Siivet saanut Ducati lisää löylyä: ekstrapehmeä rengas yhä käyttämättä

Ducati kilpailee niin sanotulla Open-luokan sääntöjen mukaisella pyörällä, joka tarjoaa Hondaan ja Yamahaan nähden selkeän edun erityisesti aika-ajossa ekstrapehmeän renkaan muodossa.

Tänään päättyvän testijakson tähän mennessä kovimman kierrosajan takonut Andrea Dovizioso kuitenkin korostaa, että tuohon renkaaseen ei ole turvauduttu vielä kertaakaan voimakkaasti valaistulla aavikkoradalla.

– Olemme käyttäneet täällä koko ajan kovempaa rengasseosta, Dovizioso lisää vilungisti löylyä kiukaalle.

Siivessä sen salaisuus?

Dovizioso ja testien avausiltana ykköseksi karauttanut tiimikaveri Andrea Iannone ovat saaneet Qatarissa siivet uusiin GP15-pyöriinsä – kirjaimellisesti.

Pyörissä käytetään aerodynamiikkaa parantavaa ja keulimista vähentävää ns. winglets-systeemiä. Kello pitää downforcesta.

Tosin aivan mitään uutta ja mullistavaa tuo ei ole. Ducatilla oli vastaavat siivet käytössä jo kaudella 2010, mutta ne on nyt siis kaivettu uudelleen esiin.

– Olen todellakin tyytyväinen vauhtiimme. Olemme pystyneet pitämään sen hyvällä tasolla uusilla ja käytetyillä renkailla, Dovizioso vinkkaa toiveikkaasti vajaan kahden vikon kuluttua Losailissa ajettavan MM-avaukseen suuntaan.

Dovizioso tietää, että yhä parempaa on edelleen luvassa, jos italialaisleirissä kaikki saadaan toimimaan suunnitellulla tavalla.

– Meidän on parannettava pyörän vakautta jarrutuksissa ja kiihdytyksissä, jossa se on edelleen hieman rauhaton. Hienosäädöstä tässä on enää kyse, sillä rengas toimii tällä radalla aivan loistavasti.

Marquez virittelee
vastahyökkäykstä

Dovizioso on pitänyt Hondan Marc Marquezin takanaan 0,184 sekunnin turvin. Tuplamestari Marquez paineli viime vuonna Qatarin GP:ssä paalupaikalta voittoon.

Hirmuisen voitontahdon omaava Marquez ei anna koskaan periksi, joten hänen taholtaan on luvassa tänään illalla väkevä vastahyökkäys kärkeen – ellei Ducati sitten turvaudu parilla nopealla kierroksella enemmän näytösluonteisesti siihen pehmeimpään rengasversioon.

– Pystyin parantamaan nopeinta kierrosaikaani ja olen tietenkin iloinen siitä. Erityisen iloinen olen kuitenkin vauhdistani kauttaaltaan, mikä on tietenkin se tärkein asia. Olen myös löytänyt luottamuksen pyörän keulaan kiitos geometriamuutosten. Viimeisenä iltana keskitymme vuorostaan pyörän perään löytääksemme lisää pitoa, Marquez pohjusti maanantai-illan kuvioita.

Kallio ja Ajo ajavat
tärkeät testit Jerezissä

Moto2- ja Moto3-luokan kuljettajat ovat hekin valmiina virallisessa kisavärityksessä ajettavaan MM-kenraaliin.

GP-sarjan kahden pienemmän luokan viimeistelytestit urakoidaan tiistaista torstaihin Jerezin radalla Espanjassa.

Moto2-luokan viime kauden MM-hopeamitalisti Mika Kallio ajoi perjantaina ja lauantaina onnistuneet yksityistestit Aragonissa. Tiistaina varmistuu lopullisesti, millaisella Kalex-pyörän runkoversiolla Kallio lähtee radalle.

Moto3-luokan KTM-kuljettaja Niklas Ajo puolestaan latasi akkujaan kotipuolessa matkatakseen varhain maanantaiaamuna kohti toivon mukaan aurinkoista Andalusiaa.

– Töitä käytännössä täysin uuden KTM-pyörän kanssa on vielä paljon ja Jerezin testeillä on todella iso painoarvo, alleviivaa Ajo.

Uusin numero