Tuuli Jälleen MM-podiumilla

Nuori imatralaismies osoitti, ettei parin viikon takainen Saksan Lausitzringillä saavutettu toinen sija ollut mikään onnenkantamoinen. Sunnuntaina ajetussa startissa Ranskan Magny Coursissa Tuuli nähtiin johtamassa kilpailua monta kierrosta, ennen kuin ranskalainen Jules Cluzel kuittasi tämän kilpailun loppumetreillä. Maaliin tultiin järjestyksessä 1. Cluzel, 2. Tuuli, 3. Badovini. Kallio Racingin Hannes Soomer ajoi myös loistavan kisan pistesijoille, sijalle 12.

Viikonloppu alkoi epävakaisessa kelissä, joka toi tiimille omat haasteensa molempien kuljettajien kaaduttua perjantain ensimmäisessä harjoituksessa. Tiimi sai kuitenkin nopeasti kaluston kuntoon ja molemmat kuljettajat pääsivät jatkamaan viikonloppua.

”Saimme toiseen harjoitukseen molemmille kuljettajille pyörät kuntoon ja harjoituksia päästiin jatkamaan suunnitellulla tavalla. Hanneksella oli kohtalaisen vaikea viikonloppu, kun kaatumisia tuli useampi ja varsinkin aika-ajossa sattunut kaatuminen verotti lähtöpaikkaa ja Hannes joutui starttaamaan kaukaa takaa. Hanneksen kanssa on kuitenkin menty paljon eteenpäin, ottaen kuitenkin huomioon, että kyseessä on todella nuori kuljettaja, joka on selkeästi kovemmissa kisoissa kuin koskaan aikaisemmin urallaan”, tiimipäällikkö Vesa Kallio summaa.

Sadekelissä ajetussa aika-ajossa Tuulelle jäi lähtöruutu seitsemän. Soomer joutui starttaamaan ruudusta 31, kun kaatuminen keskeytti miehen aika-ajon ja paras aika jäi ajamatta. Sunnuntain kilpailustartti ajettiin kuitenkin poutasäässä ja molemmat kuljettajat saivat hyvän lähdön. Tuuli taisteli itsensä nopeasti kärkiporukkaan ja kilpailua johtaneen Sofuoglun kaaduttua, Tuuli nähtiin johtamassa kilpailua usean kierroksen ajan. Ranskan Cluzel kuitenkin pysyi tiukasti suomalaisen kannassa loppuun saakka ja viimeisellä kierroksella jarrutuksessa tämä pääsi kuittaamaan Tuulen. Maaliin Tuuli tuli vain 0,24s Cluzelin perässä, ja jälleen kerran suomalaisen nimiin kirjattiin kilpailun nopein kierrosaika.

”Nikin ajaminen oli varmaa aika-ajoista lähtien. Siinä ei haluttu ottaa turhia riskejä ja lähtöpaikka oli kuitenkin hyvä. Kisa oli tosi hyvää tekemistä, Cluzel pääsi kuittaamaan Nikin jarrussa, joka olikin kyllä hänelle selkeästi vahvempi paikka. Pystyttiin jälleen näyttämään, että meillä on mahdollisuudet taistella kärkisijoista täällä, mikä on ilman muuta hieno asia. Teimme Nikille erilaisen rengasvalinnan kuin muut kärkikuskit ja tässä onnistuttiin hyvin, Nikin ollessa vahvempi kilpailun loppupuoliskolla. Hannes puolestaan teki loistavan nousun, vaikka lähtöpaikka oli huono. Hanneksen kanssa ollaan menty iso askel eteenpäin tänä viikonloppuna”, Kallio lisää.

– Sain kisaan hyvän lähdön ja sain heti nostettua itseäni pari pykälää ylöspäin. Sen jälkeen kävimme tiukkaa taistelua kärkiryhmän takana ja onnistuin hilaamaan itseäni pikkuhiljaa kärkikolmikon kantaan. Sofuoglu kaatui ollessani kolmannella paikalla, kärkikaksikon perässä ja sen jälkeen sainkin nostettua itseni koko nipun kärkeen, tyytyväinen Tuuli toteaa.

Hannes Soomer ajoi parhaan MM-starttituloksen ja oli maalissa 12:s, 37,5 sekuntia kärjestä. Mies oli itse tyytyväinen kilpailuun, vaikka viikonloppu oli muutoin vaikea.

– Oli kova työ nousta sijalta 31, mutta tiimi oli saanut pyörän todella hyväksi ja kaikki toimi loistavasti, vaikka viikonloppuna tuli kaksi aika isoa kaatumista. Joka kierros tuntui paremmalta ja paremmalta. Teimme muutoksia, jotka menivät selkeästi oikeaan suuntaan ja tästä on hyvä jatkaa Jerezissä. Iso kiitos tiimille, joka teki kovasti töitä, pyörä oli todella hyvä, Soomer summaa.

Tiimipäällikkö Vesa Kallion mukaan tulokset ovat olleet sen mukaisia, että tiimillä on ilman muuta tavoitteena päästä kilpailemaan kokonaiseksi kaudeksi World Supersport -sarjaan.

– Tämän eteen on tehty todella pitkäjänteistä työtä, ja on ollut erittäin palkitsevaa ja motivoivaa saada tällaisia tuloksia näistä villin kortin kilpailuista. Meidän tavoite on ehdottomasti olla näissä kahinoissa ensi vuonna mukana, koko sarja läpi, Kallio sanoo.

Kallio Racingin osalta kausi jatkuu vielä Espanjan Jerezissä 14.-15.10.

Teksti: Kallio Racing Tiedotus

Uusin numero