Triumph Daytona Moto2 765 Limited Edition esiteltiin Silverstonen MotoGP:ssä

Triumph julkisti uuden rajoitettuna eränä valmistettavan Daytona Moto2 765 Limited Edition -mallin Silverstonen MotoGP-kisaviikonlopun aluksi.

Siitä lähtien kun julkistettiin Triumphin alkavan toimittaa moottorit MotoGP-sarjan Moto2-luokkaan, on samalla spekuloitu tuoko brittivalmistaja markkinoille myös uuden 765-kuutioisen version Daytona-mallistaan. Nyt brittivalmistaja julkisti Daytona Moto2 765 -mallin, jota valmistetaan 765 kappaletta Yhdysvaltain ja Canadan markkinoille sekä toiset 765 kappaletta Euroopan ja Aasian markkinoille. Valmistajan mukaan uusi Daytona on niin lähellä Moto2-pyörää kuin se katupyörälle ylipäätään on mahdollista.

Moottori on poikittain runkoon asennettu rivikolmonen. Daytona-viritteisenä se tuottaa 130 hevosvoiman huipputehon, jolla siitä tulee samalla Triumphin 765-malliston tehokkain versio. Vääntölukemaksi ilmoitetaan tasan 80 newtonmetriä. Moottorissa on hyödynnettu suoraan Moto2-kehitysohjelman tuloksia. Sen seurausta ovat  mm. titaaniset imuventtiilit, vahvemmat männät, nokkien uudet profiilit, imusuppilot, kiertokanget, ykkösvaihteen uusi välitys ja korkeampi puristussuhde. Kierrosluvun rajoitinta on nostettu Street Triple RS:ään verrattuna 600 kierrosta, eli rajoitin on nyt 13 250 kierroksen kohdalla.

Vakiovarustukseen kuuluu Arrowin titaanivaimennin. Pyörän tarkka painolukema ilmoitetaan myöhemmin, mutta Triumphin mukaan se on kevyempi kuin aiemmin tuotannossa ollut Daytona 675. 

Jousituksena on edessä Öhlinsin 43-millinen NIX 30 USD-teleskooppi. Takana epätasaisuuksia tasoittaa saman valmistajan TTX36. Sekä edessä että takana on luonnollisesti niin esijännityksen kuin puristus- ja paluuvaimennustenkin säätömahdollisuudet. Jarrut tulevat Brembolta ja edustavat uusinta Stylema-sarjaa, jossa jäähdytystehoa on parannettu. Ensiasennusrenkaina on Pirelli Diablo Supercorsa SP:t.

Runko on sama kuin useaan Mansaaren TT -kilpailun voittoon yltäneessä Daytona R:ssä ja sama, jota on käytetty Moto2-moottorin kehitysohjelman testipyörässä. Yksipaikkainen istuin ja hiilikuitukatteet auttavat säästämään painoa. Mittaristona on väri-TFT-näyttö. Kuljettajan valittavissa on viisi ajomoodia (Rain, Road, Sport, Track ja Rider). Mittariston hallintaan käytetään muiden Triumph-mallien tavoin viiteen suuntaan liikkuvaa joystickiä. Triumph Shift Assist -vaihdeavustin mahdollistaa kytkimettömän vaihteiden vaihtamisen sekä ylös että alas.

Vaikka pyörä on ominaisuuksiltaan suunniteltu ratakäyttöön, on siinä myös katuliikenteen edellyttämät varusteet ja se on rekisteröitävissä.

Triumph Daytona Moto2 765 Limited Edition

Moottori: kolmisylinterinen rivimoottori poikittain, nestejäähdytys

Iskutilavuus: 765cc

Poraus x isku: 78 x 53,38

Puristussuhde: 12,9 : 1

Teho: 130 hv / 12 250 r/min

Vääntö: 80 Nm / 9750 r/min

Voimansiirto: 6 vaihdetta, ketjuveto

Etujousitus: Öhlins NIX30, 43 mm USD-teleskooppi, esijännityksen sekä puristus- ja paluuvaimennuksen säädöt

Takajousitus: Öhlins TTX36 -monojousitus, esijännityksen sekä puristus- ja paluuvaimennuksen säädöt

Etujarrut: 2 x 310 mm levyt, 4-mäntäiset Brembo Stylema Monobloc -radiaalisatulat, MCS-radiaalipääsylinteri säädettävällä vipusuhteella, ABS-järjestelmä

Takajarru: 220 mm levy, 1-mäntäinen jarrusatula, ABS-järjestelmä

Akseliväli: 1379 mm

Caster: 23,2 astetta

Jättö: 91,1 mm

Istuinkorkeus: 822 mm

Tankin tilavuus: 17,4 litraa

Uusin numero