Suzuki GSX-1300R Hayabusa (Gen3) dynossa – tehot mitattu vakiona ja Akran putkistoilla

Paljonko uusi Hayabusa potkii tehopenkissä, ja saadaanko slip-on -vaimentimella tai kokoputkistolla merkittävästi lisää tehoa? Nyt ensimmäiset mittaustulokset on selvillä.

Suzukin uuden Hayabusan esittelyn suurin puheenaihe syntyi teholukemasta. 190 hevosvoimaa on huima määrä, mutta odotetun tehonlisäyksen sijaan se merkitsee muutaman hevosvoiman tehonlaskua Gen2:n 197 hevosvoimaan verrattuna. Vääntölukeman muutokset ovat samaa luokkaa, edeltävän mallin 154 newtonmetriä vaihtui 150 newtonmetriin.

Slip-On Line (titaani)

Nyt on uusi Hayabusa käynyt vaimenninvalmistaja Akrapovicin dynossa, ja vakioputkistolla sille mitattiin lukemiksi 185,1 hv / 9600 r/min ja 153 Nm / 7100 r/min. Lukemat ovat hyvin valmistajan ilmoitusten kanssa linjassa, kun huomioidaan että eri dynamometreistä saadut lukemat vaihtelevat keskenään useista eri syistä. Sen sijaan muutokset slip-on -vaimentimella ja kokoputkistolla verrattuna vakiolukemiin ovat paljon tarkempia, kun ne mitataan samassa dynossa.

Akrapovicin titaanisella slip-on -vaimentimella painonsäästöksi saadaan 3,9 kiloa. Teholukemaksi mitattiin 186,3 hv / 9500 r/min (vakio (185,1 hv / 9600 r/min) ja väännöksi 154,4 Nm /7000 r/min (vakio 153 Nm / 7100 r/min). Erot siis 1,2 hv ja 1,4 Nm. Suurimmat erot vakiokäyriin olivat 1,6 hv / 8700 kierroksella ja 1,9 Nm 8400 kierroksella.

Racing Line (titaani)

Kun pyörään vaihdettiin Akrapovic Racing Line -kokoputkisto, säästettiin vakioputkistoon verrattuna 13,9 kiloa. Teholukemaksi mitattiin 193,1 hv / 9800 r/min ja väännöksi 158,3 Nm / 7200 r/min. Suurin ero vakioputkiston tehokäyrään saatiin 9800 kierroksen kohdalla (+8,8 hv) ja vääntökäyrään 8200 kierroksella 5,7 Nm.

Mielenkiintoinen on myös Akran sliparin ja kokoputkiston hinnoittelu. Katulaillisen Slip-On -vaimentimen vaatimat hyväksynnät nostavat hinnan 2795 euroon, kun taas Racing Line -kokoputkiston saa 1995 eurolla.