Uuden Yamaha YZF-R1M:n verkkovarausjärjestelmä avattu

Kaudeksi 2020 uudistuva Yamaha YZF-R1M on nyt tilattavissa verkkovarausjärjestelmän kautta. Järjestelmä avattiin 25. heinäkuuta.

Yamaha YZF-R1 sekä malliston huipulla oleva YZF-R1M uudistuvat kaudelle 2010. M-versiossa on perusmallin lisäksi mm. kaasupaineistettu etujousitus, enemmän hiilikuituosia sekä Y-TRAC -telemetriasovellus ja omien tehokarttojen luomisen mahdollistava YRC Setting -sovellus. M-versio on varattavissa Yamaha-sivuilta löytyvän verkkovarausjärjestelmän kautta.

Öhlins ERS NPX -etuhaarukka 

2020-mallissa on Öhlinsin uusin, kaasupaineistettu ERS NPX -etuhaarukka. Niissä on pieni kaasusylinteri, joka on integroitu etuteleskooppien akselikannattimeen. Se tuottaa teleskopin sisälle 0,6 MPa paineen, joka vähentää jousituksen paluuliikkeen aiheuttaman alipaineen myötä tapahtuvaa haarukkaöljyn kavitaatiota, eli vaahtoutumista. 

Näin uuden Öhlins ERS NPX -etuhaarukan toiminta pysyy vakaana eikä pyörän hallittavuus muutu jousituksen lämpenemisen myötä.

YRC Setting -sovellus 

YRC Setting -sovelluksen avulla YZF-R1M kuljettajat voivat luoda omia tehokarttoja muokkaamalla seitsemää eri elektronista ajohallintajärjestelmää. Kuljettaja voi valita haluamansa ajohallinnan tason ja joissakin tapauksissa myös kytkeä tiettyjä elektronisia ajoavustimia pois käytöstä. Helppokäyttöisen järjestelmän avulla käyttäjät voivat nopeasti hienosäätää moottoripyöränsä ominaisuuksia omien mieltymisten ja ajo-olosuhteiden mukaisesti. 

Y-TRAC -sovellus 

Y-TRAC on Yamahan telemetrian tallennus- ja analyysisovellus. Sen avulla pääsee käsiksi YZF- R1M:n CCU-tiedonkeruujärjestelmään josta tietoja voi tallentaa omaan mobiililaitteeseen. Y-TRAC- sovelluksella voi tarkastella ja toistaa lokitiedostoja reaaliajassa kilparadan Google Maps -kuvassa sekä analysoida ja vertailla tietoja moottorin kierrosnopeudesta ja pyörän kallistuskulmasta kiihdytyksen G-voimiin sekä nähdä elektronisten ajoavustimien aktivointiajat. 

R1M on uudistuksessa saanut edellä mainittujen lisäksi samat muutokset kuin perusmalli YZF-R1. Niistä tärkeimmät ovat kaarre-ABS-järjestelmä sekä jarrujen uusi kaksiasentoinen BC-hallintajärjestelmä, moottorijarrutuksen kolmiportainen EBM-hallintajärjestelmä, elektroninen APSG-kaasu ja optimoitu LCS-lähtöavustin. Aerodynamiikka on parantunut yli viisi prosenttia, jarruja ja ohjausvaimennninta parannettu ja ensiasennusrenkaina on uudet Bridgestone Battlax RS11 -kumit. Lisäksi moottori on päivitetty Euro5-vaatimusten mukaiseksi huipputehon pysyessä edelleen 200 hevosvoimassa.