Suzuki GSX-1300R Hayabusa 2021 – Palkittiinko pitkä odotus?

Hyvät uutiset: Uusi Hayabusa on nyt esitelty, siinä on enemmän elektroniikkaa ja tyylikkäämpi ulkonäkö. Huonot uutiset: vähemmän tehoa kuin edellisessä mallissa.

Jo oli aikakin. Nimittäin uudistaa Suzuki GSX1300R Hayabusa, jonka edellinen suurempi päivitys oli vuodelta 2008. Ja mikä pahinta, malli ehti olla välillä jo muutaman vuoden (Euro 4 -kauden) kokonaan pois Euroopan markkinoilta.

Moottorina on tuttu 1340-kuutioinen rivinelonen, jota on muokattu monilta osin, lähinnä Euro 5 -päästörajojen saavuttamiseksi. Sylinterin poraus ja iskunpituus ovat ennallaan, samoin puristussuhde. On sähköinen ride-by-wire -kaasu, kolme tehokarttaa, kahteen suuntaan toimiva quickshifter-vaihdeavustin, säädettävät keulimisen- ja luistonestot, kolmiasentoinen launch control -lähtöavustin, mäkilähtöavustin ja vaikka mitä. Mutta entäpä se tärkein: teho?

Suzuki kehuu moottorin olevan ala- ja keskikierroksilla nyt entistä vahvempi, ja korostaa että suurimman osan ajasta kuljettajat käyttävät näitä kierroslukualueita. Tästä jo voi vetää johtopäätöksen, että mikä on kolikon toinen puoli. Kyllä, ja valitettavasti. Huipputehoa on nyt muutama hevosvoima vähemmän, valmistajan ilmoituksen mukaan tasan 190 hevosvoimaa. Maksimivääntökin on laskenut 150 newtonmetriin. Huipputeho saadaan nyt 200 kierrosta korkeammalla ja maksimivääntövääntö 200 kierrosta matalammilla kierroksilla kuin ennen.

Ulkonäön ja moottorin lisäksi Busa on saanut paljon muitakin pienempiä muutoksia. Vanteet ovat nyt uudet seitsenpuolaiset. Jarruina on Brembon uudemmat nelimäntäiset radiaali-Stylemat. Ohjaustanko on tuotu 12 millimetriä lähemmäs kuljettajaa. Valot ja vilkut ovat nykyaikaisemmat. 

Entäpä suoritusarvot? Huippunopeudeksi luvataan entiset 299 km/h. Kiihdytys nollasta sataan kestää 3,2 sekuntia ja kahteensataan 6,8 sekuntia. Samalla polttoaineenkulutuksen kerrotaan kasvaneen: ennen litralla pääsi 17,6 kilometriä, nyt vain 14,9 kilometriä.

Moottori: 1340-kuutioinen rivinelonen, vapaastihengittävä

Poraus x isku  81 x 65 mm

Puristussuhde 12,5:1

Teho: 190 hv / 9 700 r/min

Vääntö: 150 Nm / 7 000 r/min

Voimansiirto: 6 vaihdetta, ketjuveto

Akseliväli: 1480 mm

Istuinkorkeus: 800 mm

Tankin tilavuus: 20 litraa

Paino tankattuna: 264 kg

Rengaskoko: 120/70ZR17 ja 190/50ZR17

Hinta: 23 890 €