheutuneita kaatumisia.

– Kaatumisilta ei ole ikävä kyllä vältytty ja kenties Niklas on saattanut ottaa jotkut harjoitukset ja aika-ajot ehkä vähän turhankin varovasti. Se on sinällään aivan ymmärrettävää, sillä Moto3-luokan taso on niin kova, että yksikin virhe GP-viikonvaihteen kuluessa voi kostautua. Mutta kyllähän Niklaskin ajaa loistavaa kautta siinä kuin Mikakin, Kiiveri Linjaa.

* MM-pistetilanteet kärjen osalta ennen päätösosakilpailua:
Moto3-luokka:

1. Luis Salom Espanja, KTM 300
2. Maverick Vinales Espanja, KTM 298
3. Alex Rins Espanja, KTM 295
4. Marc Marquez Espanja, KTM 200
5. Jonas Folger Saksa, Kalex KTM 163
6. Miguel Oliveira Portugali, Mahindra 144
…14. Niklas Ajo Suomi, KTM 62

Moto2-luokka:
1. Pol Espargaro Espanja, Kalex 265
2. Scott Redding Iso-Britannia, Kalex 224
3. Esteve Rabat Espanja, Kalex 204
4. Mika Kallio Suomi, Kalex 185
5. Dominique Aegerter Sveitsi, Suter 151
6. Thomas Lüthi Sveitsi, Suter  146

MotoGP-luokka:
1. Marc Marquez Espanja, Honda 318
2. Jorge Lorenzo Espanja, Yamaha 305
3. Dani Pedrosa Espanja, Honda 280
4. Valentino Rossi Italia, Yamaha 224
5. Cal Crutchlow Iso-Britannia, Yamaha 188
6. Alvaro Bautista Espanja, Honda 160

 

* Kauden päättävän Valencian GP-viikovaihteen ohjelma 8.-10.11. Ricardo Tormo-radalla Espanjassa:
Perjantai 8.11.

10.00-10.40, Moto3-luokan 1. vapaa harjoitus
10.55-11.40, MotoGP-luokan 1. vapaa harjoitus
11.55-12.40, Moto2-luokan 1. vapaa harjoitus
14.10-14.50, Moto3-luokan 2. vapaa harjoitus
15.05-15.50, MotoGP-luokan 2. vapaa harjoitus
16.05-16.50, Moto2-luokan 2. vapaa harjoitus

Lauantai 9.11.
10.00-10.40, Moto3-luokan 3. vapaa harjoitus
10.55-11.40, MotoGP-luokan 3. vapaa harjoitus
11.55-12.40, Moto2-luokan 3. vapaa harjoitus
13.35-14.15, Moto3-luokan aika-ajo
14.30-15.00, MotoGP-luokan 4. vapaa harjoitus
15.10-15.25, MotoGP-luokan aika-ajo 1
15.35-15.50, MotoGP-luokan aika-ajo 2
16.05-16.50, Moto2-luokan aika-ajo

Sunnuntai 10.11.
09.40-10.00, Moto3-luokan warm up
10.10-10.30, Moto2-luokan warm up
10.40-11.00, MotoGP-luokan warm up
12.00. Moto3-luokan 17/17 MM-osakilpailu
13.20, Moto2-luokan 17/17 MM-osakilpailu
15.00, MotoGP-luokan 18/18 MM-osakilpailu