Taistelu maailmanmestareita vastaan – Niki Tuulella MotoE -luokassa vastassa raudanlujia kahvankääntäjiä eri MM-sarjoista

Sähkömoottoripyörien FIM Enel MotoE World Cup -sarja on kerännyt ensimmäiselle kaudelleen todella kovan joukon eri luokissa mestaruuteen ajaneita kuljettajia.

Vaikka MotoE -luokka kilpailee nyt ensimmäistä vuottaan, ei sen tasoa tai mestaruuden arvoa kannata missään nimessä aliarvioida. Päinvastoin, uuden luokan 18 kilpailijalla on takanaan kokemusta, menestystä ja mestaruuksia MotoGP-sarjan muista luokista ja muista kilpailusarjoista mahtava määrä.

Mike Di Meglio. Suomalaiset muistavat ranskalaiskuljettaja Di Meglion siitä, että tämä ajoi MotoGP-sarjan 125-kuutioisten maailmanmestariksi suomalaisen Ajo Motorsportin väreissä vuonna 2008. Vuonna 2003 MM-sarjassa aloittanut Di Meglio on ehtinyt kilpailla niin 125-, 250-, Moto2- kuin MotoGP-luokissakin. 

Nicolas Terol. Espanjalaiskahvankääntäjä jäi historiankirjoihin voittamalla kaikkien aikojen viimeisen 125-kuutioisten maailmanmestaruuden. Sittemmin Terol on kilpaillut niin Supersportin ja Superbikenkin MM-sarjoissa. 

Bradley Smith. Britti Smithin nykykunnosta ja -arvostuksesta kertoo se, että hän kilpailee tänä vuonnakin villillä kortilla viidessä MotoGP-luokan MM-startissa Aprilialla. Vaikka maailmanmestaruus on Smithiä niukasti vältellytkin, on hän ehtinyt menestyä MM-tasolla niin 125-kuutioisissa kuin Moto2 ja MotoGP-luokissakin.

Randy De Puniet. Randy Mamolan mukaan etunimensä saanut 38-vuotias ranskalainen nousi kilpailemaan ratamoottoripyöräilyn MM-sarjaan 125-kuutioisilla jo vuonna 1998. Kokemusta korkeimmalta tasolta on piikkisten lisäksi Moto2 ja MotoGP-luokista. De Puniet on myös arvostettu MotoGP-luokan testikuljettaja. 

Sete Gibernau. ”Ei se vanha herrakaan hiljaa vedä, vaan aivan pirun kovaa”, kommentoi Niki Tuuli Sete Gibernaun suoritusta viime talven ensimmäisistä MotoE -testeistä. 47-vuotiaasta espanjalaispilotista esimerkiksi wikipedia kertoo hauskasti, että ”Gibernau on uransa päättänyt ratamoottoripyöräilijä”. Ensimmäisen kerran Gibernau päättikin uransa vuonna 2006 ja toisen kerran 2009, joten on ymmärrettävää että tietonikkareiden on vaikea pysyä jälleen radalla viilettävän espanjaisen urakäänteissä mukana. MotoGP-luokasta espanjalaisella on kaksi MM-hopeaa, ja ne olisivat molemmat kultaa jos kantona kaskessa ei olisi ollut kuskia nimeltä Valentino Rossi. 

Edellä mainittujen lisäksi MotoE -luokassa kilpailee mm. MotoGP-luokassa aiemmin kilpaillut ja Moto2:n MM-osakilpailuvoittoonkin yltänyt belgialainen Xavier Simeon. Sanmarinolainen Alex De Angelis puolestaan on kisannut MM-tasolla niin 125-, 250-, Moto2- kuin MotoGP-luokassakin. Sveitsiläinen Jesko Raffin taas on vuosilta 2014 ja 2018 mestari samasta FIM CEV Moto2-luokan EM-sarjasta, jota Niki Tuuli tällä kaudella ajaa MotoE:n lisäksi. Kauniimpaa sukupuolta edustava espanjalainen Maria Herrera taas on hankkinut kilpailukokemusta Moto3:n ja Supersport 300:n MM-sarjoista. 

Ennen kauden alkuja ajetuissa testeissä loistaneiden Hector Garzon ja Eric Granadon lisäksi suomalaiskuski Niki Tuuli nostaa esiin yhden todella kovan vastustajan, joka pitää pystyä lyömään jos mielii napsia voittoja kisoista.

– Bradley Smith ajaa aivan järkyttävän kovaa ja tasaisesti. Ei ehkä testeissä näyttänyt kaikkea osaamistaan, mutta tulee kisoissa olemaan todella vaikeasti lyötävissä.

FIM Enel MotoE World Cup -sarjan kilpailijat:

2 JEsko Raffin, SUI

4 Hector Garzo, ESP

5 Alex De Angelis, RSM

6 Maria Herrera, ESP

10 Xavier Simeon, BEL

11 Matteo Ferrari, ITA

14 Randy De Puniet, FRA

15 Sete Gibernau, ESP

16 Josh Hook, AUS

18 Nicolas Terol, ESP

27 Mattia Casadei, ITA

32 Lorenzo Savadori, ITA

38 Bradley Smith, GBR

51 Eric Granado, BRA

59 Niccolo Canepa, ITA

63 Mike Di Meglio, FRA

66 Niki Tuuli, FIN

78 Kenny Foray, FRA

Lue myös:

Uusin numero