Uusi Yamaha XSR900 – Christian Sarronin Gauloises -tiimin värityksellä

Paitsi ulkonäkö, myös tekniikkaa uudistuu XSR900:n saadessa MT-09 -mallista tutut parannukset.

Yamahan GP-kilpailumenestyksen innoittamana uuden XSR900:n Legend Blue -väritys on lainattu ranskalaisen GP-kuljettaja Christian Sarronin Gauloises-tiimin 1980-luvun värimaailmasta. Sarron on vuoden 1984 maailmanmestari 250-kuutioisten luokassa.

Christian Sarron ja Yamaha XSR900

Retrohenkisen ulkonäön alla oleva tekniikkaa on kuitenkin nykyaikaista. Deltabox-rungon emäputken korkeutta on laskettu 30 milliä ja takahaarukkaa pidennetty 50 millillä. Edellisen mallin takahaarukka oli nivelöity rungon ulkopuolelle, kun taas uudessa mallissa se on runkopalkkien sisäpuolelle. Muutosten yhteydessä on ohjauksen ylemmän T-kappaleen, takahaarukan kiinnityspisteen ja moottorikiinnikkeiden jäykkyys optimoitu. Rungon pitkittäis-, sivu- ja vääntöjäykkyyttä on lisätty merkittävästi. Takarunko on täysi uusi. Retrohenkiseen tyyliin sopivasti kuljettaja istuu lähes takapyörän päällä. Emäputkimuutoksen ansiosta ohjaustanko on voitu asentaa alemmas, jolloin ajoasento on aggressiivisempi.

Kolmisylinterisen crossplane-moottorin iskutilavuus on kasvatettu 889 kuutiosenttimetriin ja se tuottaa saman 119 hevosvoiman tehon ja 93 newtonmetrin väännön kuin MT-09:n moottori. Edelliseen malliin verrattuna iskunpituutta on kasvatettu kolme milliä, männät ovat kevyemmät, ja moottoria on muutenkin päivitetty Euro5-normien täyttämiseksi. Maksimivääntö saavutetaan 1500 kierrosta aikaisempaa aiemmin.

Äänimaailman Yamaha viimeisteli käyttämällä eripituisia alkukäyriä ja yhtä kaksiaukkoista vaimenninta sekä kokeilemalla erikokoisia äänenvaimentimen kammioita. Imuääniä on muokattu käyttämällä ilmanpuhdistinkotelossa kolmikanavaista rakennetta ja kahta ilmanottoaukkoa. Erityisesti yläkierroksilla imuäänien merkitys korostuu. 

Kytkinjousien kuormitusta on vähennetty käyttämällä uudenlaisia kitkalevyjä ja kytkimen käyttövivun kulmaa kasvattamalla. Kytkimessä on myös luistotoiminto.

 Etujarrun pääsylinterinä on nyt Brembon radiaalimalli. Etujousituksessa on esijännityksen sekä puristus- ja paluuvaimennusten säädöt. Kayaban jousitus on säädetty perusasetuksissaan MT-09:ään verrattuna aavistuksen pehmeämmäksi. Vanteet ovat 700 grammaa aiempaa kevyemmät. Kuljettajan ergonomiaa voi muokata säädettävällä ohjaustangolla sekä jalkatapeilla. 

 Vakiovarustukseen kuuluu kahteen suuntaan toimiva quickshifter sekä kuusiakselisen liiketunnistimen ohjaamat kallistuksen huomioivat ABS-jarrut BC-hallintajärjestelmällä, TCS-pidonhallinta, SCS-sladinhallinta, LIF-keulimisenesto, vakionopeussäädin sekä neljä D-Mode -tehokarttaa.

Toimitukset Yamaha-jälleenmyyjille alkavat helmikuun kolmannella viikolla 2022. Hinnat ilmoitetaan myöhemmin.

Moottori: kolmisylinterinen, nestejäähdytteinen rivimoottori, 889cc

Poraus x isku: 78 x 62,1 mm

Puristussuhde: 11,5:1

Teho: 119 hv / 10 000 r/min

Vääntö: 93 Nm / 7 000 r/min

Voimansiirto: monilevyinen märkäkytkin luistotoiminnolla, 6 vaihdetta, ketjuveto

Akseliväli: 1495 mm

Istuinkorkeus: 810 mm

Tankin tilavuus: 14 litraa

Paino tankattuna: 193 kg

Uusin numero