Sivuvaunupari Makkula-Karttiala valmiina MM-avaukseen

Hämeenlinnalainen haki vauhtia avauskilpailuun testaamalla kalustoaan Albaceten radalla uuden parinsa, maailmanmestari Timo Karttialan kanssa.

Makkula ja Karttiala ehtivät testaamaan uutta BMW–LCR-sivuvaunuaan Kaakkois-Espanjan Albacetessä vain yhden ajopäivän ajan, jolloin saldoksi kertyi puolisensataa kierrosta. Alun perin tarkoituksena oli testata Lausitzringillä, mutta Saksan kylmä kevät ja räntäsade sotkivat suunnitelmat.

Testirupeaman aikana kaksikko onnistui löytämään pyörään oikeat ajoasennot ja ”purkkiorja” Karttialalle kahvat oikeisiin paikkoihin. Kyseessä oli ensimmäinen kerta kun parivaljakko ajoi yhdessä.

– Yhteispelissä Timon kanssa ei ollut mitään ongelmaa, kyseessä on ammattimies, kertoo Makkula.

Teknisiltä ongelmilta ei vältytty, sillä testin aikana BMW:n vaihdeavustin eli shifteri ei toiminut, mikä hidasti vaihtamista.

– Shifterin avulla voisi vaihtaa kaasu pohjassa. Tämä pyritään korjaamaan kilpailuun mennessä, ja seuraavaksi keskitymme jousituksen säätöihin.

Ensimmäiseen osakilpailuun kolmen eri maan mestaruuden uransa aikana voittanut Makkula lähtee varovaisin tavoittein.

– Suurin tavoite on saada kaikki toimimaan. Pyrimme maaliin, tietysti mahdollisimman hyvällä sijoituksella. BMW-moottorissa on voimaa, joten Aragonin rata ja sen pitkät suorat tuntuvat meille edullisilta. Uusi laite vaatii kuitenkin vielä säätämistä.

Fysiikka kunnossa,
ajotuntuma hakusessa

Oman haasteensa alkukauteen tuo Makkulan ja viimeksi vuonna 2008 sivuvaunun kyydissä istuneen Timo Karttialan yhteistyön hiominen.

Pekka Päivärinnan kanssa saavutettuun maailmanmestaruuteen uransa ensimmäisen vaiheen lopettanut vantaalainen palaa radoille fyysisesti hyvässä kunnossa, mutta vailla varsinaista ajotuntumaa.

– Vuoden 2008 jälkeen en ole istunut minkäänlaisen moottoripyörän selkään, en edes katupyörän. Ensimmäisen päivän perusteella ajo näytti ihan hyvältä, mutta meillä on aika paljon töitä kesäksi, että saamme ajorytmistä kiinni.

Kokenut Karttiala arvioi Makkulan osaavaksi kuljettajaksi.

– Petri on varma kuski. Kun sovimme varikolla, että joku paikka ajetaan tietyllä tavalla, se myös ajettiin niin. Yhteistyössä on tärkeintä luottamus, sillä ajon aikana ei pysty kommunikoimaan millään tavalla. Esimerkiksi Albaceten mutkayhdistelmässä oikea-vasen-oikea sovimme, että oikaisemme ensimmäisessä mutkassa rataa reunustavien kanttareiden yli, jolloin minulle jää enemmän aikaa siirtää painoni seuraavaa mutkaa varten.

Imatran Moottorikerhoa edustava Karttiala uskoo parivaljakon vauhdin olevan parhaimmillaan loppukaudesta, kun yhteistyö on hioutunut kohdilleen.

–  Kärki menee vielä aika kovaa, mutta avauskisassa on realistiset mahdollisuudet kymmenen sakkiin. Loppukaudesta toivon mukaan kolkuttelemme kolmen kärkeä.

Kilpailuja MotoGP- ja
Superbike-sarjojen yhteydessä

Visuaalisesti erittäin näyttävän sivuvaunuluokan huomioarvo maailmalla kohoaa uusiin mittoihin kaudella 2013. Kaksi osakilpailuista ajetaan MotoGP-sarjan, yksi Superbiken MM-turneen ja kaksi Endurancen MM-osakilpailujen yhteydessä. Makkula ja Karttiala nähdään myös kotimaan radoilla.

– Ajamme SM-sarjassa kaikki kilpailut, mitkä eivät mene päällekkäin MM:n kanssa. Kilpailemme myös Virossa, mutta MM-sarja on pääasia, Makkula painottaa.
 

Uusin numero