Tsekissä ajettu Kultainen Kypärä -speedwaykilpailu ei sujunut Timo Lahden osalta odotusten mukaisesti.
Speedwayn legendaarinen Kultainen Kypärä -kutsukilpailu (Zlatá Přilba) ajettiin 21.9.2025 Tshekin Pardubicessä jo 77. kerran. Vuonna 1929 ensimmäistä kertaa ajettu kilpailu on yksi speedwaymaailman arvostetuimmista henkilökohtaisista kilpailuista. Kouvolan Timo Lahti ajoi vuonna 2021 ensimmäisenä suomalaisena kilpailun podiumille ja voitti Kultaisen Kypärän vuonna 2023. Lisäksi Lahti on voittanut nuorten Kultaisen Kypärän, Zlatá Stuha, vuonna 2013.
Kilpailu ajetaan kisaan kehitetyllä ajokaaviolla, jossa yhdessä karsintaryhmässä ajaa erässä kuusi kuljettajaa kerrallaan. Jokaisessa ryhmässä kuljettajat ajavat kolme erää, joista kaksi parasta lasketaan tulokseen. Kuuden kuljettajan ryhmästä kolme parasta jatkaa aina seuraavaan vaiheeseen. Erävoittaja saa 5, toinen 4, kolmas 3 pistettä ja niin edelleen. Finaalierissä ajetaan poikkeuksellisesti 6 kierrosta normaalin neljän sijasta.
Edellisten vuosien menestyksen ansiosta Timo Lahti aloitti kilpailun suoraan neljännesfinaaleista, ryhmässä 3. Ensimmäisessä ja toisessa erässä hän ajoi toiseksi. Kolmannessa erässä Lahti starttasi ulkoradalta hyvin, mutta jäi yllättäen viimeiseksi. Kahden parhaan erän pisteet riittivät kuitenkin jatkoon semifinaaleihin.
Ryhmä 3 – Neljännesfinaalit
1. Adam Bednar (Tšekki) – 9 pistettä (5, 0, 4)
2. Timo Lahti (Ruotsi) – 8 pistettä (4, 4, 0)
3. Nazar Parnicki (Ukraina) – 7 pistettä (2, 5, 2)
4. Anders Thomsen (Tanska) – 7 pistettä (1, 2, 5)
5. Oliver Berntzon (Ruotsi) – 6 pistettä (3, 1, 3)
6. Chris Holder (Australia) – 4 pistettä (keskeytys, 3, 1)
Semifinaalit alkoivat Lahden osalta dramaattisesti, kun ykköspyörän moottori hajosi heti ensimmäisellä suoralla. Toisessa erässä Lahti ajoi kolmanneksi, mikä tarkoitti, että viimeisestä tarvittaisiin huippusuoritus. Viimeisessä erässä hän starttasi keulaan, mutta vauhti ei riittänyt pitämään kärkipaikkaa. Sekä Rasmus Jensen että Jason Doyle ohittivat Lahden erän aikana. Lahti keräsi semifinaaleista kuusi pistettä, mutta jäi tasapistein ulos finaalista. Sijoituksista 7-12 ajettu B-finaali ei Lahdelta onnistunut, vaan tuloksena oli erän viides sija ja täten kilpailun 11. sija.
Ryhmä 1 – Semifinaalit
1. Jason Doyle (Australia) – 9 pistettä (4, 5, 4)
2. Rasmus Jensen (Tanska) – 8 pistettä (3, 1, 5)
3. Jakub Jamróg (Puola) – 6 pistettä (2, 4, 1)
4. Timo Lahti (Ruotsi) – 6 pistettä (keskeytys, 3, 3)
5. Ryan Douglas (Australia) – 5 pistettä (5, keskeytys, keskeytys)
6. Sam Masters (Australia) – 4 pistettä (1, 2, 2)
B-finaali
Douglas, Masters, Ellis, Bloedorn, Lahti, Parnicki (ns)
Yhdestoista sija ei Lahtea tyydyttänyt.
– Moottori hajosi täysin ensimmäisessä semifinaalierässä. Se oli paras koneeni, jolla ajoin perjantain EM-kisassa myös ja sen jälkeen oli pakko ajaa kakkospyörällä. Sitä ei saatu yhtä nopeaksi, vaikka viivalta aika hyvin liikkeelle pääsinkin. Olen tietysti pettynyt, sillä mitalia tänään haettiin ja alkukisan perusteella se oli täysin mahdollinen saavuttaa, Lahti kertoo.
Teksti: Lahti Racing, kuva Matti Uotila