Tilastojen valossa viime vuosi oli synkkä. Vai oliko?

Liikenneturva tiedotti hiljan, että pitkällä aikavälillä moottoripyöräilijöiden turvallisuus on parantunut, mutta viime vuonna kuolleiden määrän kasvun johdosta peräänkuulutetaan asennemuutosta. Jospa kuitenkin unohdetaan turvallisuusfasismin sokaisemien länsinaapurien nollavisiohaihattelut ja pysytään todellisuudessa, jossa onnettomuuksia voi tapahtua aina, kun pelissä on inhimillinen tekijä ja tarkastellaan asiaa uudelleen.
Vuonna 2015 tieliikenteessä kuoli Tilastokeskuksen ennakkotiedon mukaan 20 motoristia ja loukkaantui 490. Kymmenen vuotta aiemmin vastaavat luvut olivat 30 ja 641. Vuonna 2005 moottoripyöriä oli rekisterissä 156 487 kappaletta. Vuonna 2015 lukumäärän ensimmäinen numero on vaihtunut kakkoseen ja päälle on tullut vielä vähän lisääkin.
 
Mitä tästä voi päätellä? Vaikka ajosuorite olisi paras nimittäjä, ei sitä ole tilastoitu. Kuitenkin lienee turvallista sanoa, että moottoripyöräilyn suosio on kasvanut ja ajoneuvokantaan verrattuna motoristien turvallisuus on parantunut huimasti.
Toisekseen tilastojen suhteen tulee harrastaa tiettyä kriittisyyttä. Aikavälillä 2005-2015 kuolemien määrä vaihtelee välillä 16-33 ja alle 20 kuoleman on päästy vain kahtena vuonna, 2010 ja 2014. Vuoden 2014 pientä kuolleiden määrää voidaan siis pitää tilastokohinana. Loukkaantuneiden määrä on samalla aikavälillä yhtä poikkeusta lukuun ottamatta laskenut vuosittain. 
Ruotsalainen motoristijärjestö SMC tutki hiljan sikäläisiä moottoripyöräonnettomuuksia ja tulos oli yllättävä. Tutkimuksen mukaan valtaosassa vakavista onnettomuuksista osatekijänä oli niin sanottu riskikäyttäytyminen, eli todella kova ylinopeus, päihteet, varastettu pyörä, ajo-oikeuden puuttuminen tai muu vastaava. Niille kuljettajille, jotka ajoivat osapuilleen sääntöjen puitteissa, ei onnettomuuksia juuri tapahtunut. Tutkimustulos lienee sovellettavissa Suomeenkin. 
 
Koska ihmisillä on vapaus tehdä omia, joskus huonoksikin osoittautuvia valintoja, esimerkiksi harjoittaa riskikäyttäytymistä moottoripyörällä, olisi ehkä syytä hyväksyä se, että moottoripyöräillessä kuolee vuosittain 20-30 ihmistä.  Samalla Liikenneturva voisi kuitenkin taputtaa itseään selkään ja onnitella itseään hienosta työstä loukkaantumisten vähentämisen osalta sen sijaan, että perustelee omaa tärkeyttään tilastoja vääristelemällä.

(Pääkirjoitus Bike 3.16)

Uusin numero