Suomalaistalli Ajo Motorsport nopealla nipulla MM-sarjaan

Tallipäällikkö Aki Ajon johtama kahden tiimin ja neljän kuljettajan kokonaisuus lähtee taistelemaan uuden, mutta monessakin mielessä vielä arvaamattoman luokan historian ensimmäisestä maailmanmestaruudesta.

– Sitä tietysti aina haetaan, mutta ei pakkomielellä. Pitää olla myös realisti, sillä tämä on uusi luokka ja uusi projekti. Töitä on paiskittu paljon ja onnistuneesti, mutta sitä sarkaa on paljon vielä edessäkin.  On hieno havaita, kuinka kova työmoraali ja menestysnälkä tällä isolla porukalla on kauttaaltaan. Me kaikki pyrimme osaltamme täydellisyyteen, sanoo Ajo.

MotoGP-sarjassa jo 11. kauden pohjustanut tallipäällikkö on painanut pitkää päivää käytännössä viime syksystä lähtien. Monisäikeistä työnkuvaa on edes turha yrittää pukea muutamaan sanaan.

– Yleisfiilis on hyvä ja nyt päällimmäinen tunne on, että huh, huh! Uuden kauden suunnittelu, sopimusten solminen ja se, että homman saa rullaamaan, merkitsee isompaa urakkaa kuin varsinaisen MM-kauden läpivieminen. Nyt päästään kiinni enemmän normaaliin kisarutiiniin, jolloin pahin kiire ja vaihe taustoilla hellittää myös henkisesti, muotoilee Ajo.

Hyvää tulosta
testikaudella

Vahvat taustat omaava suomalaistalli käynnistää MM-kauden 11 testipäivää plakkarissaan. Valencian ja Jerezin radoilla Espanjassa kerätty tieto ja kokemukset KTM:n nelitahtisesta ja 250-kuutioisesta prototyyppipyörästä ovat varsin rohkaiseva. Kaikesta kuvastuu, kuinka mittavasti ja määrätietoisesti KTM on panostanut paluuseen MotoGP-sarjan parrasvaloihin.

– Testit ovat sujuneet hyvin ja ilman suuria teknisiä ongelmia. Olemme hyvällä tasolla, mutta uudessa luokassa oikeastaan kukaan ei voi vielä tässä vaiheessa tietää, mitkä ovat todelliset voimasuhteet. Qatarin MM-avaus antaa toki jo osviittaa, mutta uskoisin, että luokan voimasuhteet ovat paremmin selvillä vähän ennen 17 osakilpailun mittaisen kauden puoliväliä. Pyörien kehitystyö jatkuu läpi kauden. Uusia juttuja ja jatkuvaa analysointia, kuvailee Ajo.

Ajo Motorsportin kuljettajien harteille on soviteltu viimeistään testikauden jälkeen suosikin viittaa suunnasta ja toisestakin. Tallipäällikön ei ole silti tarvinnut suuremmin toppuutella joukkojaan. Kaikki tietävät tarkalleen, mikä on pelin henki näin varhaisessa vaiheessa. Uho on vieras käsite.

– Lähdemme tekemään Qatariin hyvää aloitusta ja hakemaan mahdollisimman paljon pisteitä toivon mukaan ilman teknisiä murheita, linjaa Ajo.

Cortese ja Kent kovia
kirittäjiä keskenään

Ajo Motorsportin edustamassa KTM:n virallisessa tehdastiimissä Red Bull KTM Ajo Factory Racingissa kilpailevat saksalainen Sandro Cortese, britti Danny Kent ja ensimmäiseen MM-kauteensa starttaava australialainen Arthur Sissis.

Yhden kuljettajan AirAsia-SIC-Ajo -tiimin muodostaa puolestaan malesialainen Zulfahmi Khairuddin.

– Cortese palasi meille takaisin ja lukeutuu monien ennakkokaavailussa suurimpiin mestarisuosikkeihin. Jo kahdeksannen MM-kautensa aloittava Cortese on kuitenkin jo siksi kokenut kuljettaja, että hän kyllä osaa suhtautua tähän ammattimaisella asenteella ottamatta turhia paineita, näkee Ajo.

– Olen tyytyväinen. Töitä on toki vielä paljonkin jäljellä, mutta suoriuduimme testikaudesta erittäin hyvin. Olen valmis Qatariin ja taistelemaan siellä podiumsijoituksista, vahvistaa Cortese.

