Tiimipomo Kallio: Imolasta ei jäänyt käteen juuri mitään

Viikonlopun ensimmäinen vapaa harjoitus perjantaina sujui vielä suhteellisen mutkattomasti, kun Miki Tuuli ajoi yhdeksänneksi ja Eemeli Lahti 12:nneksi. Molemmat ajoivat hyviä kierroksia, ja Lahti paranteli kyytiään viime vuodesta heti alusta asti.

Toinen harjoitus puolestaan oli punalippujen johdosta katkonainen, ja harjoituksen lopussa Tuulen pyörään tuli harmillinen tekninen vika moottoriin.

– Ensimmäisen harjoituksen jälkeen tehdyt säätömuutokset tuottivat tulosta, ja ajaminen alkoi tuntua todella hyvälle. Harmikseni jouduin kuitenkin lopettamaan harjoituksen ennen aikojaan, kun koneeseen tuli tekninen vika, Tuuli kertaa tapahtumia.

Lauantaiksi mekaanikot saivat Tuulen pyörän iskuun ja molemmat kuljettajat pääsivät aika-ajoon.

Lahdelle sattui kuitenkin kaatuminen heti aika-ajon alussa, ja tämä jätti miehen lähtöruutuun 24.

– Aika-ajo oli täysi farssi kaatumisen takia. Jostain syystä keula vaan lähti alta taittaessani sisään radan kolmanteen mutkaan, Lahti kertoo.

Tuulella puolestaan oli ongelma saada hyvää onnistunutta kierrosta aika-ajossa johtuen osittain myös ruuhkasta radalla.

Vauhti ei kuitenkaan jäänyt kärjen tuntumasta paljoa, ja hän ajoi viidenteen ruutuun huolimatta odotettua pidemmästä varikkopysähdyksestä.

– Niki tuli vaihtamaan rengasta ratavarikolle ennen aika-ajon puoltaväliä. Valitettavasti pysähdys ei jäänyt pelkkään renkaanvaihtoon, vaan jouduimme tekemään muitakin toimenpiteitä pyörälle, jotka viivästyttivät aika-ajon jatkumista Nikin osalta. Niki onnistui kuitenkin hienosti vielä puristamaan hyvän kierroksen aika-ajon loppuun, vaikka aika kävi todella vähiin, tiimipäällikkö Vesa Kallio toteaa.

Kilpailu alkoi varsin hyvin tiimin molempien kuljettajien osalta, ja hetken tuntuikin siltä että vaikealle viikonlopulle saadaan vielä hyvä päätös.

Tuuli taisteli upeasti itsensä kolmospaikalle ensimmäisen kierroksen ohituksilla, mutta toisella kierroksella ajolinjan ajautuessa liiaksi kanttarin päältä keula luisti alta ja kisa päättyi kaatumiseen.

– Jos kilpailun lopputuloksista haluaa hakea jotain positiivista niin pahimmat kilpailijani sortuivat myös virheisiin ja tältä osin pistetilanne ei hirvittävästi muuttunut. Toprak menee kärjessä menojaan, mutta toiseen paikkaan on matkaa vain seitsemän pistettä, Tuuli pohtii.

Lahti teki nousun 24. lähtöruudusta sijalle 12. Alku näytti vahvalta, mutta seitsemännestä sijasta taistellut menevää ryhmää hän ei saanut ajettua kiiinni.

– Oli todella vaikea viikonloppu, vaikka vauhti oli molemmilla kuljettajilla ihan hyvällä tasolla. Viikonloppuun mahtui teknisiä ongelmia, sekä kuljettajille kaatumisia. Käteen ei jäänyt viikonlopusta juuri mitään, lukuunottamatta Eemelin muutamia pisteitä. Tästä tarvitsee vaan jatkaa kokemusta rikkaampana eteenpäin, ja toivoa parempaa seuraavaa viikonloppua tiimille. Pienetkin asiat täytyy saada osumaan kohdalleen jotta saadaan meidän kilpailukyky konkretisoitua myös hyviksi tuloksiksi, tiimipäällikkö Vesa Kallio toteaa.

EM Superstock 600-sarjan seuraava kilpailu ajetaan Portugalissa 5.-6. kesäkuuta.

Uusin numero