Team Vakionopeudensäädin matkaenduroilla ”moottoripyörien cooperin testiin”

Team Vakionopeudensäädin eli vasemmalta Sampo Kuikka, Janne Tervola ja Timo Lappeteläinen

Kuuden tunnin endurance cross countryn säännöin ja kolmihenkisin joukkuein, mutta matkaenduroilla. 

-Mitäs jos lähdettäisiin JT Coachingin kouluttajaporukalla kokeilemaan Kanteleen Endurancen matkaenduroluokkaa?

Tällaisen viestin sai Sampo Kuikka JT Coachingin nokkamies Janne Tervolalta pari viikkoa sitten perjantai-iltana ollessaan kotisohvallaan katsomassa leffaa. 

Kantele Endurance on pääosin sänkipellolla ajettava kuuden tunnin joukkuekisa cross countryn säännöin. Täksi vuodeksi cross countryn sääntöihin on lisätty uutena luokkana mukaan matkaendurot, joiden sääntöjen mukaan pitää olla iskutilavuudeltaan yli 600-kuutioisia. Joukkuekisassa joukkueen muodostaa kolme kuljettajaa, joista jokaisen pitää ajaa vähintään yksi kierros. Pyöriä joukkueella saa olla yhdestä kolmeen, eli kaikilla voi olla oma, kaikki voivat ajaa samalla tai jotain siltä väliltä. 

Tervolan idea oli Sampo Kuikan mielestä muuten hyvä, mutta kummallakaan heistä ei ollut oikeaa matkaenduroa käsillä, joten aluksi piti taikoa asianmukainen kalusto. 

-Se oli jotain puolenyön seutua kun naputtelin Biketeamin Tomi Kurkilahdelle viestin, jonka sisältö kuului suunnilleen että ”moi, me haluttais Tervolan kanssa ajaa Kanteleen CC isoilla Gessuilla tai vastaavilla, joutaako yhtään?”

Viestin lähetysajankohdasta (ja sisällöstä) huolimatta Kurkilahti otti jutun vakavissaan ja lupasi pyörien järjestyvän. Kolmanneksi jäseneksi joukkueeseen lupautui Biketeamin huollosta Timo Lappeteläinen. Pyörinä ”Team Vakionopeudensäätimellä” on BMW R 1250 GS Adventure ja Triumph Tiger 900 Rally Pro. BMW on sama jolla Sampo on osallistunut Moto Adventure Daysiin kouluttajana ja Triumph puolestaan sama yksilö, jolla Matias Savon piti keväällä lähteä Päitsille. 

Team Vakionopeudensäädin treenaa.

Janne Tervola kertoo alkuperäisen idean olleen, että Kanteleen kisaan lähdettäisiin omilla KTM 950 Superenduroilla, mutta pienen miettimisen jälkeen päädyttiin että silloin touhu menisi liian vakavaksi. Toisaalta matkaenduroluokassa osallistujamäärät ovat olleet niin pieniä, että haluttiin esimerkillä rohkaista muita että kilpaileminen on mahdollista vieläkin isommilla pyörillä. Kuuden tunnin endurancea Tervola ei pidä kolmen hengen joukkueella mitenkään ylivoimaisena fyysisenä suorituksena.

-Normaali henkilökohtainen kahden tunnin cross country -kisa menee hyvin. Ensimmäiset puolitoista tuntia jaksaa ajaa hyvin mutta viimeistä puolta tuntia pitää vähän tarkkailla. Joukkuekisassa tuskin alle tunnin vuoroja kannattaa ajaa, sillä vaihdossa hukkaantuu vain turhaan aikaa. 

Kanteleen Endurance järjestetään 200 hehtaarin alueelle, jossa lenkin pituus on 13 kilometriä. Viime vuonna optimisäässä parhaat kilpaendurot kiersivät lenkin noin 11 minuuttiin ja ehtivät ajaa kaikkiaan 32 kierrosta. Cross countryn sääntöjen mukaan keskinopeus ei saa nousta yli 55 kilometrin tunnissa. Tervolan mukaan huippunopeudet reitillä pysyttelevät todennäköisesti noin 80 tuntumassa. 

-Radan on pakko olla aika leveä, sillä kilpailijoita on A-luokasta turistienduroihin ja nopeuserot siten suuria. Lähdössä on 95 joukkuetta ja lähtö tapahtuu porrastettuna niin, että ”vakionopeussäätimellä varustetut laitteet” lähtevät viimeisinä. Kuuden tunnin aikana radan kunto muuttuu ja lopulta riippuu säästä miten paljon. Jos sataa niin silloin se tulee olemaan isoilla pyörillä enemmän selviytymistaistelua, valaisee Janne Tervola kisan luonnetta. 

Tavoitteena Team Vakionopeudensäätimellä on hauskanpito ja saapuminen maaliin ilman suurempia kommelluksia. Sääntöjen mukaanhan CC-kilpailussa pitää ajaa koko aika. Vaikka ajaisi 100 kierrosta mutta et ole radalla näkemässä ruutulippua, niin tuloksiin tulee DNF, did not finish.

Vaikka joukkueesta ajaa yksi kuljettaja kerrallaan, eli tässä tapauksessa varikolla on aina kaksi jäsentä ja yksi pyörä, niin pyörälle ei kilpailun aikana tehdä käytännössä muuta kuin tankataan ja korkeintaan suoristetaan kaatumisissa vääntyneitä vipuja. Erityisesti GS Adventuren kohdalla kannattaa myös kiinnittää tankkauksiin huomiota, sillä 30 litran tankkia ei kannata täyttää piripintaan vaan todennäköisesti puolella siitä määrästä selvitään yhdestä ajovuorosta. 

Janne Tervolan mukaan tämä on tervetullut laji.

-Ei tarvitse huolehtia aikakorteista kilpailun aikana, sen kun ajaa vaan ja tulee pois radalta sitten kun liputetaan. 

Kilpailun taktiikasta Tervola kertoo, että toki sujuva lähtö auttaa mutta kuuden tunnin kisa on todella helppo hävitä lähdössä ahnehtimalla liikaa, kaatumalla ja loukkaamalla itsensä tai rikkomalla pyöränsä, mutta kilpailun voittaminen lähdössä sen sijaan on käytännössä mahdotonta. 

Team Vakionopeusäätimen pyörät ovat jousitukseltaan vakioita, plexit on poistettu ja sääntöjen mukaisesti myös kilpitelineet ruuvataan kilpailun ajaksi irti. Gessuun on lisäksi vaihdettu 21-tuumainen etuvanne, jotta alle saadaan oikea crossinappularengas. Muuten kyseessä ovat käytännössä vakiopyörät. 

Lopuksi Janne Tervola kiteyttää CC Endurancen olemuksen yhteen lauseeseen: se on kuin cooperin testi moottoripyörällä, aika on annettu ja siihen pitää sopeutua.

Kantele Endurance ajetaan lauantaina 3.9. klo 10-16. Kilpailukeskus sijaitsee osoitteessa Muurahaisentie 2, Pukkila.

Uusin numero