Uusi BMW S 1000 R esitelty

Täysin uusi, reilusti keventynyt BMW S 1000 R tarjoaa yllin kyllin rähinähenkeä.

BMW on esitellyt uuden sukupolven mainiosta S 1000 R -nakupyörästään. S 1000 RR -sporttiin perustuva uutuus muistuttaa monilta osin BMW:n vuosi sitten esittelemää S 1000 XR -mallia, mutta merkittäviä erojakin löytyy.

BMW:n uusi S 1000 R -nakupyörä on monilta osin saanut samoja uudistuksia, jotka nähtiin viime syksynä S 1000 XR -adventuremallissa. S 1000 RR -superbiken moottoriin perustuva moottori on edeltäjäänsä huimat 5 kiloa kevyempi ja tuottaa ilman Shift-Cam-järjestelmää 165 hevosvoimaa 11 000 kierroksella ja 114 Nm 9 250 kierroksella. Vääntöä on käytettävissä vähintään 90 Nm 5 500 ja 12 000 kierroksen välillä ja 80 Nm vääntölukema ylitetään jo 3 000 kierroksella. Uuden, vääntävän ja sitkeän moottorin ansiosta pyörän suoritusarvot ovat merkittävästi entistä paremmat: kiihdytys 200 km/h nopeuteen sujuu tasan kahdeksassa sekunnissa. Vertailun vuoksi 0-100 km/h lukemaksi ilmoitetaan 3,2 sekuntia.

Tervetullut muutos on kolmen ylimmän vaihteen entistä pidempi välitys. Vakiovarustukseen kuuluvan parannetun luistokytkimen lisäksi pyörään saa nyt elektronisen moottorijarrun hallinnan (MSR) lisävarusteena.

Uusi, moottoria suuremmalta osin kantavana rakenteena käyttävä Flex Frame -runko ja aiempaa pidempi takahaarukka perustuvat S 1000 RR:ssä käytettyihin, ja ne ovat merkittävästi entisiä kevyemmät. Lisäksi kapea runko tarjoaa merkittävää parannusta kuljettajan ergonomiaan. Ergonomiaa voi muokata myös ohjaustankoa pituussuunnassa siirtämällä – pituussuuntaiset korotuspalat ovat saatavilla lisävarusteena. Ja paino, se on tankki 90 % täynnä maltilliset 199 kiloa.

Takaiskunvaimentajan sijaintia on muutettu moottorin lämmittävän vaikutuksen minimoimiseksi ja johdonmukaisempien ominaisuuksien saavuttamiseksi. Myös linkustoa on muutettu takajousituksen toiminnan parantamiseksi. Etuhaarukan putket ovat pienentyneet millin verran, uusi halkaisija on 45 mm. Jousitus on luonnollisesti täysin säädettävä. Lisävarusteena saatavilla on uuden sukupolven semiaktiivinen DDC-jousitus, jonka perusasetukset perustuvat valittuun ajoasetukseen.

Vakiona ajoasetuksia on kolme, Rain, Road ja Dynamic – täysin muokattavissa oleva Dynamic Pro on saatavilla Ajoasetukset Pro -lisävarusteen yhteydessä, pakettiin kuuluu myös MSR, Power Wheelie -toiminto sekä dynaaminen DBC-jarruhallinta. Kattavan elektroniikan ydin on uusi, 6-akselinen IMU-yksikkö, joka ohjaa kaikkien apujärjestelmien toimintaa. Vakiovarustukseen kuuluu myös mäkilähtöavustin, molempiin suuntiin toimiva quickshifter on saatavilla lisävarusteena.

Uudet, entistä kevyemmät vanteet ovat peräisin S 1000 RR -mallista, ja superbiken tapaan S 1000 R:n voi varustaa myös vieläkin kevyemmillä tako- tai hiilikuituvanteilla. Lisävarustevanteita käytettäessä takarenkaan leveys on 200 mm, kun vakiovanteilla käytetään 190-rengasta. Samalla myös vakiovanteiden yhteydessä käytettävät 4,5-milliset jarrulevyt vaihtuvat 5-millisiin. Halkaisijaltaan etujarrulevyt ovat 320-milliset. Etujarrupääsylinteri on uusi ja jarrupaloja levyjä vasten puristavat 4-mäntäiset radiaalisatulat, takana jarrulevy on 220-millinen ja jarrusatula kelluva yksimäntäinen. ABS Pro kuuluu vakiovarustukseen.

Kaikki S 1000 R:n valot on toteutettu LED-tekniikalla ja adaptiivinen kaarrevalo on saatavilla lisävarusteena. Taka- ja jarruvalot on integroitu tyylikkäästi vilkkuihin.

Mittaristo on S 1000 RR:stä poimittu 6,5-tuumainen TFT, jonka näkymä on muokattavissa. Tiedotteessaan BMW ylpeänä kehuu valikkojärjestelmän käyttäjäystävällisyyttä, ja jos vanhat merkit pitävät paikkansa, kehuille on myös katetta. Myös käytettävissä olevien tietojen määrä on todella runsas.

Uusin numero