Uuden pyörän matka kuljetuslaatikosta ajokuntoon

Mitä kaikkea tapahtuu ennen kuin kuljetuslaatikossa jälleenmyyjälle saapuva uusi moottoripyörä on luovutuskunnossa?

Kevät ja alkukesä ovat sesonkiaikaa uusien moottoripyörien myynnissä ja asiakkaille luovutuksissa. Moottoripyöräliikkeet varautuvat sesonkiin parhaansa mukaan ja varaavat työaikaa huoltoon tulevien pyörien ohella myös uusien pyörien luovutushuolloille. Pihaan voi kuitenkin saapua kerralla jopa parikymmentä uutta pyörää. Jokaiseen niistä kuluu vähintään yksi työtunti ja enimmillään jopa yli työpäivän verran aikaa, ennen kuin se on luovutuskunnossa. Siitä jokainen voi laskea, että kaikki pyörät eivät voi olla luovutuskunnossa samana päivänä kun ne jälleenmyyjälle saapuvat.

Merkistä riippuen pyörät saapuvat jälleenmyyjälle pahvilaatikossa tai vähintään muoviin käärittynä. Itse pyörä on tuettu joko metalliseen tai puiseen kehikkoon. Kokemuksen myötä pakkaukset ovat kehittyneet sellaisiksi, että kuljetusvaurioita sattuu äärimmäisen harvoin. Merkistä ja mallista riippuen mukana kuljetuslaatikossa on irto-osia enemmän tai vähemmän. Bensiiniä lukuunottamatta kaikki nesteet on pyörissä valmiina.

Moottoripyöräliikkeet ovat pääsääntöisesti monimerkkitaloja, ja eri merkkien kohdalla pyörän valmiusaste – ja siten tarvittavan työn määrä – vaihtelee sen saapuessa jälleenmyyjälle. Parhaimmillaan vain avataan kuljetuslaatikko, irrotetaan pyörä kuljetustelineestä ja työnnetään varastoon, jonka jälkeen se on fyysisesti luovutuskunnossa. Ennen asiakkaalle luovutusta siihen tehdään luovutushuolto, joka pitää sisällään turvallisuuteen liittyvät tarkastukset sekä varmistukset siitä, että kaikki toimii kuten pitää. Luovutushuollon päätteeksi pyörä käytetään paikallaan käyttölämpötilaan ja sillä ajetaan lyhyt koeajolenkki.

-Tehtaan takuu edellyttää, että valtuutettu huoltoliike saattaa sen käyttökuntoon ja tarkastaa pyörän turvallisuuden ennen kuin se toimitetaan asiakkaalle, sanoo Biketeam Vantaan huoltopäällikkö Mika Härmä.

Toista ääripäätä edustavat ne moottoripyörät, joihin asiakas on tilausvaiheessa rastittanut kaikki mahdolliset ja mahdottomat lisävarusteet. Lisävarusteet jaetaan tehtaalla asennettaviin tehdaslisävarusteisiin ja luovutushuollon yhteydessä asennettaviin muihin lisävarusteisiin. Uutta pyörää ostaessaan asiakas ostaa kaikki varusteet samalla sopimuksella pyörän kanssa, mutta pyörä, tehdaslisävarusteet ja muut lisävarusteet muodostavat toimivan kokonaisuuden vasta luovutushuollon yhteydessä.

-Parhaimmillaan täydellisesti varustettua pyörää on rakennettu huollossa sellaiset 12 tuntia, jopa vähän ylikin. En enää keksi mitä lisävarusteita pyörästä olisi puuttunut, sanoo Härmä.

Muun muassa laukkusarjat, lisävalosarjat, erilaiset suojavarusteet sekä tuulilasin ja lämpöistuinten vaihdot kuuluvat jälkiasennuslisävarusteisiin. Yksittäinen työvaihe ei vie kovin suurta työaikaa, mutta kun asennuskohteita on riittävän paljon, vierähtää aikaakin yllättävän runsaasti. Esimerkiksi täydellinen laukkusarja GS-Bemariin tarkoittaa kahdeksan lukon sarjoitusta. Merkkikohtaisten lisävarusteiden lisäksi pyörään voidaan luovutushuollon yhteydessä asentaa myös muiden toimittajien – esimerkiksi Wunderlich – lisävarusteita. Osa varusteista on sellaisia, että niiden asentaminen ja kytkeminen edellyttää ensin pyörän purkamista melko pitkälle. 

Laajempi raportti aiheesta luvassa Biken seuraavassa painetussa lehdessä 7/2019. Lue!