Turvallisuutta parannetaan MotoGP-sarjassa – turvatyynyt pakolliset kaikissa luokissa tulevalla kaudella

MotoGP
(Kuva: Repsol Media)

Kuten kauden 2016 lopulla MotoGP-sarjassa tiedotettiin, kaikilla sopimuskuljettajilla MotoGP, Moto2 ja Moto3 -luokissa on nahkapukuun sovitettu turvatyynysysteemi pakollinen kaudella 2018.

Kertalisenssillä kilpailevat ja tuuraaja-ajajat voivat ajaa kaksi ensimmäistä kisaansa ilman turvatyynyjärjestelmää.

Turvatyynyn tulee peittää ja suojata olkapäät ja solisluut. Selkäsuoja on vapaaehtoinen. Kuitenkin, jos valmistaja käyttää selkäsuojaa, sen on peitettävä koko selkäranka.

Turvatyynyjärjestelmän on läpäistävä useita testejä, joilla osoitetaan sen toimivuus määritysten mukaisesti ja käyttöturvallisuus.

MotoGP-luokan kuljettajat ovat pitkään käyttäneet turvatyynyjä useimmissa osakilpailuissa.

Veteraanikuljettaja Valentino Rossi tiivisti kokemuksensa turvatyynystä.

-Mielestäni tämä on tärkeä askel parempaan turvallisuuteen erityisesti solisluun ja olkapäiden osalta. Turvatyynyt ovat kehittyneet melkoisesti vuodesta 2009. En halua mennä radalle enää ilman turvatyynyä.

Turvatyynyt on vähentäneet kehon yläosan vammoja. Toisaalta turvatyyny ylävartalossa on siirtänyt kaatumisessa tärähdystä kehossa alaspäin.

Turvatyynymarkkinoita hallitsevat alan suurtoimijat kuten Alpinestarts ja Dainese. Pienemmät nahkapukujen valmistajat käyttänevät edellä mainittujen valmistajien lisensointimahdollisuutta omissa ajopuvuissaan.

Uusin numero