Tuuli taisteli Jerezin helteessä tiukasti EM-sarjan podiumista

Kilpailuviikonlopun virallisissa harjoituksissa haettiin molempien kuljettajien pyöriin hyviä säätöjä, joissa myös kuumuuden tuomat pito-ongelmat asettivat oman haasteensa harjoituksiin.

Tuulen osalta odotukset olivat korkealla hyvin menneiden edellisviikon testien vuoksi, mutta aika ei odotuksista huolimatta parantunut juurikaan edes aika-ajoon ja mies sai tyytyä lähtöruutuun 9.

Itse kilpailu oli kuitenkin loistava suoritus ja tahmean viikonlopun alun jälkeen Tuuli oli mukana podiumtaistelussa, vaikka kisa päättyi imatralaismiehen osalta sijalle 5.

– Ajaminen ei vaan lähtenyt käyntiin sillä tavalla kuin odotin. Kokeiltiin harjoitusten aikana useita muutoksia, mutta mikään ei tuntunut hyvälle, ja lopuksi ajaminenkin alkoi mennä sekaisin. Aika-ajon tulos 9:s sija ei todellakaan miellyttänyt ja eroa kärkeen oli liikaa. Kilpailuun sain kuitenkin hyvän iskun päälle ja ensimmäiset mutkat menivät hyvin. Olin melko nopeasti jo sijalla kolme, tehden hyviä ohituksia. Tucci kävi yrittämässä useasti ohi, ja lopulta pääsi kiilaten minut ajolinjalta pois, jolloin menetin vielä toisenkin sijan. Vaikka ryhmän takana oli helpompi ajaa, en kuitenkaan päässyt iskuetäisyydelle, enkä saanut enää kolmospaikkaa takaisin ja ajoin maaliin 5:nä. Kisa oli kuitenkin hyvä alusta loppuun, joten hyvä fiilis siitä jäi, Tuuli kertoo.

Lahti paranteli viikonlopun aikana vauhtiaan, ja aika-ajoon pyörään tuntui löytyvän hyvät säädöt.

Lahti oli aika-ajojen 14:s, joka tuntui hyvälle tulokselle eron ollessa neljänteen vain sekunnin verran.

Kilpailussa oli kuitenkin ongelmia vaihteiden kanssa, eikä ajamiseen löytynyt samanlaista tuntumaa kuin aika-ajossa. Viimeisellä kierroksella tapahtunut vaihdevirhe kostautui ja maaliin tullessa sijoitus oli 20:s.

– Viikonlopun ensimmäinen harjoitus ei tuntunut helpolle, ja pyörään oli vaikea saada tuntumaa. Saimme kuitenkin tehtyä oikeita muutoksia ja aika-ajossa sain hyvän ajan ajettua, ja 14:s sija tuntui positiiviselta. Kilpailussa otin heti toisessa mutkassa osumaa toisen kuljettajan kanssa, ja olin lähellä kaatua. Ajamisessa oli koko kisan ajan paljon virheitä, ja ongelmat vaihteiden kanssa ei parantanut tilannetta. Viimeisellä kierroksella tuli isompi vaihdemissi ja tipuin siinä vielä monta sijaa, Lahti kertaa tapahtumia.

Tiimipäällikkö Vesa Kallio näkee viikonlopun hieman kaksijakoisena, mutta on kuitenkin tyytyväinen siitä, että alkukankeuden jälkeen Tuuli pystyi taistelemaan jälleen podiumista.

– Nikillä oli hyvää kamppailua läpi koko kisan, ja alussa etenkin häneltä nähtiin hienoja ohituksia. Tucci teki kuitenkin todella tiukan ohituksen, jolloin Stirpekin pääsi kuittaamaan. Ajaminen oli kuitenkin hyvää ja Niki teki parhaansa, se on aina tärkeää. Ohituspaikkaa ei vaan tällä kertaa löytynyt ja saimme tyytyä sijaan 5. Tästä tuli onneksi sen verran hyvät pisteet, että ero kolmanteen ei ole kuin 8 pistettä. Vielä on siis mahdollisuudet pronssimitaliin, toteaa Kallio.

– Eemelin osalta viikonloppu meni muuten nousujohteisesti, mutta kilpailu ei vaan ottanut onnistuakseen. Toivotaan että Magny Coursissa palaset loksahtavat kohdilleen ja näemme Eemeliltäkin kilpailussa suorituksen joka vastaa tämän varsinaista potentiaalia, Kallio lisää.

Kausi jatkuu 2.-3. lokakuuta Magny Coursin radalla Ranskassa.

Viimeisin numero