Suomi palaa näkyvästi enduron MM-kartalle

Kuljettajien ohella Suomelle tarjoutuu kansainvälisellä kentällä näkyvät näytön paikat myös kisajärjestäjän ominaisuudessa.
Suomi palaa lajin MM-kartalle 13.-14. kesäkuuta, kun Riihimäen suunnalla kamppaillaan henkilökohtaisista arvopisteistä. Jatkoa seuraa vuonna 2011, jolloin Kotkan ja Haminan seudulla järjestetään osanottajamääriltään massiivinen kuuden päivän mittainen MM-joukkuekilpailu. Suomen ja pitkän Sixi-historian järjestyksessään jo 86. kisan päivämääräksi on varmistunut 8.-13. elokuuta.

– Riihimäen järjestelyt kaartuvat loppusuoralle ja Sixin projektikin on jo saatu hyvään vauhtiin, kun kansainvälinen moottoriliitto FIM vahvisti kevätkokouksessaan kisan järjestelyoikeudet Suomelle, kertoo Suomen Moottoriliiton toimitusjohtaja Kurt Ljungqvist.

”Riihimäellä motivoitunut ja osaava kisaorganisaatio”

MM-joukkuekisa on järjestetty Suomessa kerran aiemmin. Se tapahtui vuonna 1996, jolloin kisapaikkakunta oli Hämeenlinna. Edellinen MM-sarjan osakilpailu ajettiin puolestaan vuonna 2005 Heinolassa.

– Hyviä kisoja molemmat ja lisää on luvassa. Riihimäen MM-osakilpailun takaa löytyy osaava ja erittäin motivoitunut, sekä tavoitteiden osalta riman korkealle asettanut organisaatio, Ljungqvist viittaa kesäkuun kisan isännöivän Riihimäen Moottoripyöräkerho Kahvakoplan suuntaan.
Yhteensä kahdeksan osakilpailun sarjan neljäntenä kisana ajettavan Riihimäen painoarvo nousee siinäkin mielessä, että Suomessa ei järjestetä vuonna 2010 MM-osakilpailua.

– Meillä oli haku päällä, mutta ikävä kyllä FIM ei sitä kisaa meille myöntänyt. FIM perusteli päätöstään sillä, että Pohjois-Eurooppaan ei myönnetä toista kisaa saman kauden aikana silloin, kun Ruotsissa ajetaan keväällä MM-pisteistä. Ymmärrän toisaalta FIM:n kannan, mutta pidän perustelua silti vähän huonona, toteaa Ljungqvist.

Sixin kilpailukoneisto rakenteilla

Suomen Moottoriliitto sai noin vuosi sitten tiedustelun halukkuudestaan enduron MM-joukkuekisan järjestämiseen 2011.

– Asian varmistumiseen vierähti sitten vielä lähes vuoden päivät. Tilanne oli tavallaan hankala, sillä emme uskaltaneet ryhtyä toteuttamaan suuria ratkaisuja, koska lopullinen varmistus oli saamatta. Projekti on ollut kuitenkin koko ajan käynnissä, pohjatyötä on tehty paljon ja muun muassa kisan markkinointikoneisto on jo koossa, vahvistaa Ljungqvist.

Seuraavaksi aletaan koostaa varsinaisen kisan toteuttavaa koneistoa.
– Kilpailuorganisaatio alkaa sekin jo toteutua. Sen vetäjäksi valittava henkilö ei ole yhden nimen varassa. Päätöksiä tältäkin osin on tehtävä pikapuoliin, sillä aikaa ei ole yhtään hukattavissa, vaikka h-hetki koittaakin vasta vuoden 2011 elokuussa, korostaa Ljungqvist.
Moottoriliiton toimitusjohtaja haluaa pelata varman päälle Kymenlaaksoon sijoittuvan Sixin onnistumisen takaamiseksi.
– Alueella on suunnitelmissa on ajaa ensi vuonna mahdollisesti EM-tasoinen testikilpailu.

Enduron suosio on kasvussa

Kansainvälinen talouskriisi on tuonut tumman varjonsa myös moottoriurheilun ylle, mutta uhkakuvat ovat onneksi jääneet toteutumatta Suomessa ainakin enduron osalta.

– Suuntaus on kaikesta huolimatta varsin positiivinen, sillä enduron suosio ja harrastajamäärät ovat edelleen kasvussa Suomessa. Tästä hyvänä esimerkkinä on kauden ensimmäinen SM-osakilpailu, jossa rikottiin aiemmat osallistujaennätykset, kertoo Ljungqvist.
Ljungqvist suuntaa kiitoksen tästä Suomen kansainvälisille huippukuskeille, joiden esimerkki on lisännyt innostusta ja mielenkiintoa lajia kohtaan.

– Tulevaisuus ei näytä lainkaan huonolta, sillä nuoria on nousemassa mukavasti kansainväliselle tasolle. Pitää kuitenkin muistaa, että enduron taso on esimerkiksi MM-sarjassa jatkuvassa nousussa. Tie huipulle on ollut aina kivikkoinen ja nyt se vaikuttaa entistäkin kovemmalta.

Töitä on paiskittava kaikilla tahoilla hartiavoimin, jotta enduromoottoripyöräily säilyttää jatkossakin asemansa ja maineensa Suomen MM-mitalisampona.