Uusi VFR 1200 esitelty

Hondan kansainvälinen, Kishi-sanin (mies Blackbirdin takana) johtama suunnittelutiimi koostui kolmesta japanilaisesta sekä yhdestä amerikkalaisesta ja yhdestä eurooppalaisesta suunnittelijasta. He
olivat saaneet tehtäväkseen suunnitella pitkään matka-ajoon sopivan supersportin.

Honda on panostanut erityisesti uusimpaan tekniikkaan, viimeistelyyn ja ergonomiaan. Esimerkiksi hallintalaitteista kerrotaan, että vilkkukytkimien muotoilu perustuu peukalon luonnollisiin liikkeisiin…

Kuten jo entuudestaan tiedämme, uudessa VFR1200F:ssä on automaattilaatikko kaksoiskytkimellä. Hondan mukaan maailman ensimmäinen moottoripyörissä käytettävä. VFR:n vaihdelaatikko mahdollistaa valmistajan mukaan sporttisen ajotavan, joka toisin sanoen tarkoittaa paljon tehoa ja kevyttä ajettavuutta, mutta toisin kuin perinteisesti, myös taloudellisen bensankulutuksen.

Ensimmäiset Suomeen tuotavat VFR1200 pyörät ovat mallimerkiltään F. Nämä pyörät ovat ns. perusmalleja, eli varustettu normaalilla kytkimellä, jossa on luistokytkinominaisuus. Kaksoiskytkimellä varustettu automaattivaihteinen malli saapuu Suomeen vasta myöhemmin 2010 vuoden kuluessa.

Vm. 2010 värivaihtoehdot ovat Candy Promnence (punainen), Seal Silver Metallic (hopea), Pearl Sunbeam White (valkoinen).

Pehmeitä kiihdytyksia ja saumattomia vaihtoja on tarjolla kolmella eri tehokartalla: D-asento tavalliseen ajoon, S-moodi sporttiseen menoon ja myös kuusinopeuksinen manuaalinen vaihtoehto. Honda kertoo ottavansa uuden järjestelmän vaiheittain käyttöön muissakin suurissa mp-malleissaan.

Lue kooste vm. 2010 uusista malleista seuraavasta Bike-lehdestä 10/09. Suuri kattaus uusien 10-mallisten pyörien koeajoja luettavissa vielä tämän vuoden puolella!