Vakiolla BMW S1000RR:llä 308 km/h tutkaan

Hallin sotilaslentokentällä Jämsässä järjestettiin lauantaina 8.6. jälleen nopeusmittaustapahtuma. Kävimme ulkoiluttamassa Biketeamin koeajo-Bemaria ja kokeilimme kuinka kovaa uusi S1000RR kulkee seisovalla maililla.

Seisovan mailin ajotapahtumia kutsutaan usein myös huippunopeusajoksi, vaikka tarkkaan ottaen – erityisesti suuritehoisilla viritetyillä pyörillä – mailin loppunopeus ja huippunopeus eivät ole sama asia. Hallin sotilaslentokentällä järjestettävää tapahtumaa kutsutaan nopeusmittaukseksi, ja sitä voidaan ainakin pitää oikeana terminä suoritukselle. Siinä ajetaan lentokentän kiitoradalla paikaltaan kiihdyttäen ja mailin kohdalla mitataan nopeus tutkalla tai valokennoilla. Tällä kertaa nopeusmittaustapahtumassa käytettiin valokennoja. Pyöriin asennettujen omien GPS-pohjaisten mittalaitteiden perusteella valokennot näyttivät hyvin tarkasti oikeita lukemia.

Meille tarjoutui mahdollisuus viedä Halliin upouusi ja tälle kaudelle täysin uudistunut BMW S1000RR. Kiitos tästä mahdollisuudesta kuuluu Biketeamille, jonka koeajopyörä meille tarjottiin käyttöön. Tehdas lupaa sille 207 hv / 13 500 r/min huipputehon ja pyörän paino tankattuna on vain 197 kg. Ajoimme suoritukset noin puolen tankin bensakuormalla, jolloin pyörän paino oli melko tarkalleen 190 kiloa. Kuskin paino oli 85 kiloa ja ajovarusteet tuovat siihen helposti 10 % lisää.

Hallin nopeusmittaustapahtumassa kuljettajat on jaettu noin 40 kuljettajan ryhmiin, jossa jokainen kuljettaja ehtii ajaa peräjälkeen (yhden tunnin aikana) kolme ajosuoritusta. Koska tuuli oli kiitorataan nähden poikittainen tai jopa lievästi sivuvastainen, varoittelivat järjestäjät vielä kuskeja lähtöviivalla ja kehottivat varovaisuuteen. Ensimmäinen ajosuoritus kannattaa siksikin ajaa varovasti, että kiitoradan profiili laskee kilometrin jälkeen loivasti alaspäin eivätkä maalimerkit siksi näy lähtöpaikalle. Ensimmäinen veto siis varovasti tuulta haistellen ja maalimerkkejä katseella haravoiden. Kiitoradan päässä järjestäjät näyttivät nopeuslukemaksi 301 km/h. Pitää olla tyytyväinen kolmosella alkavaan nopeuslukemaan. Toisella vedolla reippaampi kiihdytys, vaikka keuliessa tuuli painoikin voimakkaasti keulaa pois linjalta ja kohti nurmialuetta. Tiukempi ajoasento lopussa ja lukemaksi 308 kilometriä tunnissa. Kolmannella kerralla järjestäjät näyttivät 306 km/h lukemaa, mutta omien mittalaitteiden mukaan nopeus oli parhaimmillaan 309 km/h. Harmiksi kaasusta tuli päästettyä hitunen liian aikaisin.

Tarkempi raportti luvassa seuraavassa Biken painetussa lehdessä.