Cortese, 22, vei nimiinsä ensimmäisen, Valenciassa ajetun virallisen testijakson. Kent, 18, puolestaan hallitsi seuraavaa kolmen päivän jaksoa Jerezissä.

– Corteselle löytyy kova kirittäjä omasti tiimistä. Kent on saattanut yllättää monet, mutta ei minua. Olen pitänyt häntä aina suurena lahjakkuutena. En epäile hetkeäkään Kentin mahdollisuuksia, kunhan hän saa vielä lisää tasaisuutta otteisiinsa, toteaa Ajo.

– Fiilis on ok. Kokeilimme talvikaudella paljon eri asioita, mikä on tietenkin testien tarkoituskin. Lähden Qatariin hyvällä itseluottamuksella, mutta jalat visusti maassa, tähdentää Kent.

Viime vuonna Red Bull Rookies Cupissa toiseksi yltäneellä Sissisillä, 16, on edessään opetteluvuosi MotoGP-ympyröissä.

– Sissis on rookie ja hänellä on paljon opeteltavaa. Eipä silti, hän yllätti testikaudella vähän meikäläistäkin sopeutumalla nopeasti uuteen pyörään ja uusin työskentelytapoihin.

Khairuddin on ottanut
jälleen isoja askeleita

Nöyrällä asenteella töitä tekevä, oppia ammentava ja neuvoja noudattava Khairuddin, 21, lukeutuu niihin kuljettajiin, jotka eivät pidä suurta ääntä itsestään. Hän antaa tekojen puhua puolestaan.

Hyväksi havaittu linja on osoittautunut toimivaksi myös tähän kauteen valmistauduttaessa.

– Fahmi on tehnyt sen taas jälleen kerran. Vain harva olisi uskonut siihen, että hän ajaa testeissä yli 30 kuljettajan joukossa viiden nopeimman sakkiin, kehuu Ajo.

– Löysimme kaksi viikkoa sitten Jerezissä ajetuissa viimeistelytesteissä hyvät säädöt moottoriin ja runkoon. Kovat kierrosajat syntyivät loppujen lopuksi tavallaan helpolla. Pitää kuitenkin muistaa, että tämä uusi projekti on kuitenkin vielä nuori. Eipä silti, tiimi on tehnyt jo tähän mennessä erittäin hienoa työtä. Odotan todellakin innolla ensimmäistä kisaa Qatarissa, kertoo Khairuddin.

Ajo tuntee Khairuddinin tavan toimia. Kuvio pelaa jouhevasti myös toiseen suuntaan, jolloin yhteistyö rullaa saumattomasti.

– Fahmi on enemmän kisa- kuin aika-ajokuljettaja. Hänellä on taito ja kyky nostaa tasoaan läpi GP-viikonvaihteen.

Qatarin GP jakautuu
neljälle päivälle

Voimakkaissa keinovaloissa ajettava Qatarin GP poikkeaa muista MM-sarjan osakilpailuista myös siinä, että Losailin 5,4 kilometrin mittaisella radalla tapahtumat jaetaan neljälle päivällä kolmen sijaan.

Moto3-luokan kuljettajat ajavat torstaina kaksi 40 minuutin mittaista vapaata harjoitusta. Perjantaina on vuorossa yksi harjoitus ennen lauantain aika-ajoa ja samaan iltaan edelleen ajoittuvaa warm up-sessiota.

Kilpailu historian ensimmäisistä Moto3-luokan MM-pisteistä käynnistyy sunnuntaina klo 19, jolloin Losailin tummassa illassa on taatusti sähköinen tunnelma.

– Odotellaan rauhassa ja tehdään kotiläksyt kunnolla, kiteytti maanantaina Qatariin matkustanut Ajo MM-sarjan alustunnelmat.

* Ajo Motorsportin tiimit ja kuljettajat MotoGP-sarjan Moto3-luokan MM-sarjassa kaudella 2012:

Red Bull KTM Ajo Factory Racing:

Sandro Cortese # 11
Pyörä: KTM
Syntymäpaikka: Ochsenhausen, Saksa
Syntymäaika: 6.1.1990
Paino: 61 kg
Pituus: 169 cm

Ensimmäinen GP: 2005 – Espanja    
Ensimmäinen paalupaikka: 2009 – Hollanti
Ensimmäinen kilpailun nopein kierros: 2008 – Malesia    
Ensimmäinen podiumsijoitus: 2009 – Qatar    
Ensimmäinen GP-voitto: 2011 – Tshekki    
GP-voitot: 2
2. sijat:  5
3. sijat: 4
Podiumsijoitukset: 11
Paalupaikat: 3

