-Se oli parasta ajoa mitä tolla pyörällä on ikinä ollut, kaikki tuntui hyvältä, paitsi moottoriin tarvittaisiin nyt paljon lisäapuja, tiivisti Niki Tuuli Supersportin Argentiinan MM-osakilpailun kokemukset.
Supersport-luokan MM-pisteistä taisteltiin jälleen lauantai- ja sunnuntai-iltoina. Pimeässä ajetuista iltakilpailuista ei silti ollut kyse, vaan meikäläisittäin myöhäinen ajankohta johtui siitä, että kilpailu ajettiin San Juan Villicum Areenalla Argentiinassa, jossa kello on kuusi tuntia vähemmän kuin Suomessa.
Niki Tuulen viikonloppu MV Agusta F3 675:llä lähti käyntiin vauhdilla, johon kuljettaja itsekin oli tyytyväinen, kunnes…
-Hyvin lähti kulkeen eka veto. Tokalla vedolla hajos moottori, uutta sisään ja lisää hanaa, totesi Tuuli perjantain ensimmäisten vapaiden harjoitusten jälkeen.
Toisissa vapaissa harjoituksissa Tuuli ylsi viidenneksi, mutta aivan kaikki ei silti moottorin osalta ollut kunnossa. Kun kärkimiehistä esimerkiksi Manuel Gonzalezin huippunopeudeksi mitattiin 275 kilometriä tunnissa, oli Tuulen noteeraus vain 259,9 km/h. Siihen nähden viitossija oli enemmän kuin hyvä.
Lauantain Superpolessa Tuuli otti yhdeksännen lähtöruudun, ja eroa kärkeen tuli 0,97 sekuntia. Warm-upissa Tuuli oli jälleen viidenneksi nopein. Sekunnin ero per kierros kärkiukkoihin jatkui myös lauantaina ajetussa ensimmäisessä kilpailussa, jossa Tuuli ajoi kahdeksanneksi jääden 21 sekuntia voittajalle. Voittoon ajoi Jules Cluzel, kakkoseksi Manuel Gonzalez ja kolmas oli Can Oncu.
-Ei ollut meno aivan sellaista kuin toivottiin, mutta otettiin se mikä oli otettavissa. Moottorin puolella tarvittaisiin nyt apua, että voisi taistella kärkisijoituksista. Ei ole kyse pelkästään suoranopeuksista, vaan ei pääse mutkistakaan niin hyvin ulos kuin pitäisi, joten avauksissa hävitään aina kymmenyksiä. Tänä viikonloppuna ei ole mahdollista moottorille tehdä enää mitään, joten nyt vaan setuppia paremmaksi ja tehdään sunnuntaina se mitä pystyy.
Sunnuntain kisassa Tuuli otti Agustastaan kaiken irti, kirjaimellisesti. Hän taisteli hyvin läpi kilpailun pysyen Dominique Aegerterin kannassa, joka lopulta sijoittui kisassa kolmanneksi ja varmisti sijoituksellaan luokan maailmanmestaruuden. Tuulen Agustan jo valmiiksi hieman alitehoinen moottori alkoi puutua viisi kierrosta ennen maalia ja viimeisellä kierroksella pata hajosi lopullisesti, ja suomalaiselta jäi ruutulippu näkemättä. Keskeytyksestä huolimatta Tuuli näki paljon positiivista viikonlopussa.
-Lopputuloksellisesti ei mennyt miten haluttiin, mutta tosi tyytyväinen voi olla omaan ajoon. Se oli parasta ajoa mitä tolla pyörällä on ikinä ollut ja kaikki tuntui hyvälle. Aegerterin kanssa pystyin taistelemaan hyvin, aattelin vaan pysyä perässä, koska jos pääsisin ohi, niin Aegerter kuittaisi heti seuraavalla suoralla takaisin. Pystyin ottamaan tiukempaa linjaa kuin Aegerter ja jopa säästämään vähän rengasta kisan loppua varten.
Moottorin puutuminen ja hajoaminen vesittivät toiveet hyvästä sijoituksesta.
-Harmillista, oli aika hyvin pisteitä luvassa, ois kisan lopussa pystynyt taistelemaan podiumista. Näytin kuitenkin mihin omat ajotaidot riittää. Ja pyörä on hyvä, siinä ei ole mitään ongelmaa. Moottoriin pitäis saada paljon apuja, mutta kun nytkin pyörällä pystyy taistelemaan hyvistä sijoituksista, niin on se osoitus jostakin.