Turvamääräyksistä viis, nyt testataan rengasta!

”On aika ennen ja jälkeen uusien Michelin Power RS -renkaiden lanseerauksen.” Näin alkoi yrityksen uusien sporttirenkaiden lehdistötilaisuus varastokopin läkähdyttävässä kuumuudessa Losailin MotoGP-radalla Qatarissa. Paikka oli valittu tuotteen erinomaisuuden esittelemiseksi, vaikkeivät kyseessä olekaan ratakäyttöön tarkoitetut kilparenkaat. Renkaat ovat sporttiset katurenkaat, jotka pärjäävät myös radalla. 

Michelin Power RS -renkaat ovat kaksoisseosrenkaat, joissa on pehmeää kumiseosta sivuilla ja kovaa pohjaa keskellä. Eturenkaan rakenne on uusi, etenkin sisäpuolelta. Vakauden ja tarkkuuden parantamiseksi nopeissa suunnanmuutoksissa sekä kovissa jarrutuksissa mutkiin tultaessa on nähty paljon vaivaa.  

Luonnollisesti olen innokas puristamaan renkaat niiden äärirajoille, mutta minua käsketään töykeästi jättämään pyörien luistoneston asetukset rauhaan. Viis veisaan moisesta, koska minä olen tekemässä työtäni. 

Ensimmäiseksi saan ajaa pätkän pyörällä, jossa on edellisen sukupolven renkaat. Seuraavaksi hyppään vastaavan moottoripyörän satulaan, mutta siinä on uudet renkaat alla. Ero on todella odotettua suurempi. Varsinkin kyvyssä synnyttää nopeasti pitoa. Uudet renkaat lämpenevät paljon nopeammin, ja pito saavutetaan paljon nopeammin Power RS -renkailla. 

Eturengas pitää erittäin hyvin jopa oikein kovissa jarrutuksissa syvällä mutkissa, ja takarengas tekee kaikkensa pystyäkseen vastaavaan suoritukseen. Koska kaikki elektroniikka on kytketty pois päältä, luistonesto ei puutu tilanteeseen, ja takarengas pääsee liukumaan sivulle. Ajo sujuu pehmeästi ja hallitusti lämpimällä asfaltilla. Ei nopeita ja yllättäviä pidon menetyksiä, pelkästään pehmeää ja selkeää ajotuntumaa ajajalle. 

Meille ei tarjota mahdollisuutta ajaa maantiellä saati sateella tai koiranilmalla. Sitä vastoin saamme kurittaa renkaita useita kierroksia renkaille rankalla radalla (aavikolta tulee paljon hiekkaa tuulen mukana).

Voin todeta, että renkaiden käyttöikä ja pito ovat hyviä, kun iltavalaistuksessa on ehditty ajaa monta kierrosta. Takarenkaasta tulee kulunut ja rähjäinen sivuilta, mutta sama pito ja tuntu säilyvät.
 
 Power RS -renkaita on saatavana suurten ja tehokkaiden sporttipyörien kokoina mutta myös 300-kuutioisten kasvavaan tuotesegmenttiin sopivina. 
Eturenkaasta on saatavana neljää eri mittaa ja takarenkaasta jopa yhdeksää eri mittaa, kaikki koossa 17″. Takana leveys alkaa mitasta 140/70-17 ja päättyy muhkeaan mittaan 240/45-17.

Uusin numero