Triumphilta tulossa isompi ja tehokkaampi Speed Triple?

Huhut tulevan 1200-kuutioisen Speed Triple powernakun ympärillä kiihtyvät. 

Huhut uudesta noin 1200-kuutioisesta Triumph Speed Triplestä ovat taas kiihtyneet maailmalla. Niiden mukaan Triumph pitää tiukasti kiinni siitä, että uutuudenkin moottori on rivikolmonen. Myös yksipuoleinen takasvingi ja  nykyinen ”kaksoisputki”-mallinen alumiinirunko tulevat säilymään Speed Triplen tunnusmerkkeinä. Ylös satulan alle nostetuista äänenvaimentimista Triumph sen sijaan on luopumassa ja Speed Triple on saamassa pikkuveli Street Triplestä tutun erittäin lyhyen alakautta kulkevan vaimentimen. Sen ansiosta painava teräksinen takarunko voidaan korvata kevyemmällä alumiinirakenteella. 

Ennakkoarvioissa on esitetty, että noin 1200-kuutioiseksi kasvanut moottori tuottaisi suunnilleen 175 hevosvoiman huipputehon. Nykyisen Speed Triplen moottori on 1050-kuutioinen rivikolmonen, jonka huipputeho on 148 hevosvoimaa ja vääntöä se tarjoaa 117 newtonmetriä. Hyvät lukemat nakupyörälle, mutta niillä on vaikea kamppailla 180-hevosvoimaista Super Dukea tai 208-hevosvoimaista Streetfighteria vastaan. Ensi vuodeksi myös BMW on päivittämässä oman tykkinsä tähän luokkaan, kun uusi S1000R näkee päivänvalon.


Nykyisen Speed Triplen sylinterin halkaisija on 79 milliä ja iskunpituus 71,4 milliä. Melko pitkäiskuinen moottori siis. Helpointa olisi ottaa aihioksi Tiger 1200:n rivikolmonen, jossa isku on sama mutta poraus kuusi milliä isompi. Tiger-viritteisenä 1215-kuutioinen moottori tuottaa 139 hevosvoimaa ja 122 newtonmetriä, joten muokkaamalla sylinterikannen kanavia, vaihtamalla nokka-akselit sekä ruiskurunkoja ja kierroslukua kasvattamalla siinä lienee potentiaalia selvästi korkeampiin teholukemiin.

Huhujen mukaan uutuudessa tulee olemaan keulimisen- ja luistonestot, kahteen suuntaan toimiva quickshifter-vaihdeavustin ja versiosta riippuen jopa viisi kuljettajan valittavissa olevaa ajomoodia. Ennakkoarvioiden mukaan uutuus esiteltäneen keväällä 2021.