Suomen Sixi jäi Mattilan viimeiseksi

– Kyllä se niin on, että viime vuoden Sixi jäi osaltani viimeiseksi, ellei nyt sitten mitään ihan isompaa tapahdu. Sixi merkitsee valmistautumisineen noin kuukauden urakkaa, joka on yksityiskuljettajalle taloudellisestikin aika rankka ponnistus, toteaa Mattila, 31.

– Jos kiinnostus Sixiä kohtaan ei ole enää 100-prosenttinen, niin se on hyvä kertoa jo hyvissä ajoin. Tällaisessa tilanteessa on järkevämpää antaa nuoremmille mahdollisuus, jatkaa Mattila.

Viime vuonna yhdessä Juha Salmisen, Marko Tarkkalan, Valtteri Salosen, Eero Remeksen ja Matti Seistolan kanssa kultaa huuhtonut Mattila jätti taakseen mittavan ISDE-uran.

– Takana on kymmenen MM-joukkuekilpailua, joista ajoin yhdeksän maaliin. Olin voittamassa kolmea kultaa ja useampiakin muun värisiä mitaleita. Mestaruuksista yksi tuli junioreissa ja miesten Trophy-joukkueessa viime vuoden kotikisan lisäksi kaudella 2006 Uudessa-Seelannissa.

– Ehdottomasti hienoimpien Sixi-muistojen joukkoon lukeutuu edelleen E1-luokan voitto vuonna 2007 Chilessä, jossa kilpailin Salmisen Juhan silloisella treenipyörällä. En ollut ajanut sillä KTM-pyörällä metriäkään ennen parinkymmenen minuutin vetoa Chilen testiradalla. Oli se luokkavoitto aika huima juttu, muistelee Mattila.

Kova polte MM-sarjaan

Tiukkana taistelijana tunnettu Mattila ei kuitenkaan elä pelkissä muistoissa, päinvastoin.

Hän kamppailee kuluvalla kaudella KTM:n puikoissa Suomen mestaruudesta ja katseet on suunnattu myös kansainvälisille estradeille.

– Ajan Ruotsin sekä Suomen MM-osakilpailut ja jos saan rahoituksen kuntoon, niin myös vielä kauden päättävän Ranskan kisan. Minulla on edelleen kova polte takaisin MM-sarjaan ensi kaudeksi.

Mattilalla on kokemusta MM-sarjan kiertämisestä ja vaikka läheskään kaikki muistot siltä saralta eivät olekaan mieluisia, niin vaakakuppi painuu kuitenkin positiivisten seikkojen puolelle.

– Onhan se älyttömän raskasta, mutta myös niin hienoa. Sitä kaikkea arvostaa enemmän vähän kypsemmällä iällä. Kaikki riippuu kuitenkin vauhdista ja se on nyt tarkoitus katsastaa Ruotsissa ja Suomessa, sekä toivon mukaan edelleen myös Ranskassa.

– Tosin tallipaikkoja lyödään tunnetusti pitkälti lukkoon jo alkusyksystä ja tältä osin Ranskan osakilpailu (20.-21. lokakuuta) ajoittuu aika myöhäiseen, tuumii Mattila.

Konttinen: ”MM-kuskeista
hyvä perusrunko Sixille”

Suomen moottoriliiton valmennuspäällikkö Tomi Konttinen ei osaa sanoa vielä tässä vaiheessa tarkkaa päivämäärää ISDE-joukkueen valinnalle ja julkistamiselle. Kiirettä ei ole, sillä kokoopanon on oltava järjestäjien tiedossa kuusi viikkoa ennen h-hetkeä.

– Eiköhän ne valinnat kuitenkin tehdä kesäkuun aikana. Joukkueelle on olemassa hyvä perusrunko ja vahva pohja MM-sarjaa kiertävissä kuljettajissa, Konttinen viittaa Salmisen, viime vuoden Sixin nopeimman kuljettajan Remeksen,  Seistolan, Tarkkalan ja Antti Hellstenin suuntaan.

Konttinen kuitenkin korostaa, että portit pidetään valinnoissa avoinna.

– Mattila (Jari) kertoi tilanteestaan minulle jo viime vuoden puolella. MM-sarjaa ajavien kuljettajien lisäksi kysymykseen tulevat ainakin Roni Nikander, Valtteri Salonen ja Oskari Kantonen. Katsotaan nyt ensin tuo Riihimäen SM- ja sitä viikon kuluttua seuraava EM-osakilpailu. Odotan varsinkin Riihimäen tarjoavan perusteita johtopäätöksille, toteaa torstaina polven tähystysleikkaukseen painuva Konttinen.