Syy uudistetun Kawasaki H2 SX SE:n viivästykselle selviämässä – harppaamassa kilpailijoiden ohi tekniikassa?

Euro 4 -luokiteltu H2 SX, jolle nyt odotetaan seuraajaa.

Kawasakin Euro 5 -päivitetyn H2 SX SE-mallin viivästystä ollaan yleisesti ihmetelty, mutta syynä saattaakin olla tekniikan laajamittainen päivittäminen.

Vuoden vaihtuessa ihmeteltiin, että Euro 4 -luokitellusta Kawasaki H2 SX -mallista ei ollut vielä esitelty uutta Euro 5 -versiota. Onhan malli kuitenkin tärkeä Kawasakille että myynnillisesti että imagollisesti. Ja markkinoillakin se oli ehtinyt olla vain kolme kautta, joten kokonaan sen poistumiseen ei uskonut kukaan. Syyksi viivästykselle arveltiin koronaa ja sitä, että laajan malliston takia Euro 5 -päivitettäviä malleja on paljon ja se teettää työtä mm. viranomaishyväksyntöjen kanssa. 


Nyt salakuvaajat ovat saaneet tähtäimeensä testeissä olleen Kawasaki H2 SX SE:n, ja sen perusteella voidaan sanoa että kyseessä ei todennäköisesti ole pelkkä moottorin Euro 5 -päivitys. Kuvien perusteella keulaan olisi sovitettu tutkayksikkö adaptiivista vakionopeussäädintä varten, aivan kuten ovat tehneet BMW, Ducati ja KTM omissa malleissaan. Kaikkien merkkien käyttämien järjestelmien takana on Bosch, joka yhdessä moottoripyörävalmistajien kanssa on kehittänyt adaptiivisen vakionopeussäätimen sopivaksi moottoripyöriin.

Kawasaki saattaa kuitenkin mennä uuden järjestelmänsä kanssa kilpailijoista ohi. Japanilaisvalmistaja on nimittäin kehittänyt patenttihakemusten perusteella jo pitkään järjestelmää, joka sisältää pyörän keulaan sijoitetun ja eteen suunnatun kameran, joka lukee ja skannaa tietä. Järjestelmä pystyisi nykyisiä kuusiakselisia liiketunnistimia ennakoivammin antamaan pyörän elektroniikalle käskyjä valmistautua odottamattomiin tilanteisiin. Esimerkiksi kamerajärjestelmän havaitsema jyrkkä mutka tai tiessä oleva vaurio olisi signaali pian tulevasta jarrutuksesta, jolloin semi-aktiivinen jousitus voisi säätyä jo valmiiksi jarrutuksen vaatimalle tasolle. Myös esimerkiksi kaasunvastetta voitaisiin muokata pehmeämmäksi, jos kamera havaitsisi pyörän etupuolella jotakin pitoa alentavia tekijöitä.

Kawasakin kehittämän kamerajärjestelmän ja Boschin adaptiivisen vakionopeussäätimen toimintojen yhteensovittaminen saattaa olla juuri se syy, miksi uusi H2 SX SE on vielä esittelemättä. Lopullisesti asia selviää tietysti vasta siinä vaiheessa kun uusi H2 SX SE esitellään, mutta näiden olettamusten kanssa sen odottelu on vieläkin mielenkiintoisempaa.

Lue myös: