Qatarin GP on yhteensä 18 osakilpailua kattavan sarjan ainoa iltakilpailu. Pääkaupunki Dohan kupeessa säkenöivä spektaakkeli on sen myötä monessakin mielessä myös spesiaalikilpailu.
Qatarin GP:n tapahtumat on jaettu neljälle päivällä normaalin kolmen sijaan sen vuoksi, että jokaiselle luokalle voidaan taata parhaat mahdolliset olosuhteet keinovalaistuksessa.
Toimiva konsepti löytyi monien
kokeilujen ja erehdysten kautta
Qatar tuli aikoinaan mukaan GP-sarjaan päiväkilpailun muodossa.
Pian kuitenkin huomattiin, että tuo aikataulu ei toimi: hiekkapölylle alttiin aavikkoradan pinnan lämpötila nousee yksinkertaiseti liian korkealle paahtavasti porattavan auringon alla ja pito heikkenee.
Illalla on viileämpää ja samalla turvallisempaa kiertää 5,4 kilometrin mitaista rataa. Kuljettajat sopeutuivat yllättävänkin nopeasti valojen ja varjojen upeaan ”leikkiin”.
Tosin myös iltapainotteisen GP:n aikatauluja jouduttiin rukkaamaan pikapuoliin ensikokemusten jäljiltä.
Pidon osalta ongelmalliseksi osoittautui vuorostaan se, että jos sessiot viedään liian lähellä yön tunteja, niin tällöin radan pinnalle laskeutuva kosteus altistaa kuljettajat kaatumisille. Tämä tiesi siirtymistä neljän päivän systeemin.
Qatarin GP:ssä saatiin vihdoin ja viimein toimiva konsepti aikaan siinä vaiheessa, kun myös Moto2- ja Moto3-luokkien warm up-sessiot pystyttiin sijoittamaan sunnuntaille.
Kahden pienemmän luokan warm up-sessiot jouduttiin ajamaan aiemmin aikataulullisista syistä jo lauantaina ja lähes vuorokausi ennen itse kisoja, mikä ei ollut tietenkään kuljettajien ja tiimien mieleen.
Spesiaalikisan luonne ei
vähennä piiruakaan painoarvoa
Qatarin GP:tä luonnehditaan syystäkin siis spesiaalikisaksi, mikä ei kuitenkaan vähennä piiruakaan sen painoarvoa pitkässä juoksussa, jossa jokainen piste on äärimmäisen tärkeä.
Moto2-luokan maailmanmestaruutta tavoitteleva kokenut Mika Kallio on korostanut kautta aikojen alkukauden suurta merkitystä: parissa ensimmäisessä kisassa haetaan rytmi ja pohjustetaan voimasuhteita pitkälle, Valencian Ricardo Tormo-radalla Espanjassa 8. marraskuuta päättyvälle kaudella.
Kallio sijoittui viime vuonna Qatarissa loppujen lopulta toiseksi. Ajamalla hän oli kolmas, mutta kilpailun johto hylkäsi Takaaki Nakagamin suorituksen teknisen rikkeen seurauksena.
Niklas Ajo puolestaan sijoittui moto3-luokan kisassa ongelmien jäljiltä 26:nneksi.
* Losail, Qatar.
MotoGP-sarjan 1/18 MM-osakilpailun aikataulu:
Torstai 26.3.
17.00-17.40, Moto3-luokan 1. vapaa harjoitus
17.55-18.40, Moto2-luokan 1. vapaa harjoitus
18.55-19.40, MotoGP-luokan 1. vapaa harjoitus
19.55-20.35, Moto3-luokan 2. vapaa harjoitus
20.50-21.35, Moto2-luokan 2. vapaa harjoitus
Perjantai 27.3.
17.00-17.45, MotoGP-luokan 2. vapaa harjoitus
18.00-18.40, Moto3-luokan 3. vapaa harjoitus
18.55-19.40, Moto2-luokan 3. vapaa harjoitus
19.55-20.40, MotoGP-luokan 3. vapaa harjoitus
Lauantai 28.3.
17.00-17.40, Moto3-luokan aika-ajo
17.55-18.40, Moto2-luokan aika-ajo
18.55-19.25, MotoGP-luokan 4. vapaa harjoitus
19.35-19.50, MotoGP-luokan aika-ajo 1
20.00-20.15, MotoGP-luokan aika-ajo 2
Sunnuntai 29.3.
15.50-16.10, Moto3-luokan warm up
16.25-16.45, Moto2-luokan warm up
17.00-17.20, MotoGP-luokan warm up
18.00, Moto3-luokan 1/18 MM-osakilpailu (18 kierrosta)
19.20, Moto2-luokan 1/18 MM-osakilpailu (20 kierrosta)
21.00, MotoGP-luokan 1/18 MM-osakilpailu (22 kierrosta)
* Losailin ratainfo:
Pituus: 5,4 kilometriä
Leveys: 12 metriä
Pisin suora: 1068 metriä
Mutkat vasemmalle: 6
Mutkat oikealle: 10
* MotoGP-luokan ennätyksiä:
Rataennätys: Casey Stoner, Ducati (2008) 1.55,153
Paalupaikkaennätys: Jorge Lorenzo, Yamaha (2008) 1.53,927
Huippunopeus: Andrea Dovizioso, Ducati (2014) 348.3 km/h
* Moto2-luokan ennätyksiä:
Rataennätys: Maverick Vinales, Kalex (2014) 2.00,168
Paalupaikkaennätys: Esteve Rabat, Kalex (2014) 2.00,081
Huippunopeus: Randy Krummenacher, Suter (2012) 285.0 km/h
* Moto3-luokan ennätyksiä:
Rataennätys: Alexis Masbou, Honda (2014) 2.05,862
Paalupaikkaennätys: Alex Rins, Honda (2014) 2.05.973
Huippunopeus: Alex Marquez, Honda (2014) 237.9 km/h
* Kauden 2015 MM-kalenteri:
29.03. Losail, Qatar *
12.04. Austin, USA
19.04. Termas Rio Hondo, Argentiina
03.05. Jerez, Espanja
17.05. Le Mans, Ranska
31.05. Mugello, Italia
14.06. Barcelona, Espanja
27.06. Assen, Hollanti **
12.07. Sachsenring, Saksa
09.08. Indianapolis, USA
16.08. Brno, Tshekki
30.08. Silverstone, Englanti
13.09. Misano, Italia
27.09. Aragon, Espanja
11.10. Motegi, Japani
18.10. Phillip Island, Australia
25.10. Sepang, Malesia
08.11. Valencia, Espanja
* Iltakilpailu
** Kilpailu lauantaina