”Tällä pyörällä täytyy voittaa!” – Ducati julkisti GP16:n tiukin tavoittein

Desmosedici GP16-pyörää 20. maaliskuuta Qatarissa käynnistyvässä MM-sarjassa tehdastiimin kuljettajina käskyttävät Andrea Dovizioso ja Andrea Iannone.

Ducatin testikuljettajien töistä vastaa vähintäänkin yhtä kova kaksikko, eli valtaisalla kohulla tositoimiin palannut Stoner ja Michele Pirro.

Myös Ducatin Superbike-luokan pyörää testaavalle Stonerille on luvassa näillä näkymin ainakin yksi villin kortin MotoGP-kisa kotiyleisön edessä Australiassa.

Lorenzon nimeä
kuiskuteltiin kulisseissa

GP16-pyörällä on ehditty ajaa jo molemmat tämän vuoden viralliset testijaksot Malesian Sepangissa ja Australian Phillip Islandilla.

Stoner tosin odottaa vielä tilaisuuttaan päästä testaamaan uusinta uutta. Stoner säväytti ja hämmensi Malesian testeissä kärkeä GP15-pyörällä.

– Meillä oli pyörän kanssa pieniä ongelmia Sepangissa, mutta Phillip Islandilla oli jo havaittavissa selkeää kehitystä. Uskon, että meillä on olemassa kaikki potentiaali kärkeen, joten minulla on korkeat odotukset seuraavaksi Qatarissa ajettaviin testeihin, Dovizioso viittaa 2.-4. maaliskuuta Losailin radalle sijoittuvaan MM-kenraaliin.

Dovizioson ja Iannonen nykyiset sopimukset umpeutuvat tämän kauden jälkeen. Iannonelle on jo ehditty näyttää vihreää valoa jatkon osalta, mutta Dovizioson tilanne on hankalampi.

Ducatilla ollaan erittäin kiinnostuneita hallitsevan maailmanmestarin, eli Yamahan Jorge Lorenzon palveluista. Rahasta mahdollinen diili ei ainakaan jäisi kiinni.

– Hän on maailmanmestari ja maailmanmestarista kaikki ovat kiinnostuneita, pyörittää Lorenzon kanssa jo Aprilia-aikoina menestyksekästä yhteistyötä tehnyt Ducatin tiimipäällikkö Gigi Dall’Igna.

Tavoite: vähintään
kaksi GP-voittoa

Ducati on asettanut alkavan kauden tavoitteekseen vähintään kaksi voittoa.

– Pyörä on hyvä. Otimme jo viime vuonna merkittävän askeleen eteenpäin, mutta tästä kaudesta on luvassa aiempaakin haastavampi, sillä odotukset ovat korkealla ja meidän on pysyttävä tavoitteiden sekä tilanteen tasalla, tuumii Iannone.

GP16-pyörä on ainakin alkukaudesta vain tehdastiimin käytössä. Kuninkuusluokan muut Ducati-tiimit, eli Pramac, Avintia ja Aspar kilpailevat vanhemmilla versioilla.

Dall’Igna odottaa kaikilta Ducati-kuljettajilta kovaa panosta, mutta luonnollisesti GP16-pyörä on se tykki, jolla aiotaan palata Yamahan sekä Hondan todelliseksi haastajaksi.

– GP16-pyörä merkitsee meille uskomatonta steppiä. Lähdimme viime kauteen pyörällä, jota emme ehtineet testata kunnolla talvikauden aikana. Kausi sujui siitä huolimatta ihan hyvin. Tänä vuonna tilanne on testikauden osalta täysin toinen. Olemme saavuttaneet mielenrauhan, sillä GP16 on ollut käytössä jo molemmilla virallisilla testijaksoilla.

Dall’Igna alleviivaa pontevasti päätavoitetta, eli Ducatin pitkän voitottoman jakson päättämistä.

– Tavoitteemme on taistella kärkisijoista kauden kaikissa kisoissa. Haluamme voittaa ja meidän täytyy voittaa!, lataa yleensä puheissaan varsin maltillinen Dall’Igna.

Uusin numero