Toisenlainen tie mp-maailman huipulle

Suomessa on aika yleistä, että aloitetaan joko sähkö-tai moottorimopolla.

18 kertainen trialin maailmanmestari Toni Bou’nkin nuoruudessa fillari-trial näytteli suurta osaa. Jotkut ”temput” on helpompi oppia ensin fillarilla ja sitten siirtää mp-puolelle

SM-sarja ja säännöt

Suomessa on alan kisoja ja koulutusta järjestetty muutamalla paikkakunnalla mm. Kirkkonummella.

Lajissa ajetaan mestaruussarja, jonka viimeinen osakilpailu lauantaina 3.10 Vuohimäessä.

Samoin kuin moottoripuolella, kilpailuissa on luokkia kaikille tasoille. Myös sääntöjä on helpotettu aivan nuorimpien osalta. Sinällään säännöt poikkeavat jonkin verran motukkapuolen vastaavista ja saattavat aiheuttaa pientä ihmettelyä motukoihin tottuneille.

SM-kisa Vuohimäessä

MP-taito ja BTF (Bike Trial Finland) järjestävät yhdessä lauantain SM-kilpailun. Kilpailussa on viisi jaksoa lähellä kisakeskusta.

Ajetaan kaksi tai kolme kierrosta sääolosuhteista riippuen. Viimeinen testi on Vuohimäen kilpailuista tuttu stadionjakso. Siinä voi hyvin tarkkailla kuinka korkealle pelkällä lihasvoimalla voi ponnistaa kivenlohkareiden päälle.

Samalla jaksolla nuorimmat antavat ensiesityksiään yleisölle melkoisen paineen alaisina.

– Lajia on kiva seurata, tietenkin moottorien pärinä puuttuu, mutta ajotekniikka on erilaista, mutta sieltä on tullut myös vaikutteita mp-puolelle. Minun ikäluokasta aikanaan kaikki trial-pojat ajoivat ja harjoittelivat myös fillari-trialia, kertoo kisan järjestäjiin kuuluva Sami Kymäläinen.

Kilpailupaikka sijaitsee noin 4 kilometriä Kirkkonummen keskustasta Hangon suuntaan, paikan navigaattoriosoite on Båtvikintie 18, Kirkkonummi. Kilpailu alkaa klo 12.00 ja ajoaikaa on noin 5 tuntia.

Lajille tyypillistä on myös yhteislähtö, jossa kilpailija itse voi päättää miltä jaksolta aloittaa. Paikalle on luonnollisesti ilmainen pääsy ja tarjolla Buffetti ja siellä Wotkinsin maistuvaa grillimakkaraa.
 

Viimeisin numero