Tarkkala luottaa Remeksen ja Seistolan MM-mitalivauhtiin

Tarkkala on todistanut aitiopaikoilta suomalaisten kullanhohtoiset huippuvuodet ja toisaalta myös laihemmat kaudet MM-sarjassa.

Kausi 2012 merkitsi Suomen pitkän kultaputken katkeamista enduron MM-sarjassa. Suomalaiset olivat jääneet ilman henkilökohtaista maailmanmestaruutta sitä ennen viimeksi vuonna 1998.

Tarkkalalla on kuitenkin vahva usko siihen, että täältä vielä tullaan ja lujaa, vaikka lähinnä ranskalaisilla onkin ollut jo muutaman vuoden ajan todella vankka ote vallankahvaan.

– Näen Remeksellä ja Seistolalla molemmilla täydet mahikset mestaruuksiin. Ajamisesta se ei jää ainakaan kummallakaan kiinni. Mutta pitää muistaa, että voittaminen ja varsinkaan mestaruuksien saavuttaminen ei ole koskaan helppoa. Kaiken pitää mennä silloin kuin elokuvissa, tähdentää moninkertainen MM-mitalisti Tarkkala.

”Eeron vauhti näyttää
todellakin hyvältä”

Seistola viimeisteli viime vuonna Husqvarnalla E1-luokan pronssia KTM:n Antoine Meon ja silloisen tiimikaverinsa Salmisen takana. Tähän mennessä urallaan makeimmillaan hopeaa puraissut Remes päätyi puolestaan TM:llä pikkuluokan pisteissä neljänneksi.

Seistola siirtyi täksi kaudeksi Shercolle ja sen myötä hieman yllättäenkin hänelle neitseelliseen E3-luokkaan. Oma ajatus oli jatkaa E1:ssä, mutta Ranskan ja osittain myös Italian päämajassa taktikoitiin toisin.

Remes puolestaan jatkaa tutulla pyörällä tutussa E1-luokassa, jonne hän saa uudeksi vastustajakseen E2:hteen kestomestarina vaihtaneen Meon ranskalaisen maanmiehen ja KTM-tiimikaverin Christophe Nambotinin. Nambotinilla on plakkarissaan kaksi E3-luokan peräkkäistä mestaruutta, joista ensimmäinen sinetöityi vuoden 2012 alkusyksyllä Heinolassa.

– Nambotinin on ajanut aina isolla pyörällä. Onhan Nambotin taattu ammattimies, mutta ainakin itse pidän sitä pienenä kysymysmerkkinä, miten homma toimii pikkuluokassa, tuumii Tarkkala.

Toisen kauden TM:llä käynnistävän Remeksen yllä Tarkkala ei sen sijaan näe ainuttakaan kysymysmerkkiä.

– Eero on sinut pyöränsä kanssa ja hän on saanut kehitettyä siitä mieleisensä. Seurasin miehen ajamista ja vauhtia pitäessäni liiton leiriä Espanjassa. Se näytti todellakin hyvältä, vinkkaa Tarkkala.

”Masa on huippunopea”

Remes ja Seistola ehtivät ajaa molemmat yhden valmistavan kilpailun Italian sarjan merkeissä ennen MM-kauden starttia.

Alassion kisa merkitsi pikkunelariin tottuneelle Seistolalle samalla debyyttiä Fabrizio Azzalinin johtaman Sherco-tiimin 300-kuutioisella 2-tahtipyörällä.

– Kuten sanoin, Matin mahdollinen mestaruus ei jää varmastikaan ajamisesta kiinni. Hän on huippunopea kaveri, joka ajoi todella hyvin viime kaudella. Masalla on kuitenkin edessä täysin uusi tilanne pyörää myöten. Se vaatii varman vielä paljon pikkujuttujen opettelua ja hienosäätöä kauden mittaan. Olen varma, että hän tulee parantamaan koko ajan. Ja eipä silti, kyllä Masa voi hyvinkin ajaa voitosta välittömästi ensimmäisestä kisapäivästä lähtien, toteaa Tarkkala.

– Masa on kokenut kuljettaja ja kaikki tietävät hänen ajotaitonsa. Hän kamppailee voitoista ja mestaruudesta, jatkaa Tarkkala.

Tarkkala tuntee ison luokan kuviot kuin omat taskunsa. Tosin sielläkin suunnalla on nyt tapahtunut muutoksia hänen itsensä, sekä tietenkin Nambotinin ja Seistolan, sekä edelleen muutaman muunkin hahmossa.

– Kovia kavereita riittää muiden muassa Ljunggrenin Joakimin (Husqvarna) ja Leokin Aigarin (TM) myötä. KTM:llä ajava Cervantes (Ivan) ei ole ollut viime vuosina ehkä aivan parhaassa iskussaan, mutta kyllähän hänetkin tiedetään. E3:een tullut Husqvarnan australialaiskuljettaja Phillips (Matthew) on hänkin varmaan vahva. Nuorukainen on jo ehtinyt osoittaa nopeutensa.

Jukola ja Nyqvist
yllätysvalmiina

Remeksen ja Seistolan lisäksi MM-sarjassa suomalaismainetta pitävät yllä Aleksi Jukola sekä Marita Nyqvist.

Jukola puhkoo Betalla läpimurtoaan junioreissa ja Nyqvist on onnistuessaan valmis hämmentämään Yamahalla naisten luokan kärkeä.

– On ihan hyvä, että saimme järjestettyä Aleksin uutena kasvona MM-sarjaan. Hän pitää paljon pyörästä ja ainakin treeneissä vauhti on ollut erittäin hyvää. Tietenkin kisatilanne on aina toista, mutta ajamallahan sitä vain oppii. Lisäksi Aleksilla on sarjassa tukenaan Silvanin Petteri, jolta hän saa taatusti hyviä neuvoja ja vinkkejä kokemuksen syvällä rintaäänellä, korostaa Tarkkala.

Tarkkala ajaa ainakin
Heinolan MM-osakilpailun

Päitsillä nousujohteisesti viidenneksi päätynyt Beta Finlandin tiimipäällikkö Tarkkalakin tullaan näkemään vielä MM-tasolla. Lopella ei laakereilla levätä.

– Ajan Heinolan osakilpailun ja mahdollisesti edelleen myös Ruotsin MM:n.

Heinolan osakilpailu ajetaan 7.-8. kesäkuuta. Enköpingissä MM-pisteistä kamppaillaan viikkoa myöhemmin.

Bassella Experiencesin isännyydessä Kataloniassa kulkeva MM-sarjan avausosakilpailu lähtee perinteisesti liikkeelle perjantai-iltana Escola Arrelsiin yleisöystävällisesti sijoittuvalla supertestillä.

Varsinaisten kisapäivien lauantain ja sunnuntain urakka käsittää kolme kierrosta crossi-, enduro- ja extremetesteillä.

Enduron MM-sarjan kilpailukalenteri:
05.-06.4. Solsona, Espanja
12.-13.4. Vale de Cambra, Portugali
10.-11.5. Kalambaka, Kreikka
07.-08.6. Heinola, Suomi
14.-15.6. Enköping, Ruotsi
05.-06.7. Guanajuato, Meksiko
02.-03.8. Lumezzane, Italia
13.-14.9. Brioude, Ranska