Suzuki GSX-R1000R 100th Anniversary Limited Edition – Pohjoismaiden ainoa juhla-Suzuki luovutettiin ”kahvankääntäjän paratiisiin”

Suzuuki GSX-R1000R 100th Anniversary Limited Editionin onnelliset omistajat Hermanni (vas.) ja Jouni Haponen. (kuvat: Janne Huhtala)

Suzukin 100-vuotisjuhlien kunniaksi valmistama GSX-R1000R 100th Anniversary Limited Edition on ollut kysytty malli maailmalla, erityisesti nyt kun Suzuki-kuljettaja voitti MotoGP-luokan maailmanmestaruuden. Suomeen ja Pohjoismaihin näitä juhlamalleja saatiin vain yksi kappale.

Jämsän Huoltokaksikon Veijo Toimelalla oli mieluisa tehtävä, kun hän sai luovuttaa asiakkaalleen tonni-Gixxerin juhlamallin. Pyörän tie vei jämsäläisliikkeestä Mikkeliin, kirjaimellisesti kahvankääntäjän paratiisiin. Pyörän ostivat yhdessä isä ja poika, Jouni ja Hermanni Haponen, joiden tilan nimi virallisissa rekistereissäkin on ”Kahvankääntäjän paratiisi”. 

Jouni Haponen kertoo heidän olleen aina Suzuki-miehiä, vaikka viime vuodet ovatkin enemmän kuluneet kelkka- kuin moottoripyörähommissa. Jouni aloitti oman prätkäuransa Suzuki 125 GT:llä ja Hermannin ensimmäinen ja jo alle kymmenvuotiaana hankittu moottoripyörä oli Suzuki JR80. Vaikka Hermannilla oli mopona Rieju ja satapiikkinä Aprilia 125RX sekä myöhemmin perheeseen on hankittu KTM:n ja Hussen enduropyörät, niin Suzukiin päädyttiin kuitenkin taas katupyörää hankittaessa.

Jouni Haposen ”kiitospuhetta” kannattaa kaikkien prätkämaahantuojien ja jälleenmyyjien kuunnella tarkkaan.

-Kiitos Suzukin maahantuonnin Marco Färmille, joka vastasi nopeasti kun meilillä aikanaan kyselin tämän erikoismallin saatavuutta. Ja samoin kiitos Toimelan Veijolle, joka tämän meille myi. Kaikki hoitui hienosti ”etänä” sähköpostitse aivan tähän noutoon asti.

Sähköpostikyselyihin kannattaa siis suhtautua vakavasti. Kiitosta tulee myös Bike-lehden Superbike-luokan pyörävertailulle, sillä kadulla ajetussa testissä Suzuki sijoittui toiseksi ja artikkelissa kiiteltiin sen hintalaatu-suhdetta. Se oli yksi asia, mikä oli vaikuttamassa ostopäätöksen kallistumista Suzukin suuntaan.

– Köyhän pitää aina ostaa parasta, mutta ei välttämättä kalleinta.

Haposet korostavat, että heille katumoottoripyöräily on isän ja pojan yhteinen harrastus.

-Aikanaan lupasin Hermannille, että eiköhän me joskus tollanen hommata. Ja tietysti kaikille,mutta erityisesti omille lapsille tehdyt lupaukset on aina pidettävä.

Neljän vuoden endurokauden jälkeen Jouni Haposen sanoin ”maalaisjuntit siirtyvät nyt soralta asfaltille”. Kilpa- tai rata-ajohaaveita kummallakaan ei ainakaan tässä vaiheessa ole, vaikka Motoparkin radalle ei Mikkelistä pitkä matka olekaan. Tärkeintä on ajonautinto ja yhteinen harrastus.

Suzuki GSX-R1000R 100th Anniversary Limited Edition on teknisesti sama pyörä kuin Gixxerin ”tuplaärrä”-malli, eli se on perusmallia paremmalla jousituksella ja monipuolisemmalla elektroniikalla varustettu. Erona siihen on lähinnä väritys, joka mukailee MotoGP-tiimin pyörien väritystä. Englannissa juhlamallin hinta on 400 puntaa tuplaärrää kalliimpi ja Saksassa 500 euroa kalliimpi. Suomessa juhlamallin hinta oli sama kuin GSX-R1000R:n hinta, eli 25 999 euroa. Maahantuojan tuotepäällikkö Marco Färm kertoo, että vaikka Haposet kyselivät erikoismallin saatavuutta heti sen julkaisun jälkeen, niin maahantuojalle vastattiin ensin että Suomeen niitä ei riitä yhtään kappaletta. Kaikki limited editionin pyörät oli jo ”jaettu” isojen maiden ja niiden jälleenmyyjien kesken. Onneksi Saksasta irtosi lopulta yksi pyörä Suomeenkin, ja Färmin mukaan se on ainut Pohjoismaihin tuleva 100-vuotisjuhlamalli.

Hermannilla on ennen uudella Suzukilla ajoa edessä ajokorttiluokan korotus A2:sta isoon A-korttiin. Isä-Jouni puolestaan odottaa jo kuumeisesti tulevaa ajokautta ja Suzukilta sitä, että ”kiihkeänä ja kuumana se on aina valmis tarjoamaan kuumat kyydit tällaiselle aikuiselle miehellekin”.