Suomen Motoristit ry järjestää Motoparlamentin

Pääteemana on tänä vuonna ”moottoroitu 2-pyöräinen ajoneuvo ja älyliikenteeseen liittyvän toiminnan suuntaaminen”. Keskustelun lähtökohtana on SMOTOn juuri julkaisema ITS Statement eli lausunto älyliikenteestä motoristin näkökulmasta. Lausunto on liitteenä.

Motoparlamentti lähetetään livenä netin kautta. Linkki klo 12.00 alkavaan livelähetykseen: https://smoto.videosync.fi/2017-motoparlamentti

 

  • SMOTO on aktiivinen, innovatiivinen ja luotettava yhteistyökumppani moottoripyöriin ja liikenteeseenliittyvissä asiakysymyksissä.

 

  • SMOTO tunnistaa älyliikenteen ratkaisujen mahdollisuudet ja vaikutukset moottoripyöräilyyn, moottoripyöriin ja motoristeille.

 

  • SMOTO kannattaa älyliikenteen ratkaisujen tutkimista, kehittämistä, innovointia ja kokeiluja.

 

  • SMOTO korostaa, että älyliikenteen ratkaisut eivät saa aiheuttaa tarpeetonta tai kohtuutonta kustannusta motoristeille.

 

  • SMOTO korostaa, että autoihin kehitetyt anturit ja toimilaitteet eivät lähtökohtaisesti sovellu käytettäväksi moottoripyörissä. Moottoripyörissä käytettäväksi tarkoitettujen älyliikenteen ratkaisujen suunnittelussa, tutkimuksessa, kehittämisessä ja innovoinnissa on otettava huomioon motoristien tarpeet, vaatimukset ja rajoitukset sekä moottoripyörän dynaamiset ja kinematiikan ominaisuudet sekä käyttötavat ja -ympäristöt.

 

  • SMOTO edellyttää, älyliikenteen ratkaisujen asentaminen ja käyttäminen moottoripyörässä ei ole pakollista ja ratkaisut voidaan kytkeä pois käytöstä.

 

  • SMOTO kannattaa vapaaehtoisesti asennettavissa olevia 112 eCall-järjestelmää, alkolukkoa, etäkäytettävää luvattoman käyttöönoton estolaitetta ja varastetun ajoneuvon seurantaa.

 

  • SMOTOn kanta on, että ilman motoristin yksiselitteistä lupaa ei älyliikenteen ratkaisuissa ja palveluissa saa kerätä, säilyttää tai prosessoida sellaista tietoa, joka loukkaisi käyttäjän tietoturvaa tai yksityisyyttä eikä sellaista tietoa, joka vaatii henkilötietorekisterin ylläpitoa.

 

  • SMOTOn kanta on, että ajoneuvoihin voidaan hyväksyä vain älyliikenteen ratkaisuja, joiden suunnittelussa ja kehittämisessä on huomioitu kaikki tienkäyttäjäryhmät kuten esimerkiksi jalankulkijat, polkupyöräilijät ja motoristit ja jotka ottavat huomioon myös ne ajoneuvot, joissa ei ole vastaavia laitteita.

 

  • SMOTO kannattaa dynaamisten liikenne- ja muiden tietojen tuomista motoristien saataville ja käytettäväksi  erilaisissa älyliikenteen palveluissa.

 

  • SMOTO kanta on, että moottoripyörien 112 eCall-järjestelmästä ei saa koitua motoristille suurempia laite- ja asennuskustannuksia kuin autoissa.

 

  • SMOTO kannattaa moottoripyöräajosimulaattorien kehittämistä ja käyttöönottoa ajo-oikeuteen tähtääviin ajokoulutus- ja lajinomaisiin harjoittelutarkoituksiin.

 

  • SMOTO ei hyväksy älyliikenteen ratkaisuja, joilla rajoitetaan moottoripyörän ajettavuutta ja/tai suorituskykyä. Älyliikenteen järjestelmät eivät voi olla niin sanottuja pakottavia toimintoja; automaattista hätä- tai pakkopysäyttämistä ei voida hyväksyä.

 

  • SMOTO vastustaa älyliikenteen ratkaisuja, jotka mahdollistavat ajamisen seurannan, valvonnan jmoottoripyörän etähallinnan tai joilla mahdollistetaan moottoripyörän hallinnan ottaminen pois kuljettajalta ja siirtää se erilaisten teknisten järjestelmien hoidettavaksi.