Vakavien onnettomuuksien seuraus: ratamoottoripyöräilyn kansainvälisten ratasarjojen ikärajoja nostetaan

Ratamoottoripyöräilyn turvallisuutta halutaan parantaa korottamalla kansainvälisiin ratasarjoihin osallistuvien kuljettajien ikärajoja.

Tämän vuoden aikana on nähty useita vakavia, kuolemaan johtaneita onnettomuuksia MM-tasolla. Näitä ei niinkään ole sattunut kaikkein kovimmissa ja vauhdikkaissa luokissa, vaan alemmissa luokissa joissa kuljettajat ovat nuorempia ja kilpailukokemusta on vähemmän.

Tämän seurauksena FIM yhdessä eri ratasarjoja pyörittävien yhtiöiden kanssa ovat neuvotelleet ikärajamuutoksista eri kilpailuluokkiin. Muutokset ovat kaksivaiheisia, ensimmäiset muutokset tulevat voimaan jo kaudelle 2022 ja lisää muutoksia kaudelle 2023. Tässä ehdotukset uusiksi ikärajoiksi.

Moto3 ja Moto2

Molemmissa luokissa nykyinen ikäraja on 16 vuotta. Kaudella 2022 ikäraja pysyy samana, mutta kaudeksi 2023 se nostetaan 18 ikävuoteen.

WorldSSP300

Nykyinen ikäraja Supersport 300 -luokassa on 15 vuotta. Se nostetaan jo kaudeksi 2022 16 ikävuoteen ja sama ikäraja pysyy voimassa kaudella 2023.

WorldSSP

Supersport-luokan nykyinen ikäraja on 16 vuotta. Raja pidetään ensi kaudella samana, mutta kaudeksi 2023 ikäraja nostetaan 18 vuoteen.

FIM Moto3 Junior

Nykyinen ikäraja 14 vuotta. Kaudeksi 2022 raja nostetaan 15 ikävuoteen ja kaudeksi 2023 16 ikävuoteen.

Red Bull MotoGP Rookies Cup

Nykyinen ikäraja on 13 vuotta. Ensi kaudeksi ikärajaksi tulossa 14 vuotta ja kaudeksi 2023 15 vuotta.

ETC, NTC, ATC, BTC (Talent Cup -sarjat)

Nykyinen ikäraja 12 vuotta. Kaudella 2022 ikäraja 13 vuotta ja kaudella 2023 14 vuotta. 

Sivuvaunut

Matkustajan ikäraja tällä hetkellä on 16 vuotta. Sitä ollaan nostamassa jo kaudeksi 2022 18 ikävuoteen.

Nämä ovat siis ehdotuksia, eivät vielä lopullisia päätöksiä.

Ikärajojen lisäksi muitakin turvallisuutta parantavia muutoksia kehitetään koko ajan. Monet niistä tapahtuvat kulisseissa tai ovat muuten sellaisia, joita lajia seuraava suuri yleisö ei välttämättä huomaa. Niitä ovat esimerkiksi tasaisempaa pitoa tarjoavien maalien käyttö ratamaalauksissa, paremmat turva-alueet, liike-energiaa absorboivat kaiteet ja esteet turva-alueiden reunoilla sekä erilaiset kuljettajien ajovarusteisiin ja niiden luokituksiin liittyvät turvallisuusparannukset.

Uusin numero