MotoE -sarja starttaa Sachsenringillä – Niki Tuuli yksi ennakkosuosikeista

MotoGP-sarjan kauden yhdeksäs MM-osakilpailu ajetaan Sachsenringin radalla Saksassa 5.-7. heinäkuuta. Samalla käynnistyy sähkömoottoripyörien FIM Enel MotoE World Cup -kilpailusarja.

FIM Enel MotoE World Cup -sarjaan osallistuu 18 kuljettajaa kymmenestä eri maasta. Imatralaiskuski Niki Tuuli on päässyt nopeasti sinuiksi Ajo MotoE -tiimin pyörän kanssa. Valencian radalla ajettujen viimeisten virallisten testien perusteella Tuuli on nostettu yhdeksi MotoE -sarjan ehdottomaksi ennakkosuosikiksi.

Tuuli paransi kolmipäiväisissä testeissä koko ajan kierrosaikojaan ollen jokaisen session tuloksissa kolmen parhaan joukossa. Kun koko testin kierrosajat pantiin nippuun, osoittautui imatralaiskuljettajan kierrosaika koko joukon nopeimmaksi. Erot tosin ovat pienet ja kahdeksan kierroksen kilpailu on täysin eri asia kuin nopea kierros testipäivänä. 

Valencian testien parhaat kierrosajat:
1. Niki Tuuli 1:40.127

2. Bradley Smith 1:40.290

3. Hector Garzo 1:40.384

4. Mattia Casadei 1:40.613

5. Matteo Ferrari 1:40.660

MotoE -kilpailun lähtöjärjestys määräytyy lauantaina ajettavan E-Polen kierrosaikojen perusteella. Siinä kukin kuljettaja ajaa yhden lentävän kierroksen. Valencian testien aikana ajettiin E-Pole -harjoitus. Testien aikana loistavia otteita esittäneet Hector Garzo (ESP) ja Eric Granado (BRA) olivat nopeimpia, mutta Tuuli ajoi E-Pole -harjoituksessa eturivin lähtöpaikkaan oikeuttavan kolmanneksi nopeimman kierrosajan. 

Valencian testien E-Pole -harjoituksen tulokset:

1. Hector Garzo 01:40.594

2. Eric Granado +0.025

3. Niki Tuuli (Ajo MotoE Team) +0.793

4. Bradley Smith +0.923

5. Xavier Simeon +1.057

Tärkeintä on kuitenkin nopeus ja tasaisuus kilpailumatkalla. Esimerkiksi Sachsenringillä kilpailun pituus on kahdeksan kierrosta. Tuuli kertoi, että kilpailumatkalla akkujen latauksesta käytetään noin 70 prosenttia. Jäljelle jäävä 30 prosenttia tarkoittaa, että kilpailijoilla on loppuun asti käytössään täydet tehot. Jos akkujen varaus laskisi alle 20 prosentin, alkaisi käytettävissä oleva teho silloin jo laskea. Ehkä mielenkiintoisin testipäivien ohjelma olikin kisasimulaatio. E-Polessa loistaneet Eric Granado ja Hector Garzo ajoivat jälleen kaksi kärkisijaa, mutta kolmanneksi ajanut Niki Tuuli jäi kisamatkalla kärkikaksikosta vain 1,8  sekuntia. Jälkeenpäin Tuuli kertoi, että kisasimulaatiossa kokeillut pyörän säädöt eivät osoittautuneet lainkaan oikeiksi ja siihen nähden kolmas sija ja pieni ero kärkeen jopa yllättivät positiivisesti.

Valencian testien kisasimulaation tulokset:

1. Eric Granado 11:50.704

2. Hector Garzo +1.004

3. Niki Tuuli (Ajo MotoE Team) +1.810

4. Nicolas Terol +2.627

5. Matteo Ferrari +3.588

Näistä ennakkoasetelmista lähdetään kaikkien aikojen ensimmäiseen FIM Enel MotoE World Cup -kauteen.

-Fiilis tiimin kanssa toimimisesta on erinomainen ja on todella hienoa päästä tällä ryhmällä tositoimiin, sanoo Niki Tuuli odottaessaan Sachsenringin kisaviikonloppua.

Lue myös: