Suzukilta asfalttipainotteinen V-Strom 800

Vuotta soralle hyvin sopivan V-Strom 800 DE:n esittelyn jälkeen Suzuki tuo markkinoille keskikokoisen V-Stromin asfalttiversion – tervetuloa V-Strom 800.

V-Strom 800 -mallisto kasvaa vuonna 2024 uudella versiolla, joka – jännittävää kyllä – on perusmallinen V-Strom 800. Enemmän sorasuuntautuneesta 800 DE:stä poiketen uudessa versiossa käytetään 19-tuumaista etuvannetta 21-tuumaisen sijaan. Myös jousitus ja samalla istuinkorkeus ovat matalammat, joten V-Strom 800 on DE-versiota selvästi asfalttipainotteisempi.

Kaksisylinterinen, 270-asteisella kampiakselilla varustettu 776-kuutioinen rivimoottori on tuttu DE-mallista ja se tuottaa samat 84 hevosvoimaa ja 78 newtonmetriä. Kokemustemme mukaan kahdella tasapainoakselilla varustettu moottori on luonteeltaan upean joustava ja tarjoaa reilusti voimaa jo alakierroksilta. V-Strom 800:n varustukseen kuuluu kolme ajoasetusta, stumppaamista ehkäisevä ”low rpm assist”, sammutettava sutimisenesto, molempiin suuntiin toimiva quickshifter, luistokytkin ja kaksiasentoinen ABS.

Moottori toimii yläpuolisen teräsrungon kantavana osana. Pulttikiinnitteinen takarunko on alumiinia. V-Strom 800 DE:hen verrattuna istuinkorkeus on 30 mm pienempi ja ohjaustanko 13 millimetriä matalammalla sekä 23 millimetriä edempänä. Jalkatapit ovat 7 millimetriä korkeammalla ja 14 taaempana. Kaikki nämä muutokset tekevät ajoasennosta sporttisemman ja enemmän eturenkaalle suuntautuneen. Rengaskoot ovat edessä 110/80-19 ja takana 150/70-17.

Mallin hinta ei ole vielä selvillä, mutta sen voi odottaa olevan hieman V-Strom 800 DE:tä (14 990 €) edullisempi.

Uusin numero