Tulossa Bikeen: Vierailu Galferille

Testidynamometrissä jarruja on mahdollista kuormittaa tavalla, joka ei todellisessa käytössä ole realistista. Tämän ajon aikana Galferin prototyyppijarrulevy saavuttaa yli 800 asteen lämpötilan.

Pyörien aftermarket-osista puhuttaessa jarrut jäävät helposti vaille huomiota, vaikka niiden valmistaminen on kaikkea muuta kuin yksinkertaista. Kävimme vilkaisemassa espanjalaisen Galferin kulissien taakse.

Oletko koskaan miettinyt, kuinka moottoripyörän jarrukomponentteja valmistetaan tai mikä hyvät komponentit erottaa huonoista? Niin mekin.

Asian selvittämiseksi vierailimme Espanjassa, Circuit de Barcelona-Catalunyan naapurissa sijaitsevan moottoripyörien jarruvalmistajan, Galferin, luona. Vaikka merkki ei ehkä kuulu kaikkein tunnetuimpiin tai suurimpiin, voitettiin heidän tuotteillaan esimerkiksi vuonna 2018 yhteensä kymmenen maailmanmestaruutta.

Saimme tutustua jarrupalojen valmistukseen aina kitkamateriaalin sekoittamisesta ja jarrulevyjen aihioteräksen leikkauksesta käytännössä aukottomaan laadunvalvontaan ja huomattavasti käytännön rasituksen ylittävään testaukseen.

Teoriaan ja valmistusmenetelmiin tutustumisen jälkeen vuorossa oli päivän ajelu läheisille vuoristoteille, joilla komponentit asetettiin käytännön testiin.

Mitä jarrujen valmistuksessa ja suunnittelussa tulee ottaa huomioon ja kuinka Galferin komponenteilla varustetut pyörät selvisivät reipashenkisestä retkestä vuoristoteille? Siitä saat lukea enemmän Biken numerosta 8/19, joka ilmestyy 6. elokuuta 2019!

Varmista, että juttu ei jää lukematta, tilaa Bike jo tänään!

Jarrujen valmistukseen sisältyy yllättävän paljon käsityötä.
Jarrulevyn valmistus aloitetaan leikkaamalla aihiot laserilla.
Galferin Ivo Martini kertoo levyn pintaviimeistelystä ja laadunvalvonnasta.

Uusin numero