SM Road Racing 2010

Myös Biken kolumnisti ja kokenut rr-kuljettaja Jani ”Parru” Partanen listasi omia ennakkosuosikkejaan tänä viikonloppuna Jurvan Botniaringilta alkavalle kaudelle. Kannattaa suunnistaa paikan päälle todistamaan kotimaan kärjen ja toivottavasti uusien lupauksien näyttöjä. Kelistäkin näyttäisi muodostuvan kisaa ajatellen varsin mielenkiintoinen; harjoitukset helteellä, aika-ajot kuivalla, mutta sunnuntain kisälähdöt kostealla radalla tai jopa osittain sateella.

Nordic Superbike
Janin arvion mukaan kärkikolmikko tulee muodostumaan viiden, kuuden kuljettajan joukosta. Viime kauden suvereeni voittaja Vesa Kallio saa vastaansa IDM:stä kotimaan kisaradoille palanneen Kari Vehniäisen. Vehnän tiimikaveriksi vaihtui viime metreillä viime kauden superstockin kakkonen ja erittäin kokenut ja menestynyt ratakettu Erkka Korpiaho. Kuskivaihdoksessa ei ollut mitään erityistä dramatiikkaa, Tatu Lauslehto halusi vain keskittyä tällä kaudella erityisesti IDM:ään, ja ajaa todennäköisesti vajaan SM-kauden Triumphilla stockeissa treenimielessä Saksan mestaruussarjaa varten.

Ennakkoarvioista poiketen Sami Penna on edelleen kahinoissa mukana ja ajaa viime kaudelta tutulla Kawasakilla, Kaulamon Eki haluaa takuulla kirkastaa viime kauden pronssin ja Staffan Söderström ajaa tunnetusti vesikelillä kovaa. Kärkikuusikossa paininee siis yksi KTM RC8, kolme uutta BMW S1000RR:ää, Kawasaki ZX-10R sekä Yamaha R1.

Myös seuraavien kuljettajien otteita kannattaa seurata: Yamahan R1:lla ajava Matteo Mossa, Ducatisti Topi Haarala, Honda-kuski Teemu Hiltunen, kilparadoille Aprilia RSV4:llä pitkän tauon jälkeen paluun tekevä Tapio Virtanen ja Suzukilla ajava Mika Koivuniemi. Mielenkiintoista on myös nähdä kuinka 2009 stockien kolmosen Markus Neuvosen kyyti riittää tänä vuonna Superbikeissa. Näyttöjä ovat antamassa myös Superbike B:stä nousseet kuljettajat: Jyrki Hyyrönmäki (Yamaha), Suzuki-kuljettajat Mika Laaksonen ja Jarmo Ylijoki, unohtamatta myöskään Ducati Cupia aikaisemmin ajanutta Magnus Collinia (BMW).

Superstock 600
Janin veikkauksen mukaan Stockien kolmen kärki löytyy kuljettajista Tatu Lauslehto, Reko Nieminen ja Ville Valtonen. Tatu ja Reko kyytivät molemmat kolmisylinteristä Triumphia ja Ville ajaa Kawasakilla. Viime kauden nelonen Marko Aarnio ei Biken saamien tietojen mukaan aja tänä vuonna koko kautta kalusto-ongelmien takia, mutta osallistussaan vauhti riittää kärkisakkiin. Myös Tatun kausi voi jäädä vajaaksi järvenpääläisen keskittyessä IDM:ään.

Viime kauden Supersport B:n kärki Simone Mossa, Sami Söderström ja Aleksi Kyllästinen laittavat varmasti parastaan luokassa jo harjoitelleita vastaan, kympin paremman puolen sijoista taistelemassa ovat mm. Niko Peltonen (Yamaha), Jani Rättö (Kawasaki) ja Sakari Pietilä (Yamaha). Tosin ainakin tällä hetkellä luokan lähtöluettelosta löytyy vain 15 nimeä, mutta perinteisesti starttiruutuja täyttävät myös virolaiset kuljettajat.

