Uusi vuoden 2017 Honda CRF450R on julkaistu

Vuosimallin 2017 Honda CRF450R on täysin uusi moottoripyörä. Viimeiset kaksi mallistopäivitystä ovat perustuneet samaan peruskonseptiin, joten nyt oli aika täydelliselle mallimuutokselle. Pyörässä on kokonaan uusi seitsemännen sukupolven alumiinirunko, titaanista valmistettu polttoainesäiliö, uudet muoviosat, 100% uusi moottori, sähköstarttivalmius ja mm. paras jousitus, mitä Hondan tuotantomallin crossipyöriin on ikinä asennettu.

Kehitysprosessin päämääränä oli luoda nopein ja parhailla ajo-ominaisuuksilla varustettu MX1-luokan motocrosspyörä ikinä. Usean vuoden herkeämättömän uurastuksen tulokset ovat nyt kaikkien nähtävissä ja voimmekin olla yhtä mieltä siitä, että tavoitteissa on onnistuttu. Hondan kilpailutoiminnasta vastaavan HRC –osaston osallistuminen kehitysprosessiin on ollut merkittävä ja useat Tim Gajserin, Evgeny Bobryshevin ja Gautier Paulinin kilpapyörissä testatut järjestelmät löytyvätkin nyt uutukaisesta.
 
M.Uchiyama, Kehitysryhmän päällikkö, 2017 CRF450R: 
 
“Kyseessä on täydellinen CRF450R mallipäivitys. Yhtään teknistä osa-aluetta ei ole jätetty parantamatta ja olemme olleet täysin ehdottomia sen suhteen, että haluamme pyörästä markkinoiden parhaan tuotteen.
Alusta lähtien tavoite on ollut suunnitella laite, jossa yhdistyvät poikkeuksellinen moottorin suorituskyky, mahdollisimman matala painopiste ja luokkansa paras kiihtyvyys. Projektin työnimi olikin alusta asti: ‘Absolute Holeshot’.   
Kilpailutoiminta uudella pyörällä on jo alkanut Japanissa, jossa olemme voittaneet 5 kilpailua peräkkäin.                                                
Olemme erittäin ylpeitä, että voimme nyt tarjota poikkeuksellisen suorituskykyisen tuotteen kaikille motocrossia rakastaville asiakkaillemme ympäri maailmaa.”
 
Uusi Honda CRF450R näyttää erilaiselta, tuntuu erilaiselta ja on nopeampi kuin edeltäjänsä. Paljon nopeampi.
Eri teknisten kokonaisuuksien uudistumisen myötä pyörän suorituskyky on parantunut merkittävästi aikaisempiin malleihin verrattuna. Parhaiten tämä näkyy kiihdytysaikoja verrattaessa. Paikaltaan lähdettäessä uusi 2017 –malli on 10 metrin päässä lähes 6% nopeammin kuin 2016-mallinen CRF450R.
Yhdessä uuden moottorin kanssa tärkeä uudistus löytyy myös etujousituksesta. Pyörässä on täysin uusi teräsjousilla varustettu etujousitus. Kyseessä ei ole muutaman vuoden takaisen jousi-keulan paluu, vaan täysin uusi komponentti, joka pohjautuu Showan tehdastiimeille tarjoamaan jousitukseen.     

MOOTTORI
 
Uudessa moottorissa on yli 11% aikaisempaa enemmän huipputehoa. Tehonlisäys ei ole tapahtunut väännön kustannuksella, vaan moottorissa on myös selvästi enemmän ala- ja keskialueen voimaa. Lisäksi moottorin tehokäyrä jatkuu vahvana myös erittäin korkeilla käyntikierroksilla, mahdollistaen pyörän ajamisen myös ns. ylikierros -alueella.
Sylinterin kannessa on nyt isommat imuventtiilit ja Unicam tekniikalla toteutetussa nokka-akselissa on aikaisempaa korkeampi nosto sekä imu- että pakoventtiileille. Kannen imukanava on kaasuläppärungolta täysin suora ja virtaa 19% aikaisempaa paremmin. Myös pakokanavan virtaus on 10% aikaisempaa parempi. Pakoputkisto on suunniteltu täysin uudelleen ja mm. äänenvaimentajat ovat lähes 8cm aikaisempaa lyhyemmät.
 
