Triumph Street Triple 765 – Nyt 130 hevosvoimaa

Triumph on hyödyntänyt Moto2-luokan moottorikokemustaan ja nostanut Street Triplen moottorin tehon uudelle kymmenluvulle. Samalla ulkonäkö ja muu tekniikkakin on kokenut päivityksen.

Triumphin Street Triple -mallisto uudistuu kaudelle 2023, ja tarjolle tulee kolme eri versiota: Street Triple R, Street Triple RS ja Street Triple Moto2 Edition. R-mallin moottorin teho on nostettu 120 hevosvoimaan, kahdessa jälkimmäisessä huipputeho on 130 hevosvoimaa. Kaikkien moottorien vääntölukemaksi kerrotaan nyt 80 newtonmetriä. 

Vuodesta 2019 alkaen kaikille MotoGP-sarjan Moto2-tiimeille moottorit toimittanut Triumph on hyödyntänyt Moto2-luokasta saamiaan kokemuksia uudessa moottorissa, onhan Moto2-moottorin lähtökohtana juuri Street Triplen kolmisylinterinen ja 765-kuutioinen voimanlähde. Moottorissa on haluttu säilyttää triplelle tyypilliset ominaisuudet, vahva ala- ja keskikierrosvääntö ja silti huippukierroksilla korkea huipputeho, jotka antavat moottorille urheilullisen luonteen. Puristusuhde on nostettu lukemasta 12,65:1 lukemaan 13,25:1. Männät ovat uudet, samoin kiertokanget ja palotilan muotoilu. Uudet nokka-akselit antavat suuremman noston ja myös venttiilejä on muokattu kestämään kasvaneet tehot. Vaihteiston välitykset on uusittu vastaamaan kohonnutta suorituskykyä. Pakoputkisto on uusittu paremmin virtaavaksi.

R-mallin 120 hevosvoiman huipputeho saadaan 11 500 kierroksella, ja muiden mallien 130 hevosvoiman teho 12 000 kierroksella. Kaikkien maksimivääntö on 80 newtonmetriä 9 500 kierroksella. Uuden Street Triplen sanotaan nyt reagoivan kaasuun terävämmin kuin ikinä ennen.

Moto2 Edition

Muutoksia ei ole kokenut vain moottori. Ulkonäköä ja ergonomiaa on muokattu urheilullisemmiksi. Ohjaustanko on nyt 12 milliä leveämpi. Moto2 Edition edustaa Street Triplelle uutta tyylisuuntaa clip-on -tankoineen, jotka on peräti 80 milliä alempana ja 50 milliä edempänä kuin R- ja RS-mallien tanko. Sekä RS että Moto2 Edition ovat saaneet jyrkemmän keulakulman käännösten terävöittämiseksi. Eri versiot poikkeavat jousitukseltaan toisistaan, ja siksi myös istuinkorkeudet on kaikissa erilaisia: R:ssä 826 mm, RS:ssä 836 mm ja Moto2 Editionissa 839 mm. Tarjolla on lisävarusteena matalampi istuinvaihtoehto. R:n ja RS:n etujousitus tulee showalta ja on 41-millinen täysin säädettävä, big piston -tyyppinen USD-teleskooppi. Moto2 Editionissa sen sijaan on Öhlinsin NIX30 -keula. Takana R:ssä on Showan täysin säädettävä Monoshock, RS:ssä ja Moto2 Editionissa Öhlinsin STX40. 

Jarrut tulevat kaikkiin malleihin Brembolta. R:ssä on 310-milliset levyt yhdessä nelimäntäisten M4 32 -radiaalisatuloiden kanssa. Kahdessa muussa mallissa etujarrusatuloina on Brembon Stylema-mallit ja pääsylinterinä Brembo MCS. R:ssä on ensiasennusrenkaina Continentalin ContiRoadit, muissa malleissa Pirelli Diablo SuperCorsa SP V3:t. Takasvingi on muotoiltu uudelleen antamaan parempi vakaus suurissa nopeuksissa. 

Uusi kaarre-ABS-järjestelmä kuuluu kaikkien kolmen mallin vakiovarustukseen. ABS:n herkkyys säätyy valitun ajotilan mukaan. Myös luistonesto huomioi sivuttaiskallistuksen, ja siinä on neljä tasoa. Lisäksi kuljettajan apuna on keulimisenesto. Ajomoodeja on R-mallissa neljä: Road, Rain, Sport ja Rider. Muissa malleissa on viides ajomoodi, Track. Mittaristona on viiden tuuman TFT-värinäyttö. Kaikkien kolmen mallin vakiovarustukseen kuuluu sekä ylös- että alaspäin toimiva quickshifter-vaihdeavustin. 

Moto2 Editionin valmistusmäärä on rajoitettu, sen molempia värivaihtoehtoja valmistetaan 765 kappaletta. Molempia värivaihtoehtoja on tulossa Suomeen tasan yksi kappale.

Kokonaan uusi muotoilu selviää parhaiten kuvista.

Hinnnat:

Street Triple R 13 895 €

Street Triple RS 16 995 €

Street Triple Moto2 Edition 19 895 €

Uusin numero