Triumph Tiger Explorer 2012

Unohdun hetkeksi ihailemaan upeaa andalucialaista vuoristomaisemaa, kunnes tajuan tiukan oikean lähestyvän toivottua nopeammin. Vedän keulan nippuun nopealla jarrutuksella ja taitan pyörän terävästi mutkaan hieman aiottua kovemmalla vauhdilla. Pyörä kulkee nöyrästi juuri toivottua linjaa. Vaihde jää epähuomiossa pykälää haluttua isommalle, mutta sen aiheuttama harmitus katoaa avatessani kaasun, sillä Triumph Tiger Explorer ampaisee kiivaasti kohti seuraavaa kurvia miehekkään murinan saattelemana.

BMW R 1200 GS on pitkään käytännössä yksin hallinnut isojen adventure-pyörien markkinoita. Kilpailijoiden valikoimista ei ole vastaavia pyöriä löytynyt ja tämän vuoden uutuusjapsitkin pysyvät mieluummin kestopäällysteellä. Mutta Triumph Tiger Explorer on eri maata. Se on suunnattu kamppailemaan samoista asiakkaista gs:n kanssa. Onko Explorerista Gessun haastajaksi?

Ainakin paperilla näyttää hyvältä. Tiger Explorerin voimanlähteenä on uusi kolmisylinterinen, 1 215-kuutioinen moottori, joka tuottaa vakuuttavat 135 hevosvoimaa 9000 kierroksen käyntinopeudella. Vääntöhuippu löytyy 6400 kierroksen kohdalta, jolloin moottori tuottaa 121 Nm, mutta maksimilukemaa olennaisempaa on se, että vääntöä löytyy oikean käden takaa yli 100 Newtonmetriä 2 500 kierroksesta aina rajoittimeen asti. Takarenkaalle Newtonit siirtyvät kuusiportaisen vaihteiston ja kardaanin välityksellä.

Kaasukahvan liikkeet välittyvät läppärungoille kaksiprosessorisen Ride-by-Wire -järjestelmän avulla. Pyörästä löytyy myös vakionopeudensäädin, joka tuo mukavuutta mutkapätkien ja hiekkateiden välisille moottoritieosuuksille.

Triumph on tunnettu mainiosta ajettavuudesta, ja ajo-ominaisuudet ovat olleet tärkeässä osassa Exploreria kehitettäessä. Avainsana on pyrkimys painon keskittämiseen, ja pyörä on rakennettu kompaktisti moottorin ympärille. Tyylikäs runko on teräsputkea ja jousitus on Kayaban käsialaa, edestä löytyy 46 mm USD-haarukka esijännityksen säädöllä ja yksipuolisen takahaarukan liikkeitä vaimentaa linkuston välityksellä monovaimennin esijännityksen ja paluuvaimennuksen säädöillä. Joustomatkat ovat lupaavat 190 milliä edessä ja 194 takana.

Vauhdin hillitsemisestä huolehtivat Nissinin jarrut, edessä tuplalevyin. Turvalliset jarrutukset takaa abs-järjestelmä, joka on kytkettävissä pois päältä sorahupailua varten. Vauhdin kasvattamiseen turvallisuutta tuo kaksiasentoinen luistonestojärjestelmä, joka sekin on kytkettävissä pois päältä.

Mittaristo on selkeä ja siitä ei jää kaipaamaan mitään. Ajotietokone kertoo muun muassa ulkolämpötilan, jäljellä olevan toimintasäteen, hetkellisen ja keskikulutuksen sekä keskinopeuden. Ajotietokonetta käytetään kätevästi vasemmanpuoleisen kahvan kytkimistä.

Explorer on tarkoitettu pitkän matkan taittamiseen, joten mukavuuteen on kiinnitetty huomiota. Ergonomia on erinomainen ja satulassa viihtyy hyvin pidemmänkin matkan. Yksilöllistä hienosäätöä voi suorittaa satulan korkeutta, tuulilasia ja ohjaustankoa säätämällä. Jos tämäkään ei riitä, löytyy varsin kattavalta lisävarustelistalta esimerkiksi matalampaa tai korkeampaa satulaa (geelillä tai ilman) ja erilaisia tuulilaseja. Paljon ajavia ilahduttanee luokkansa pisimmät huoltovälit. 16 000 kilometrin välein tapahtuva huolto antanee useimmille riittävästi marginaalia pidempienkin reissujen suunnitteluun.

Kun vihdoin pääsemme ajamaan, on ensimmäinen ajatus keveys. Pelko korkeasta painopisteestä oli aiheeton ja pyörä tuntuu todellista kevyemmältä. Ajettavuudeltaan Explorer on erittäin tasapainoinen ja nielee vuoristotietä innolla mutka toisensa jälkeen. Koeajolenkin tiestön laatu on vaihtelevaa, mutta pyörä suorastaan nauraa asfaltin epätasaisuuksille. Jarrujen teho on riittävä ja tuntuma muuten mainio, mutta abs:n toiminta voisi välittyä kahvalle selvemmin.

Moottorin luonne vetää väkisinkin suupieliä hymyyn. Voima ei ole räjähtävää, mutta sitä on tarjolla runsaasti läpi kierroslukualueen. Tiukimmissakaan syheröissä ei ole oikeastaan väliä, mikä vaihde on pesässä. Kun kahvaa kääntää, alkaa tapahtua välittömästi. Ride-by-Wire -järjestelmä antaa erinomaisen kaasunvasteen lukuunottamatta lievää nykimistä pienillä avauksilla.

Reippaammassakin vauhdissa Explorer etenee kuin juna. Lievä kauneusvirhe ovat siirtymillä hieman häiritsevät värinät. Ohjaustanko värisee noin 4 000-5 500 kierroksella ja jalkatapeista välittyy värinää noin 5 000 rpm käyntinopeudesta ylöspäin. Aktiivisessa ajossa värinää ei huomaa, liekö kyseessä Explorerin pyyntö kuljettajalle etsiä syheröisempiä teitä?

Kevyessä maastoajossa Explorer on kuin kotonaan. Luistonesto pois kytkettäessä pyörän käytös säilyy johdonmukaisena, mutta soraa saa lingottua juuri niin reippaasti kuin sattuu tekemään mieli. Jos ei halua luopua elektronisesta turvaverkosta, kannattaa kestopäällysteeltä poistuttaessa valita 2-asento, jolloin pääsee nautiskelemaan kohtuullisista sivuluisuista. Vaikka tehoja maltillisesti leikkaavan luistoneston toiminta onkin miellyttävää, on 1-asento soralle turhan rajoittava.

Explorer on erittäin vakuuttava kokonaisuus, josta heikkouksia on etsittävä suurennuslasilla. Se on monipuolinen, hauska ajaa, persoonallinen ja sen moottori on upea. Voiko pyörältä vaatia enempää?

(Teksti Petri Suuronen, julkaistu Biken numerossa 4.2012)
 

Uusin numero