Triumphilta täysin uusi Tiger 900

Uusi moottori, vähemmän painoa, parempi ajettavuus ja viisi eri malliversiota. Triumph hyökkää uudella Tiger 900 -mallilla mukaan keskiluokan adventurepyörien kärkikamppailuun.

Triumph ei vielä Milanon moottoripyöränäyttelyssä puhunut halaistua sanaa uudesta Tigeristä. Se on kuitenkin Rocketin ohella Triumphin kovin uutuus kaudelle 2020. 

Kolmisylinterinen rivimoottori on kasvatettu 888-kuutioiseksi. Suurempi uutuus moottorissa on sytytysjärjestys, joka on muutettu 1-3-2 -järjestykseksi. Se antaa moottorille täysin uuden luonteen ja äänimaailman. Valmistaja ilmoittaakin, että vääntöä on nyt keskialueella 10 prosenttia enemmän ja tehoa samalla alueella yhdeksän prosenttia enemmän. Valmistajan mukaan tuloksena on luokkansa paras kiihtyvyys. Huipputeho on edelleen pidetty 95 hevosvoimassa (70 kW), joka on maksimiteho josta moottori voidaan kuristaa A2-tehoiseksi.

Ergonomiaa on parannettu mm. kapeammalla satulalla ja tuomalla ohjaustanko 10 milliä lähemmäs kuljettajaa. Tuulilasiin on lisätty korkeussäätö, jota voi käyttää ajon aikana helposti yhdellä kädellä. Viisi kiloa vähentyneen painon lisäksi painopiste on siirtynyt 40 milliä eteen ja 20 milliä alas maavaran pysyessä silti ennallaan. Muutoksen luvataan parantavan ajo-ominaisuuksia erityisesti hitaissa nopeuksissa. Takarunko on nyt pultattavaa mallia.

Tarjolle tulee viisi eri malliversiota. Perusmalli Tiger 900 on perusvarusteinen ja siinä on pienempi viiden tuuman mittaristo. GT ja GT Pro ovat matkapainotteisia malleja, joista Pro on paremmin varusteltu. Joustomatkat 180/170 millimetriä ja rengaskoko katupainotteisesti edessä 19 tuumaa ja takana 17 tuumaa. Ensimmäistä kertaa Triumph on aloittanut yhteistyön Marzocchin kanssa, joka toimittaa jousituskomponentit perusmalliin ja GT-malleihin.

Maastopainotteisempi malli on Tiger 900 Rally ja sen paremmin varusteltu versio Tiger 900 Rally Pro. Rally-versioissa jousitus tulee Showalta ja joustomatkat ovat 240/230 milliä. Pro-mallissa on sähköisesti säädettävä takajousitus. Sen esijännitystä voidaan säätää neljään eri asentoon ja vaimennuksessa on yhdeksän eri tasoa. Rengaskokona edessä 21 tuumaa ja takana 17 tuumaa.

Perusmallissa on ajomoodeja kaksi: Road ja Rain. Huippumallissa ajomoodien määrä on peräti kuusi: Road, Rain, Sport, Rider, Off-Road sekä Off-Road Pro. Tankin tilavuus on kaikissa malleissa 20 litraa. Istuinkorkeutta voidaan säätää 20 milliä. Perus- ja GT-malleissa korkeutta on 810-830 milliä ja Rally-malleissa 850-870 milliä. Jarruina on Brembon uusimmat Stylema Monobloc -jarrusatulat. 

Perusmallia lukuunottamatta kaikissa malleissa on 7 tuuman TFT-mittaristo, kahvanlämmittimet sekä vakionopeussäädin. Sekä ABS-jarrut että luistonesto huomioivat sivuttaiskallistuksen. Pro-versioissa varustetasoa on kasvatettu vielä Triumph Shift Assist -vaihdeavustimella, satulanlämmittimillä ja rengaspaineen valvontajärjestelmällä.

GT-mallista tulee tarjolle erillinen matala versio, jossa jousituksen ja satulan muutoksilla on 50 milliä matalampi istuinkorkeus.

Triumph Tiger 900 GT (Rally)

Moottori: kolmisylinterinen rivimoottori, 888cc

Teho: 95 hv / 8750 r/min

Vääntö: 87 Nm / 7250 r/min

Voimasiirto: märkä monilevykytkin, luistokytkin, 6 vaihdetta, ketjuveto

Rengaskoko: 100/90-19 ja 150/70R17 (90/90-21 ja 150/70R17)

Istuinkorkeus 810-830 mm (850-870 mm)

Akseliväli: 1556 mm (1551 mm)

Caster / jättö: 24,6 ast / 133,3 mm (24,4 ast / 145,8 mm)

Kuivapaino alk: perusmalli 192 kg, GT 194 kg ja Rally 196 kg