* Alessandro "Sandro" Cortese ajoi MotoGP-sarjan debyyttinsä 125-kuutioisten luokassa vuonna 2005. Vuonna 2009 hän juhli ensimmäistä podiumsijoitustaan Ajo Motorsportin riveissä kilpaillessaan. Cortese ajoi kaudella 2011 ensimmäisen MM-osakilpailuvoittonsa Tshekin GP:ssä Brnon radalla. Hän sijoittui viimeiseksi jääneen 125-kuutioisten luokan MM-kauden loppupisteissä neljänneksi.

Sandro Cortese, videoprofiili:
http://www.redbull.com/cs/Satellite/en_INT/Video/sandro_cortese_Red_Bull_Video_Profile-021243187121801

Danny Kent # 52
Pyörä: KTM
Syntymäpaikka: Chippenham, Iso-Britannia
Syntymäaika: 25.11.1993
Paino: 60 kg
Pituus: 174 cm

Ensimmäinen GP: 2010 – Iso-Britannia

* Danny Kent aloitti rr-uransa jo vuonna 2001 ollessaan kahdeksan vuoden ikäinen. Läpimurron ensimmäinen vaihe toteutui vuonna 2010, jolloin hän ajoi Red Bull Rookies Cupin yhteispisteissä toiseksi. Hän ehti debytoida samana vuonna myös MotoGP-sarjassa. Kent ajoi vuonna 2011 ensimmäisen täysipainoisen MM-kautensa Ajo Motorsportin riveissä ja 125-kuutioisten luokassa. Hän sijoittui parhaimmillaan neljänneksi Jerezissä ajetussa Espanjan GP:ssä.

Danny Kent, videoprofiili:
http://www.redbull.com/cs/Satellite/en_INT/Video/Danny_Kent_Red_Bull_Video_Profile-021243187047683

Arthur Sissis # 61
Pyörä: KTM
Syntymäpaikka: Adelaide, Australia
Syntymäaika: 15.6.1995
Paino: 53 kg
Pituus: 167 cm

Ensimmäinen GP: 2011 – Malesia

* Arthur Sissis sijoittui viime vuonna toiseksi Red Bull Rookies Cupin yhteispisteissä. Tiukka taistelu mestaruudesta kääntyi vasta viimeisessä osakilpailussa Lorenzo Baldassarin eduksi. Sissis debytoi MotoGP-sarjassa viime kaudella ajamalla Malesian GP:n 125-kuutioisten kilpailun villin kortin kuljettajana.

Arthur Sissis, videoprofiili:
http://www.redbull.com/cs/Satellite/en_INT/Video/arthur_sissis_Red_Bull_Video_Profile-021243187485573

AirAsia-SIC-Ajo:

Zulfahmi Khairuddin # 63
Pyörä: KTM
Syntymäpaikka: Selangor, Malesia
Syntymäaika: 20.10.1991
Paino: 56 kg
Pituus: 168 cm

Ensimmäinen GP: 2009 – Malesia

* Muhammad Zulfahmi Khairuddin teki MotoGP-sarjan debyyttinsä kaudella 2009 kotiyleisön edessä Sepangin radalla. Hän ajoi viime vuonna samalla radalla uransa toistaiseksi parhaan MM-osakilpailusijoituksen yltämällä seitsemänneksi 125-kuutioisissa. Khairuddinille vuosi 2012 merkitsee kolmatta täysipainoista kautta MM-sarjassa.

MotoGP-sarjan kauden 2012 kilpailukalenteri:
08.04. Losail, Qatar*
29.04. Jerez, Espanja
06.05. Estoril, Portugali
20.05. Le Mans, Ranska
03.06. Barcelona, Espanja
17.06. Silverstone, Iso-Britannia
30.06. Assen, Hollanti**
08.07. Sachsenring, Saksa
15.07. Mugello, Italia
29.07. Laguna Seca, USA***
19.08. Indianapolis, USA
26.08. Brno, Tshekki
16.09. Misano, San Marino
30.09. Aragon, Espanja
14.10. Motegi, Japani
21.10. Sepang, Malesia
28.10. Phillip Island, Australia
11.11. Valencia, Espanja

* Iltakilpailu
** Kilpailu lauantaina
*** Vain MotoGP-luokka