Uusi Yamaha R7 – Legendaksi kohonnut R7 syntyy uudelleen täysin erilaisena Supersport-pyöränä

Yamaha valmisti vuoden 1999 YZF-R7 -mallia 500 kappaletta, vain siksi että sai luokiteltua sen Superbike-luokkaan. Nyt R7 herätetään mallinimenä uudelleen henkiin, mutta täysin eri luokassa.

Monellle ratamoottoripyöräilyä pidempään seuranneelle Yamahan R7-mallinimi tuo ensimmäisenä mieleen numeron #41 ja kyseistä pyörää Superbiken MM-sarjassa ajaneen Noriyuki ”Nitro-Nori” Hagan (s. 1975) sekä toisen japanilaiskuljettaja WataruYoshikawan (s. 1968).  Molemmat ajoivat Superbiken MM-sarjassa kymmenen kautta Yamahan väreissä. Haga voitti urallaan 43 Superbiken MM-osakilpailua ja sijoittui MM-loppupisteissä seitsemän kertaa kolmen parhaan joukkoon, muttei ikinä voittanut luokan maailmanmestaruutta.

Yamahan urheilullinen R-sarja koostuu tällä hetkellä 125-1000 -kuutioisista malleista: R125, R3, R6 Race, R1 ja huipulla R1M. Parinkymmenen vuoden ajan mallit tunnettiin mallimerkinnän alun YZF-lyhenteestä, joka nyt on tiputettu pois. R-sarja kasvaa syksyllä R7-mallilla, joka tarjoaa urheilullisia ominaisuuksia myös uusille ja vähemmän kokemusta hankkineille kuljettajille.

Voimanlähteenä siinä on sama kaksisylinterinen CP2-moottori, jota käytetään mm. MT-07 ja Ténéré 700 -malleissa. 270 asteen kampiakselilla varustettu neliventtiilimoottori on tunnettu vahvasta väännöstä läpi koko kierrosalueen, mistä onkin peräisin koko MT-mallisarjan nimilyhenne MT = Master of Torque. Tehoa moottori tuottaa 73,4 hv / 8750 r/min ja vääntöä 67 Nm / 6500 r/min. R7:ssa on yhdistelmäluistokytkin estämässä takarenkaan lukkiutumista pienemmälle vaihteelle vaihdettaessa ja moottorijarrutuksen aikana. Samalla kytkinkahva on valmistajan mukaan noin 33 prosenttia kevyempi käyttää kuin perinteisessä kytkinratkaisussa. 41-millinen USD-teleskooppi on täysin säädettävissä. Takapään linkullisessa monojousituksessa on puolestaan esijännityksen ja paluuvaimennuksen säädöt. Lisävarusteena pyörään on saatavilla mm. quickshifter-vaihdeavustin. Tarjolle tulee myös A2-versio 35 kilowatin tehoisena. Eurooppaan pyörät saapuvat lokakuussa 2021.

Moottori: kaksisylinterinen rivimoottori, 689cc

Teho: 73,4 hv / 8750 r/min

Vääntö: 67 Nm / 6500 r/min

Voimansiirto: yhdistelmäluistokytkin, 6 vaihdetta, ketjuveto

Akseliväli: 1395 mm

Caster/jättö: 23,7 ast. / 90 mm

Painojakauma: 51/49

Paino tankattuna: 188 kg

Jotain tämän suuntaista ennakoimme jo tämän vuoden tammikuussa:

Samanlaisia ​​uutisia