Puristus-suhde on 13,5:1 kun se aikaisemmissa malleissa oli 12,5:1. Mäntä on myös kokonaan uusi ja sen jäähdytystä on parannettu uusilla jäähdytysöljyn ruisku-suuttimilla.
Männän tapissa sekä pakoventtiilien käyttö-haarukassa on uudentyyppinen DLC –pinnoite (Diamond-like Carbon) joka vähentää merkittävästi kitkaa ja parantaa osien kulutuskestävyyttä.
 
 Aikaisemmista CRF-malleista poiketen uudessa moottorissa on vain yksi öljytila, yksinkertaistaen huoltotoimia. Myös käyttökustannukset laskevat ja painoa säästyy noin 400g. Uudentyyppinen öljypumppu voitelee kovemman käyttöpaineensa ansiosta moottorin liikkuvia osia paremmin, sekä paremman hyötysuhteensa ansiosta vie vähemmän tehoa kampiakselilta.
 
Moottorin ensiövedon rattaat pyörivät nyt 30% aikaisempaa nopeammin ja näin vaihdelaatikkoon ja kytkimeen kohdistuvia voimia on saatu selvästi pienemmiksi.
Tasapainoakseli on nyt kampikammiossa, mahdollisimman lähellä kampiakselia. Vaihdelaatikon välityssuhteet ovat kokonaan uudet.
 
Kytkimen massalevyjen määrä on laskenut kahdeksasta seitsemään. Kytkinpakka on näin matalampi, tehden moottorista kapeamman. Välilevyjen pinnoite on uusi ja ne ovat hiukan aikaisempaa paksummat. Muutosten ansiosta kytkimen aiheuttama kitka-lämpö on paremmin kontrollissa ja kytkintuntuma elää vähemmän erän aikana.
 
Moottorin ohjauskytkimet ovat nyt kaikki samassa yksikössä ohjaustangon vasemmalla puolella; Sammutin, EFI varoitusvalo ja moottorinohjausohjelman käyttökytkin. Kuten aikaisemminkin, on kuljettajalla mahdollisuus vaihtaa moottorin ohjausyksikön asetuksia yhdellä napinpainalluksella. Käytössä on kolme erilaista karttaa: vakio asetus, miedompi kartta ja terävämpi täysteho-kartta. Kahta jälkimmäistä voidaan muokata lisävarusteena saatavalla ohjelmistolla. 

Sähköstartti kaupan päälle

Ensimmäistä kertaa historiassa on uuteen Honda CRF450R –pyörään saatavissa sähköstartti. Lisävarusteena myytävän startti-sarjan hinta on 929€.
Suomen maahantuoja Oy Brandt Ab antaa kuitenkin kaikkiin ennen 28.2.2017 ostettuihin pyöriin starttisarjan veloituksetta.
Eli uuden pyörän ostaja saa sarjan ”kaupan päälle” ja voi itse päättää asentaako sen pyöräänsä. Sarja painaa 2,7 kg ilman akkua, joka ei kuulu asennussarjaan.

 
RUNKO
 
Kokonaisvaltaisen päivityksen läpikäynyt runko tarjoaa täydellisen pohjan kasvaneen moottoritehon hallitsemiseen. Rungon suunnittelussa oli kolme selkeää tavoitetta; Parantaa pyörän kääntyvyyttä, rauhoittaa etupään käyttäytymistä kovissa nopeuksissa ja mahdollistaa parempi takapyörän pito. Lisäksi uusi runko antaa paremmin palautetta kuljettajalle, eli ajotuntuma on aikaisempaa herkempi.

Visuaalisesti suurin muutos rungossa on uudenmalliset runkoputket. Uusi muoto mahdollistaa paremman päittäisvääntymän ja samaan aikaan jäykistää runkoa sivusuunnassa. Lopputuloksena on parempi etupyörän pito sekä herkempi ohjattavuus. Yhdessä uuden takarungon kanssa kokonaisuus on lisäksi 495g aikaisempaa kevyempi.   
 
Uuden rungon ansiosta painopiste on vieläkin matalammalla, kuin aikaisemmassa mallissa. Akseliväli on kokonaisuudessaan lyhentynyt 11mm ja takahaarukka on 18mm lyhyempi. Uusi runkogeometria siirtää painopistettä paremmin takapyörälle, parantaen pitoa merkittävästi. Samalla myös eturenkaan ohjauspitoa on saatu matalan painopisteen avulla parannettua.
 