GP125
Piikkiluokkaa taloudellinen ahdinko on puraissut ahneimmin. Lähtöön on ilmoittautunut ainoastaan yhdeksän kuljettajaa. Lisämiehitystä siis kaivataan kipeästi, jotta luokka säilyttää SM-arvon. Janin tuomio kärkikolmikosta on: Antti Soitiala, Eeki Kuparinen ja Eemeli Lahti/Joakim Niemi. Piikkiluokassa kisataan Hondilla, Niki Tuulen MJL-TEC ja virolaisen Kert Räbovõitran Moriwakia lukuunottamatta.

Superbike B
Janin kokemuksen mukaan B-tonnareissa kannattaa pitää silmät auki seuraavien kuljettajien edesottamuksien suhteen: BMW Suomen Stefan Collin, joka on aloittanut bemari-treenit jo aikaisin keväällä etelän radoilla, Kawasaki-kuski Harri Uotinen ja Suzukilla ajava Jan Kopponen. Superbike B on tänä vuonna suosituin luokka puhtaasti kuljettajamääriä arvioitaessa. Botniaringin kisaan, varikkoslangilla kutsuttavaan ”ambulanssilähtöön” on tällä hetkellä ilmoittautunut 27 kuljettajaa. Lähtöluettelossa on paljon tuttuja nimiä, B-sporteista siirtyneitä sekä myös uusia yrittäjiä.

Supersport B
Parru täräyttäisi sportin lähtöluettelon perusteella kärkikolmikkoon nimet Janne Kiuru (Yamaha), Ville Kyynäräinen (Yamaha) ja Ville Sinkko. Miitri Suhosella on kyytiä riittänyt aina sateella, jota tosin on ennustettu vasta sunnuntaiksi. Sporttien lähtöluettelo on kutistunut aloituskisassa ainoastaan 17 kuljettajaan, vuosi sitten kauden aloitti 26 kuljettajaa. Taistelu tulee olemaan siis entistä tiukempaa ja kannattaa seurata myös mm. Aki Valkilan (Kawasaki), Jasmin Sarjosen (Yamaha) ja Jani Patrosen vauhtia.

Sivuvaunut
Sivarit lienevät edelleen Petri Makkulan hallussa. Mielenkiintoa kauteen tuo Makkulan aikaisemman kilpakumppaninen Juha Nikkasen siirtyminen ohjaamoon. Makkulan matkustajaksi palaa pitkän tauon jälkeen konkari Harri Asumaniemi ja Nikkasen matkustajana toimii Harri Hiljanen.

Jokamiesluokka+BoTT
Janin arvion mukaan lähtöluettelon perusteella on hankala sanoa kuka nousee kauden kuluessa kärkikolmikkoon, tosissaan otettavia kilpailijoita on paljon. Jani vinkkaa seuraamaan mm. Raimo Kesselin (Ducati), Jukka Relanderin (Yamaha) ja Reijo Pennan (Ducati) näyttöjä. Botniaringin kisaajista vain kahden nahkapuvun alta löytyy naispuolinen kuljettaja. Toinen heistä on pieni ja pippurinen, tarvittaessa akrobatiaankin taipuva MaSu Racingin Miisa Suhonen, joka yrittää takuulla näyttää perää (Yamahan) tälläkin kaudella jokkisluokan miespuolisille kilpakumppaneille.

Ensi viikon ke 26.5. Bike-lehdessä 6/2010 on mielenkiintoinen artikkeli road racing -kuljettajan kisabudjetista ja eroista eri luokkien välillä. Kiinnostaisiko sinuakin kisaaminen?!

Mitkä ovat sinun voittajasuosikkisi? Onko Kallio edelleen ylivoimainen, vai istuuko BMW heti ensimmäisellä kaudella Vehnän ja Erkan otteisiin? Pekkasen Paulin osallistumisesta joihinkin kisoihin myös huhutaan, joka sekoittaisi varmastikin kärkiporukan järjestystä. Kommentoi!