Tältä se näyttää – Kawasaki Z900RS esiteltiin Tokyo Motor Showssa


Kuten aikaisemmin ennakoitiin, Kawasaki esitteli retro-roadster Z900RS:n Tokion kansainvälisessä näyttelyssä tällä viikolla. Myös ennakkoon ”vuodetut” kuvat vastasivat aika hyvin pyörän lopullista ulkonäköä.

Viime vuonna esitellyn Z900:n tekniikkaan perustuvan Z900RS:n 948-kuutioista rivinelosmoottoria on muokattu paremmin retromalliin sopivaksi. Z:n 125 hevosvoiman huipputeho on laskettu 111 hevosvoimaan, ja huipputeho saadaan nyt tuhat kierrosta matalammalla eli 8500 kierroksella. Tehokäyriä vertaamalla nähdään, että Z900RS on perusmallia väkevämpi aina 7000 kierrokseen asti. Vääntömomentin maksimiarvo on käytännössä pysynyt ennallaan, mutta se saadaan 1200 kierrosta alemmalla kierrosluvulla, jo 6500 kierroksella. Tankin tilavuus on sama kuin perus-Zetassa, pisaratankin tilavuus on 17 litraa. Vaikka retromalleissa istuinkorkeutta yleensä lasketaan matalammaksi, niin Kawasakissa korkeus on poikkeuksellisesti 40 milliä perusmallia korkeampi, 835 milliä.

Ajoasentoa on muokattu uudella ohjaustangolla, joka on 30 milliä leveämpi, 65 milliä korkeampi ja 35 milliä lähempänä kuljettajaa. Lisäksi jalkatapit ovat 20 milliä alempana ja edempänä.

Poikkeuksellista on sekin, että RS on saanut urheilullista perus-Zetaa hienompaa tekniikkaa, mm. kaksiasentoisen ja lisäksi pois kytkettävissä olevan luistoneston, samoin ABS-järjestelmässä on kaksi asentoa ja lisäksi valot perustuvat kokonaan LED-tekniikkaan. Perus-Zetan jarruista poiketen RS:ssä radiaalikiinnitteisen jarrusatulat.

Moni odotti näkevänsä esikuvana toimineen Kawasaki Z1:n tyyliin neljä erillistä äänenvaimenninta, mutta lopputulos on tällä saralla perinteisempi 4-1 -putkisto. Etuteleskooppina on 41-millinen USD, jossa esijännitys ja paluuvaimennus ovat säädettävissä. Samat säädöt löytyvät takapään monojousituksesta.

Värivaihtoehdot kunnioittavat Z1-mallia, sillä tarjolla on kolme vaihtoehtoa: ruskea/oranssi, metallimusta ja vihreä/valkoinen -yhdistelmät.

Uusin numero