Uuden rungon myötä myös kaikki muoviosat ovat uudet ja mm. ilmanohjaimet ovat 30mm aikaisempaa kapeammat. Muoviosien istuvuuteen on kiinnitetty erityistä huomiota, jotta liikkuminen pyörän päällä olisi mahdollisimman vaivatonta ja helppoa. Etunumerokilpi ja –lokasuoja ovat aikaisempaa sirommat ja ohjaavat tehokkaammin ilmavirtaa jäähdyttäjille. Titaanista valmistettu 6,3 litran polttoainesäiliö on yli 0,5 kg kevyempi kuin vastaavankokoinen muovitankki. Merkittävän painonsäästön lisäksi titaaninen bensatankki on todella hieno osa ja on erittäin vahva kolhuja vastaan.
CRF450R painaa ajovalmiina ja tankattuna 110,6kg (kuivapaino noin 101 kg).
 
ISKUNVAIMENNUS JA JARRUT
 
Etujousitus on kokonaan uusi. Showan valmistamassa USD jousituksessa käytetään teräsjousia, aikaisemman ilmanpainejousen asemesta. Komponentit ovat erittäin läheistä sukua Showan Japanissa kisa-tiimeille tarjoamalle ”Factory Kit” –jousitukselle ja niinpä etupään toiminta onkin poikkeuksellisen herkkää ja helposti säädettävissä eri alustoille ja kuljettajille.
Takajousitus on niin ikään uusi. Uuden iskunvaimentimen yläkiinnitys on 39mm aikaisempaa alempana, mahdollistaen ilmanpuhdistajalta tulevan ilmanottokanavan reitityksen iskunvaimentajan yli, eikä enää ympäri, kuten aikaisemmin. Lisäksi uudella järjestelyllä painopiste saadaan alemmaksi ja keskemmälle runkoa, kun takavaimennin voidaan asentaa keskelle runkolinjaa (oli aikaisemmin 5mm oikealla johtuen ilmanottokanavan reitityksestä). Lisäksi vaimentajan matala asennuspaikka rauhoittaa takajousituksen käyttäytymistä kovilla nopeuksilla. Välimatka takahaarukan akselilta takapyörän akselille on lyhentynyt 24mm ja itse takahaarukka painaa 220g aikaisempaa vähemmän.     
 
Jarrut ovat aina olleet Hondan MX pyörissä erittäin hyvin ja loogisesti toimivat. Niin nytkin. Etujarrulevynä käytetään 260mm ”piparkakkulevyä” ja kaksimäntäistä puristinta. Takana samanlaisen levyn halkaisija on 240mm ja puristimena 1-mäntäinen Nissinin valmistama yksikkö.
 
Ensimmäistä kertaa Suomessa uusi 2017 CRF450R on esillä Tampereen Supercross & Offroad Expossa 11. – 12.11.2016. Asiakastoimitukset alkavat Joulukuussa 2016.
Honda CRF450R 2017 maksaa 9.690€.

 HONDA CRF450 RH TEKNISET TIEDOT
 
  MOOTTORI   Tyyppi 4-tahtinen uni-cam moottori Kuutiotilavuus 449.7cc Isku x poraus 96.0mm x 62.1mm Puristussuhde 13.5 : 1 POLTTOAINEJÄRJESTELMÄ   Polttoaineen syöttö Ruisku Polttoainetankin tilavuus 6.3 litres SÄHKÖJÄRJESTELMÄ   Sytytys Digitaalinen CDI Käynnistys Starttimoottori / polku (Suomessa) VOIMANSIIRTO   Kytkimen tyyppi Märkä monilevykytkin Vaihteiden määrä 5 Toisioveto Ketju RUNKO   Tyyppi Alumiininen kaksois-kehtorunko, al, takarunko MITAT   Pituus x Leveys x Korkeus 2,183mm x 827mm x 1,274mm Akseliväli 1,482mm Ohjauskulma (Caster) 27° 22′ Ohjauksen jättö 116mm Istuinkorkeus 960mm Maavara 328mm Paino ajovalmiina ja tankattuna 110.6kg JOUSITUS   Etujousitus / Joustomatka Showa 49mm jousikeula / 305mm Takajousitus / Joustomatka Showa Honda Pro-Link / 314mm VANTEET JA RENKAAT   Eturengas Pinnavanne, 80/100-21 Dunlop MX3SF Takarengas Pinnavanne, 120/80-19 Dunlop MX3S JARRUT   Etu 260mm piparkakkulevy Taka 240mm piparkakkulevy  

Uusin numero